Fairlane
Jag tror det var i DN jag läste en artikel om Enkla lånet och motsvarande billiga institut. Jag hittar inte artikeln så jag kommer inte ihåg detaljerna så jag kan vara helt ute och cykla.
En av anledningarna till de lägre räntorna var att de inte behövde uppfylla samma regler som bankerna. Dvs de regler som införts för att minska risken för konkurser bland bankerna sedan 2008. Dessa beräknades kosta banken 0,5%-enheter (?), vilket såklart påverkar räntan till kund. Så frågan är om dessa regler är felaktiga om kunderna inte vill ha dem och kan runda den. Obs! Jag kan ha missuppfattat så korrigera mig gärna om så är fallet.

En annan risk man såg var att lånen tecknades på 3 år, medan storbanker tecknar på 40-50 år. (Inte att blanda ihop med bindningstid en för räntan). Om långivaren efter 3 år inte vill eller kan förlänga lånet så kan man få oroblem. Samma sak här, jag kan ha missuppfattat så korrigera mig gärna om så är fallet.

De första av de här "billiga instituten" kan nog motivera att de inte bör behöva säkra mot konkurs på samma sätt som en vanlig bank. Ex. Avanza lånar ju bara ut max 5 milj, där villkoret är att man redan har 3 milj investerat hos dem. Det förefaller nästan omöjligt att ett lån på de premisserna skall kunna bli dåligt för kreditgivarna. Även Landshypotek tar väl bara de säkraste lånen om jag fattar rätt.

Men Enkla tar väl i princip in samma mix av säkra och mindre säkra kunder som de traditionella bankerna, och borde därmed löpa ungefär samma risk.

jag är i färd med att flytta mitt bolån från SEB till ICA. men detta var ju helt klart intressant.
men jag vill höja mitt lån, har bara 50% belåningsgrad.
känns konstigt/omständligt att byta bank en gång i kvartalet

@Poontus Om du idag har 50% i belåningsgrad och vill höja bolånet så har du följande alternativ:

1. Höj först ditt bolån hos din befintliga bank SEB och flytta det därefter till Enklas 0,95%. Detta alternativ funkar om du sedan inte vill höja ditt bolån ytterligare inom bindningstiden hos Enkla som är på tre år. Men för att flytta ditt bolån till Enkla så får det inte vara högre än 5 miljoner eller ha högre belåningsgrad än 85%.

2. Flytta ditt bolån till Landshypotek. Då kan du höja ditt bolån när du flyttar eller efter. En belåningsgrad på 50% ger 0,99 i ränta, 60% 1,09 i ränta och 70% 1,29 i ränta. Det går bra att låna mer än 5 miljoner men inte bara mha mobilt BankID, då måste du kontakta deras kundtjänst. Enda kravet är att det är ett småhus och/eller fritidshus, inte lägenhet.

3. Sedan finns ju också Hypoteket 1,28, Avanza och Danske Bank på 1,29 som alternativ.

Tillägg kring Danske - som jag mer troligen kommer hoppa på än Enkla då det inte verkar som att man kan utöka lånet hos Enkla - är att om man är saco-medlem så får man 1,19% i ränta bundet på två år, plus lite annat gött.

Stämmer verkligen detta att man får 1,19 om man är saco-medlem hos Danske? Tidigare har någon skrivit att man får 1,19 om sparar 100 000? Någon som har en länk till källan?

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Stämmer verkligen detta att man får 1,19 om man är saco-medlem hos Danske? Tidigare har någon skrivit att man får 1,19 om sparar 100 000? Någon som har en länk till källan?
Ja man måste även spara 100 000 i isk hos dem. Missade den punkten.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ex. Avanza lånar ju bara ut max 5 milj, där villkoret är att man redan har 3 milj investerat hos dem. Det förefaller nästan omöjligt att ett lån på de premisserna skall kunna bli dåligt för kreditgivarna.
Jag tror du blandar ihop Avanzas olika erbjudanden. Avanza har något de kallar för Superbolånet för Private Banking-kunder på 0,79%. Då få man max låna 10 miljoner om man har en belåningsgrad på max 50%.

För att få det måste man kraftsamla 3 millar hos dem och det erbjudandet dyker bara upp vid enstaka tillfällen, när de har mycket likvida medel över som de hellre lånar ut till bolånekunder än investerar dem någon annanstans.

Avanzas nya produkt heter Bolån+, den kräver max 60% i belåningsgrad, men den kräver inte att du sparar hos dem. Enda kravet är att du skapar ett Avanza-konto, vilket är gratis. 1,29 ligger den på.

Hypoteket har ett liknande erbjudande som Avanza men Hypotekets är lite vassare eftersom räntan är något bättre (1,28 isf 1,29), maximala belåningsgraden något högre (65% isf 60%). Att man dessutom inte måste begära in ett amorteringsunderlag från sin befintliga bank om man går till Hypoteket tycker jag också är bra.

B bjorsi skrev:
Ja man måste även spara 100 000 i isk hos dem. Missade den punkten.
Danske Bank kräver att man flyttar löne- och sparkonto och att man sparar 100 000 (samt att man går med i facket - vet ej om detta är ett krav) för att få 1,19.
De övriga, Enkla, Landshypotek, Hypoteket och Avanza kräver inget sådant.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Poontus Om du idag har 50% i belåningsgrad och vill höja bolånet så har du följande alternativ:

1. Höj först ditt bolån hos din befintliga bank SEB och flytta det därefter till Enklas 0,95%. Detta alternativ funkar om du sedan inte vill höja ditt bolån ytterligare inom bindningstiden hos Enkla som är på tre år. Men för att flytta ditt bolån till Enkla så får det inte vara högre än 5 miljoner eller ha högre belåningsgrad än 85%.

2. Flytta ditt bolån till Landshypotek. Då kan du höja ditt bolån när du flyttar eller efter. En belåningsgrad på 50% ger 0,99 i ränta, 60% 1,09 i ränta och 70% 1,29 i ränta. Det går bra att låna mer än 5 miljoner men inte bara mha mobilt BankID, då måste du kontakta deras kundtjänst. Enda kravet är att det är ett småhus och/eller fritidshus, inte lägenhet.

3. Sedan finns ju också Hypoteket 1,28, Avanza och Danske Bank på 1,29 som alternativ.
problemet är att det just nu ser ut som att jag har 86% belåningsgrad, men med kommande taxeringsvärde blir det runt 50%
vill låna till 85% och investera resten. så Landshypotek är helt ointressant, vi är berättigade till 0,2% ränterabatt hos ICA och det utan att förhandla.
det blir nog till att byta till ICA tillfälligt och sedan byta till Enkla. vi är nästan helt klara med bytet till ICA och dom har redan tagit två kreditupplysningar

P Poontus skrev:
problemet är att det just nu ser ut som att jag har 86% belåningsgrad, men med kommande taxeringsvärde blir det runt 50%
vill låna till 85% och investera resten. så Landshypotek är helt ointressant, vi är berättigade till 0,2% ränterabatt hos ICA och det utan att förhandla.
det blir nog till att byta till ICA tillfälligt och sedan byta till Enkla. vi är nästan helt klara med bytet till ICA och dom har redan tagit två kreditupplysningar
Taxeringsvärde?
Vad har det med saken att göra?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Taxeringsvärde?
Vad har det med saken att göra?
man får vanligtvis låna upp till taxeringsvärdet utan problem.
jag orkar inte hålla på att ta hit någon mäklare för att göra någon omständlig värdering för att låna en liten slant extra

Hej!
Hur går det för er som gått vidare i processen med Enkla?
Jag fick erbjudande att "gå vidare" med processen för 10 dagar sedan och gjorde det. Men sedan dess har det varit knäpptyst från dem. Någon som fått respons av Enkla efter sin ansökan?

Jag ställde ett gäng motfrågor som jag fortfarande inte fått svar på så jag valde att inte gå vidare. Dock såg ansökan ut som att den var skickad fastän jag inte klickat på skickat. Jag kommer därmed avvakta ett tag och se vad som händer med erbjudanden från olika banker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.