Byggahus.se

Bollebygdshus klarar inte av totalentreprenad

1. B
    Medlem Nivå 1
    Som nybliven ägare till Bollebygdshus finns det en sak jag vill dela med mig:

Innan jag skrev på kontrakt hade jag hört gott om Bollebygdshus men att det var lite dåligt med helhetsbilden och samordningen. Tänkte väl att det inte kunde vara så farligt så vi slog till.
    Hela resan har kantrats med dålig samordning, missförstånd i leveranser och entreprenadansvarig som inte har en aning om hur man får underleverantörer att samverka. Nu står vi här 5 veckor efter tänkt inflytt och vet fortfarande inte när de på ANDRA slutbesiktningen 60 kvarvarande punkterna skall bli åtgärdade. Pinsamt var det också då inte ett kontrollpapper fanns framme. "Det var inte mycket till byggpärm det här", sa den av GarBo utsedda besiktningsmannen.

Kan ju nämnas att vi själva ändå varit starkt engagerade som kordinatörer eftersom Bollebygdshus inte kunnat samordna hantverkarna/leveranser. Bävar för tanken hur det varit med deras sk. "totalentreprenad" om vi inte ringt hantverkarna var vecka för att rätta till missförstånd.

Innan jag byggde hus läste jag många trådar i detta forum och tänkte väl att det var mest otur att det strulade med byggen, nu vet jag bättre..

Skulle jag varit kund idag hade jag verkligen skrivit in större vite än de futtiga 2500 kronor per vecka som skall täcka alternativt boende för att inte tala om den bortblåsta känslan av glädje att få flytta in i sitt nya hus...

Mitt råd är verkligen att granska det företags rutiner som ni väljer för att bygga ert nya hus.
    Bollebygdshus kan jag inte rekommendera ur den synvinkeln iallafall. Tänk er själva att för 5e gången på en vecka ringa till dom för att bara ånyå få höra att "jasså, har inte det blivit fixat, ojdå"...

:-/

2. D
    Medlem Nivå 1

Re: Bollebygdshus klarar inte av totalentreprenad

Ja du vad säger man...
    Vi sitter själva i rävsaxen men med annat husföretag.
    Vi tyckte vi gjorde allt vi kunde för att jämföra och undersöka.
    Mailade ut våra ritningar till ca 20 husföretag, fick svar från nio st som var intresserade av att bygga vårt hus. (bla Bollebygdshus)
    Besökte fabriker och visningshus, mailade och diskuterade med säljare, jämförde och jämförde. Vi tyckte vi gjorde allt. När vi till sist valde kändes det otroligt tryggt.
    Men det varade inte länge innan de satte igång att strula.
    Nu sitter vi också med ett halvfärdigt hus med en jäkla massa fel, känns som om det kvittar hur väl man förbereder sig och undersöker.

Lycka till med ert hus och att ordnar sig till det bästa!

Decoria

3. U
    Medlem Nivå 4

Västkustvillan var det va? Kan vara nyttigt för andra att veta.

/Uffe

4. T
    Medlem Nivå 1

Känner igen allt...
    Efter att ha läst inlägg här på forumet i 6 månders tid, måste jag säga att det är YTTERST få husföretag som verkar vara intresserade av att leverera kvalitet och därmed efterlämna sig nöjda kunder.
    /Tiny

5. B
    Medlem Nivå 1

Hej igen
    Tillbaka bakom spakarna med gladare min. Slutbesiktningen blev idag godkänd. :)

Efter en seg start för att åtgärda de 60 kvarstående punkterna känns det som flaskhalsen släppte förra veckan. Vet inte om vår kontakt på Bollebygdshus fått prioritera upp vårt bygge med piskan på ryggen eller om det bara fattades tid innan. Spelar mindre roll. Tror vi mötts halvvägs i detta virrevarr för att göra det bästa av situationen. Nu på slutet fick vi lite kompensation som kändes bra och en uppgörelse om att kvarvarande små punkter kommer åtgärdas snarast. Snygg vändning och till viss del återfått förtroede för deras kompetens men rutinerna för totalentreprenad måste bli bättre.

Säga vad man vill men långsinthet är inte min grej. Vi har fått ett mycket välbyggt hus, det har aldrig varit problemet. Att det kantras av för strul är tråkigt men inte ovanligt. Lär er en sak: det är omöjligt att veta hur en husleverantör presterar irl när man bara träffar säljaren initialt. Lägg gärna extra tid på att fylla kontraktet med detaljer även om det känns engendomligt att förutse problem under byggtiden. Är det luddigt skrivet så lär ni inte få det som ni vill om det uppstår en diskussion.

Vet att en del av underleverantörerna samt Bollebygdshus läser denna tråd så "here you go":
    - Snickaren har varit grymmt duktig och tänkt på vårt bästa.
    - Rörläggaren kom när han ville. Mestadels inte alls och då fick snickaren fixa till det.
    - Målaren hade bästa intentioner och är kompetent men fastnade nog i surhörnan när det inte gick som han ville och klagade gärna på snickarens koordinering av bygget.
    - Plåtläggaren var osynlig, snabb och drog roliga skämt
    - Elektrikern var smart, enkel och säker på att jag skulle fylla badkaret med pengar när jag flyttat in, men kommer nog skicka en räkning på tillval (salta inte snälla!)
    - VDn på Bollebygdshus tyckte vissa kunder lade sig i för mycket, tack för den!
    - Säljaren på Bollebygdshus var toppen, raka rör. Tack.
    - Entreprenadkoordinator fick en taskig sits att ta hand om före detta kollegas projekt då denne körde lite jobb-hopping. Ok kille men alldeles för snäll för sitt eget bästa i byggsvängen.

Thats it.
    Nu flyttar vi in.
    M&K

6. M
    Medlem Nivå 1

"VDn på Bollebygdshus tyckte vissa kunder lade sig i för mycket, tack för den!"

JISSES!!

Va är det för en attityd?????? >:(

Va skall kunden göra om inte bygget funkar som det skall och strular.. Bara sätta sig på rumpan och gråta och inte agera?? VÄLDIGT märklig inställning!
    :-/

7. J
    Medlem Nivå 1

Inget roligt att höra , men Bollebygds hus är som de är, man vill ju inte tipsa andra att välja Bollebygds Hus. (bedrövliga). Just nu har jag inte tid att skriva ned allt, vi råkat ut för.

Vill varna Er för Bollebygds Hus !!!

8. M
    Medlem Nivå 2

Hej M&K,

Hur förhåller bollebygdshus sig till de punkter som finns kvar efter besiktningen då ?
    Känner en familj, ja faktiskt flera, som ännu efter över ett år inte fått anmärkningarna åtgärdade av just då bollebygdshus, därav min fråga.

9. L
    Medlem Nivå 1

Vad skönt att ha detta forum! Där ströks BBHus från vår lista. Synd bara på det fina huset. DYRA hus, men fina. :-/

10. J
    Medlem Nivå 2

Jahaja, denna tråd fanns ju inte i Juni -06 när vi började diskutera med Bollebygdshus (tyvärr är det de som har tomterna här i trakten).

Det låter inget vidare, vi har ännu inte skrivit några papper eller betalat något för någonting så vi kan ju fortfarande dra oss ur, vi har hållit på över ett halvår med att få fram en offert och nu äntligen har jag den i min hand och det uppstår en hel del frågor som jag hoppas kunna få svar av er som rätt nyligen byggt med nämnda hustillverkare.

För det första, vad kostade erat hus, man brukar ju räkna per m2 för att kunna jämföra mellan hustillverkare, vad ska räknas in i det m2-priset ?

Jag tycker att det pris vi fått låter hiskligt högt, därför jag vill få höra vad ni gett och kanske framförallt, hur man räknar fram det.

Dessa siffror skulle kosta oss 3,6 milj. (inkl. tomt+VA/EL framdragning för en kostnad av 790.000:).

1-plans, ingen direkt lyx (t.o.m. bastun har vi dragit in på).

BOA 156 m2
    BIA 8 m2 (förråd)
    BIA 19 m2 (carport)

Hoppas verkligen jag får något svar på mina funderingar, nu när vi vet vart priset landar, finns det nån tråd man kan läsa "bu och bä" om de olika tillverkarna ?

Tacksam för svar !

Mvh ! / J & M

11. sandhall
    Medlem Nivå 9

Det priset stämmer perfekt med tomt 5 eller 7 på Skräddargårdshöjd? Har jag rätt? :)

I.s.f. blir vi grannar om ni går vidare med bygget.

Köpte en av de "obundna" tomterna och kunde välja husleverantör fritt. Vi ritade vårt hus själva och skickade offertförfrågan till flera tillverkare, däribland Bollebygdshus. Men ett aldeles för högt pris gjorde att de försvann ganska tidigt i processen.

12. J
    Medlem Nivå 2

Jaha, det låter ju bra då om det är ett fullt normalt pris i det område du säger ja, vi har som sagt ännu inte tagit ställning till om vi ska gå vidare då priset från början hamnade 400' under det vi nu fått, och så mycket ändringar på grundritningen har vi inte gjort.

Jag har inte hittat den första prel. kalkylen vi fick från de, man undrar ju lite vad som dragit iväg på priset, antagligen en del markjobb, men inte så mycket, det måste vara något mer.

Så vi får välan se om vi blir grannar, vilket nummer tjingade ni ?

Vi ska ju kolla med banken och höra lite vad de säger, annars väljer vi nog att ligga lågt och avvakta och se om och var det ska dyka upp något intressant nästa gång i kommunen.

Mvh ! J

13. sandhall
    Medlem Nivå 9

Vi upplevde också att priset stack iväg väldigt snabbt i diskussionerna med Bollebygdshus, och det var av den anledningen de försvann tidigt. Hos OnsalaVillan kändes det som om man hela tiden hade koll på vad det var som kostade. Hade inte den känslan hos Bollebygdshus. Där kändes priset mer tillhöftat.

Kan väl nämna att de höjt priset på tomterna ordentligt sedan de köpte upp dem (vi köpte för 460000 + VA 140000 direkt av markägaren och jag kan inte tänka mig att BH betalat mer än så för tomterna, snarare tvärtom). Så det är ju möjligt att det finns lite prutmån där.

Bor på 12:an. Tvärs över gatan. Huset med träställningen på framsidan.

Som du säger är BH väldigt snabba på att sno åt sig de tomter som dyker upp. Gäller generellt att det är svårt att hitta tomter som inte är bundna till något husföretag, tyvärr. Vi hade en väldig tur känns det som. Sprang på tomten mest av en slump (det var innan Bollebygdshus köpt några tomter i området).

14. J
    Medlem Nivå 2

Oj, så snabbt svar, trots att det vart sen igår :)

Kollade in villa hallgren sidan, wow, vad läckert hus ni verkar bygga, eller det är väl snart klart kanske.

Ruskigt nyfiken på hur det ser ut nu, senaste inlägget var ju från 19 Nov.

Jag skriver ett PM istället.

Mvh ! / J

15. M
    Medlem Nivå 2

Hallå,

Vi har håller på och köper ett Bollebygdshus, det skulle levererats vecka 27 2006 ...

I fallet Bollebygdshus kan jag bara rekommendera dig att inledningsvis gå till en advokat för att tolka offerten och för att få avtalet formulerat på ett sätt så att innehållet motsvarar det du och säljaren tror att ni nu är överens om. Måhända blir nu kvadratmeterpriset annorlunda, du får ju reda på vad som ingår men också vad som INTE ingår i entreprenaden.  

Den, eller de, tusenlappar du lägger ut här är väl spenderade.