E
Har fått nya vattenrör och avlopp draget i badrummet jag renoverar, som fortsätter till ovanvåningen. Dessa ska byggas in. Den liggande panelen i bild är yttervägg, och huset är gammalt så inte toppen isolerat.

Bör jag isolera rören, har läst att fogskum är ett alternativ? Något jag bör tänka på?

• Vattenrör och avloppsrör i ett badrum under renovering, synliga med trästomme och isolering av liggande panel på ytterväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Du bör inte ha vattenrör i yttervägg alls och om du ändå har det så måste de ligga på varma sidan, dvs ordentligt isolerade.

E
De ligger på den varma sidan, de nya rören ligger dessutom på samma plats som de gamla och de har klarat sig fint sen 80-talet. Huset är tilläggsisolerat utvändigt 75 mm och nu gör vi jobbet invändigt. Frågan är om jag också bör isolera med fogskum kring rören och om det finns några fallgropar?

Rickard.
Fogskum är ett jäkla klet att arbeta med och inte så enkelt att få bra som många tror. Jag röstar på att trycka in smala remsor av väggisolering. Så mycket som möjligt på utsidan av rören och lite som möjligt på insidan av rören är bäst.

• Gilla
ehe17
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.