Y
Momentmejsel lät intressant.

Vad ska det vara för vridmoment på dessa skruvar?

Mikael_L
Yrrol skrev:
Momentmejsel lät intressant.

Vad ska det vara för vridmoment på dessa skruvar?
http://www.verktygonline.se/verktyg-pa-natet/moment/momentskruvmejsel/

Vridmoment på de dimensioner vi hittar i el i bostäder brukar röra sig i häraden 1-5 Nm.
Det finns inte alltid angivet, så då kommer installatörens känsla och erfarenhet in istället.
Men det går också ganska ofta att finna angivet vridmoment, t.ex:
http://www.garo.se/produkter/nnormkomponenter/jordfelsbrytare.html
http://www.hager.se/e-katalog/elcen.../anslutningsteknik/oeverfallsklaemmor/307.htm

Som två exempel.

Uppskattar alla svar i tråden. Just nu jagar jag elektriker (inte det lättaste på en söndag). Måste säga att jag både är orolig och ganska irriterad just nu då det inte är det lättaste att leva utan ström med 2 små barn i huset.

Ta lite fler foton så länge och lägg upp, lite mer utzoomat.

För denna grovlek på ledaren och denna typ av skruv så ska åtdragningsmomentet ligga på ca 0.5 Nm, mindre än man tror. Man kan kontrollera genom att dra i ledaren med en kraft på runt 80-100 N. Man ska kunna ansluta en ledare, lossa den och konstatera att det inte syns några indenteringar. Men praktiken är nog lite annorlunda...jag dra också säker dubbelt så hårt som nödvändigt.

Tittar man noga på bilden, på en PE-ledare som skymtar under, så ser den ut att vara hårt tvinnad. Det kan också vara en orsak, att ledaren tvinnat upp sig själv efteråt. Så PE-ledarens anslutning bör också kontrolleras. Den ser ju fin ut pga att det inte går någon ström där. Kardelerna ska aldrig tvinnas, utan de ska ha den lätta tvinning de har från fabrik. För hissklämmor kan man tvärtom platta ut kardelerna (även om det inte behövs, dvs det sker av sig själv).

Till sist kan man undra vad som orsakat så hög ström i nollan. Låter som lite obalans i fördelningen mellan faserna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Till sist kan man undra vad som orsakat så hög ström i nollan. Låter som lite obalans i fördelningen mellan faserna.
Nja, nu är detta ingen industri eller affärscentrum.
Det räcker väl med att man bara värmer upp ugnen som enda förbrukare för tillfället.

Elektrikern ringde nu! Kommer imorgon kl 08.

Mikael_L
Andreas_84 skrev:
Elektrikern ringde nu! Kommer imorgon kl 08.
Meddela att han ska ha med sig lite blå 6 mm2. :)

• Gilla
Andreas_84
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Meddela att han ska ha med sig lite blå 6 mm2. :)
Det ska jag göra :)

Mikael_L
Som regel ska dom ju ha sånt alltid i sin bil, men man kan ju försöka förekomma ev problem och extra bilturer redan innan. Men du kan ju försöka framföra saken utan att verka mästrande ... ;)

Eller ev köper du själv.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Kopplingsledning-35350/
Men frågan är väl iofs varför, du har väl ingen användning av det sen.
På Bauhaus kan man kanske köpa på löpmeter.

Mikael_L skrev:
Som regel ska dom ju ha sånt alltid i sin bil, men man kan ju försöka förekomma ev problem och extra bilturer redan innan. Men du kan ju försöka framföra saken utan att verka mästrande ... ;)

Eller ev köper du själv.
[länk]
Men frågan är väl iofs varför, du har väl ingen användning av det sen.
På Bauhaus kan man kanske köpa på löpmeter.
Efter all info jag fått i denna tråd så kunde jag förklara problemet som rena rama elingenjören :) det lät som att han visste vad som skulle göras.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Fast frågan är väl om inte hela skenan borde bytas ut.

hempularen skrev:
Fast frågan är väl om inte hela skenan borde bytas ut.
Ja, plasten bakom (är det plast?) ser ju inte riktigt kry ut.

O
Tack vare att du frågade här, så kunde du få den informationen som behövdes för att kunna göra en korrekt beställning!
Dessutom kunde du flasha lite åxå!
-Bygga Hus till din räddning....

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.