janwide
För några år sedan bytte jag alla avloppsrör och brunnar i hela huset utom de som ligger i golvet under källaren. Tanken var att byta dessa senare. Nu är det mycket senare och jag tvekar över vad jag ska göra. Huset är från 1960.
1) Ska jag strunta i att byta rören och hoppas på det bästa. Vid filmning ser man inga skador. Men förstår jag det hela rätt är det ingen garanti för att det håller.
2) Ska jag bara byta den del som vi aktivt använder? D.v.s. från dusch och tvätt (gulmarkerat i skissen). Där det spolas stora mängder vatten och problemen blir störst om det går sönder.
3) Är det bara slött och dumdristigt att inte byta allt? Kan jag i.s.f. åtminstone skita i att byta spygatten och de c:a 2 m rör som kommer därifrån under källartrappen? (Ska jag komma åt dom så måste jag bila bort delar av källartrappen vilket inte känns så inspirerande.)

Kan tillägga att källargolvet är c:a 20 cm tjockt och välarmerat. Rören ligger 80 cm ner. Så man kommer inte långt med nagelfil och silkesvantar!
Skiss av avloppsrör och brunnar i källare, visar gula och röda rörvägar från dusch, handfat och tvätt till brunn, med fokus på rör byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laga bara det som är sönder säger den lata o snåle

Ett alternativ är ju relining. Kolla om någon kan filma och ge offert kostnadsfritt, så har du ett alternativ till att fundera över.

janwide
T tille1 skrev:
Laga bara det som är sönder säger den lata o snåle
Det är väl lite ditåt jag lutar. Men då kanske man står där en dag med en dyr paniklagning, istället för en billigare insats idag. Har i och för sig en inspektionskamera. Så jag kan göra årliga kontroller och kanske se om det börjar se illa ut i tid.

janwide
D Dublin skrev:
Ett alternativ är ju relining. Kolla om någon kan filma och ge offert kostnadsfritt, så har du ett alternativ till att fundera över.
Absolut en tanke. Men gissar att det blir väldigt dyr meterkostnad eftersom alla andra rör i huset redan är bytta.
Tror mig kunna göra detta själv till en ganska liten peng. Men det är arbetsinsatsen som bromsar mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.