Senaste decenniets värdestegring är ju ganska exceptionell och av engångskaraktär. Den beror främst på att vi gått från en högränte/inflations ekonomi till en lågränteekonomi. Högre amorteringskrav hade ju hållit nere prisutvecklingen eftersom det då blir mindre utrymme kvar till att betala räntor. Å andra sidan blir det ett tvångssparande som inte bidrar till BNP. Man undanhåller banken inkomster. Tvångsspar gillar jag inte, satsar hellre pengarna på aktier istället för amortering.

Ville_Vessla skrev:
Ja det är ju bra att det finns många som dig så vi(fåtalet) andra kan plocka russinen ur kakan och tjäna mer ju högre lån vi tar.
Jag förstår inte riktigt vad du pratar om, men varsågod, det var så lite så. d^_^b

P
Hempularn skrev:
Tvångsspar gillar jag inte, satsar hellre pengarna på aktier istället för amortering.
Låna till aktieköp skulle jag sällan rekommendera någon, däremot att låna för att sätta in på insättargaranterat bankkonto med högre sparränta än låneräntan ser jag däremot som kassaskåpssäkert.

Hempularn skrev:
Senaste decenniets värdestegring är ju ganska exceptionell och av engångskaraktär. Den beror främst på att vi gått från en högränte/inflations ekonomi till en lågränteekonomi. Högre amorteringskrav hade ju hållit nere prisutvecklingen eftersom det då blir mindre utrymme kvar till att betala räntor. Å andra sidan blir det ett tvångssparande som inte bidrar till BNP. Man undanhåller banken inkomster. Tvångsspar gillar jag inte, satsar hellre pengarna på aktier istället för amortering.
Nej, vi kan nog inte vänta oss att priserna fortsätter öka i all framtid.

Men du har en poäng i att prisökningarna har hjälpt till att hålla igång ekonomin. Särskilt under perioden sen finanskrisen har nog vår bostadsmarknad hjälpt till att hålla hjulen snurrande.

Risken är att vi sitter på en bostadsbubbla och den spricker en dag.

Har svårt att förstå dessa som alltid skriker om en bostadsbubbla. Ja, visst priserna har gått upp oerhört mycket. Det kan bero på:1. Marknaden är övervärderad. 2. Marknaden har varit undervärderad. Tror personligen mer på det senare.

En uppgång i sig behöver inte betyda en bostadsbubbla. I sveriges fall känns det troligare att husen/lägenheterna har varit för billiga på marknaden förut. Kollar man på priser utomlands känns svenska priser inte speciellt höga. Och sett till ändringen av räntepolitik är uppgången förstålig.

Några visar på fastighetskrisen på 90-talet som ett varnande exempel. Dess mekanik kan inte appliceras på vår nuvarande situation eftersom förutsättningarna var helt olika.

Tror vi kommer få se ytterligare prisökningar på sikt men de kommer ske betydligt långsammare än de senaste 15 åren.

Nyfniken skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du pratar om, men varsågod, det var så lite så. d^_^b
Att bojkotta "bluestepkonton".

il_duce skrev:
Kollar man på priser utomlands känns svenska priser inte speciellt höga.
Det vore intressant att höra mer om resultatet av dina jämförelser mellan priser i Sverige och i utlandet. Vilka regioner i Sverige och i utlandet har du jämfört?

P
il_duce skrev:
Har svårt att förstå dessa som alltid skriker om en bostadsbubbla. Ja, visst priserna har gått upp oerhört mycket. Det kan bero på:1. Marknaden är övervärderad. 2. Marknaden har varit undervärderad. Tror personligen mer på det senare.

En uppgång i sig behöver inte betyda en bostadsbubbla. I sveriges fall känns det troligare att husen/lägenheterna har varit för billiga på marknaden förut. Kollar man på priser utomlands känns svenska priser inte speciellt höga. Och sett till ändringen av räntepolitik är uppgången förstålig.

Några visar på fastighetskrisen på 90-talet som ett varnande exempel. Dess mekanik kan inte appliceras på vår nuvarande situation eftersom förutsättningarna var helt olika.

Tror vi kommer få se ytterligare prisökningar på sikt men de kommer ske betydligt långsammare än de senaste 15 åren.
Marknaden kanske är korrekt värderad nästan hela tiden utifrån de för tillfället rådande omständigheter. Ändras omständigheterna ändras priserna.

lurk12345 skrev:
Det vore intressant att höra mer om resultatet av dina jämförelser mellan priser i Sverige och i utlandet. Vilka regioner i Sverige och i utlandet har du jämfört?
Jag var i Dublin för 2 år sedan. I utkanten av stan byggdes det nya villaområden. Priset för ca 100m2 var ca 2 miljoner......euro......

bra-byggare skrev:
Marknaden kanske är korrekt värderad nästan hela tiden utifrån de för tillfället rådande omständigheter. Ändras omständigheterna ändras priserna.
Men om marknaden alltid har rätt, hur kan det då komma sig att det blir bubblor ibland?

il_duce skrev:

Ok antar att du har rätt i att priserna har gått upp för att husen varit undervärderade, då är ju allt lugnt.
Men om det är fel och marknaden är övervärderad, vad händer då om alla har sina hus belånade till max?

Jag tror ju att det är mest sunt att amotera ner lånen till hälften i alla fall, så har man goda marginaler om något skulle hända med marknadspriset.

Sen så hoppas jag ju att alla som köper hus på lån räknar med en stigande ränta och andra oförutsedda händelser, annars är det i mitt tycke lite väl kortsiktigt tänkande.

Personligen skulle jag ju räkna med att kunna amotera ner lånet till noll, men det är för att jag vill vara skuldfri och äga huset själv, och så bor jag inte i storstadsregion där priserna på hus är löjligt höga.

jhenrikj skrev:
Jag var i Dublin för 2 år sedan. I utkanten av stan byggdes det nya villaområden. Priset för ca 100m2 var ca 2 miljoner......euro......
Vet du vad de här villorna är värda idag?

Edit: Kolla på den här sajten http://www.daft.ie .

Det verkar finnas gott om hus till salu i och i närheten av Dublin för runt 200 - 300 tusen euro.

Redigerat:
Jo det verkar väl som om Irlands fastighetspriser har normaliserats de senaste åren. Nu för tiden kostar de lika mycket som här i Sverige ;=) Men du vill säkert med det är visa att VI i Sverige ska förvänta oss att kunna köpa ett splitter nytt hus för 250 000kr om något år också?

jhenrikj skrev:
Jo det verkar väl som om Irlands fastighetspriser har normaliserats de senaste åren. Nu för tiden kostar de lika mycket som här i Sverige ;=) Men du vill säkert med det är visa att VI i Sverige ska förvänta oss att kunna köpa ett splitter nytt hus för 250 000kr om något år också?
Efter att ha klickat på några mäklarannonser i sajten jag länkade till skulle jag säga att priserna i Dublin ligger långt under stockholmspriserna. Även om man jämför med Göteborg verkar priserna vara lägre och Göteborg är ju en mindre stad.

Varför diskuterar vi de här sakerna? Il Duce sa tidigare i den här tråden att priserna i andra europeiska länder var högre än i Sverige. Om det är sant är ju det ett argument för att vi inte har en övervärderad bostadsmarknad, så det är ett påstående som är värt att studeras mer ingående.

Nu var ju du vänlig nog att ge ett exempel. Eftersom exemplet var från före finanskrisen var jag intresserad av att veta hur priserna såg ut idag (ursäkta om jag satte dig på pottan :)).

Jo, jag skulle tro att bostäderna i Sverige är övervärderade och att det är troligt att de kommer att "normaliseras" på några års sikt. Om och när det inträffar, vad kommer ett hus i nyskick att vara värt? Om man antar att övervärderingen ligger på 20% blir väl prisfallet motsvarande. Men det beror på läget. Nybyggda hus i fel läge eller i en klunga med många andra nybyggen kan falla mer.

P
lurk12345 skrev:
Men om marknaden alltid har rätt, hur kan det då komma sig att det blir bubblor ibland?
Jag skrev "nästan hela tiden", jag skrev inte "alltid".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.