P Pierre F skrev:
Hr du värderingar gjorda av mäklare, i dag som ligger på 1.25-1,4
Ja digitalt.. dvs de utgår endast från tidigare sålda i närområdet (oavsett skick)

har plöjt ned ca 150k i markarbeten, och resterande 600k på huset (i princip ALLT är gjort senaste åren)

N najks skrev:
Ja digitalt.. dvs de utgår endast från tidigare sålda i närområdet (oavsett skick)

har plöjt ned ca 150k i markarbeten, och resterande 600k på huset (i princip ALLT är gjort senaste åren)
Om du inte redan har pratat med din befintliga bank, gör det och fråga vilka värderingar de godkänner. Du kommer förmodligen få ett högre pris om någon kollar på objektet på plats.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du inte redan har pratat med din befintliga bank, gör det och fråga vilka värderingar de godkänner. Du kommer förmodligen få ett högre pris om någon kollar på objektet på plats.
N najks skrev:
Nej men renoverat huset under 10år, då banken inte ville utöka bolånet
Blir det inte svårt att förklara ett så stort blancolån? Om jag ska spela djävulens advokat så luktar det spelmissbruk. Du får fundera på hur du ska övertyga banken om att det handlar om renoveringar.

Om du inte är allt för fäst vid huset är kanske det kloka att sälja det, betala alla lån och spara ihop ny insats till nästa boende.

• Gilla
  • Wow
Xensma och 3 till
  • Laddar…
N najks skrev:

Ja förstår. Då borde du kanske fixat ett kreditiv istället för blanco. Men men. Högst troligt vill bankerna ha en riktig värdering. Utgår vi från att det är värt 1,1milj så blir det knepigt. I dag är bankerna livrädda för att låna ut Men man ska inte måla fan på väggen.

N najks skrev:
Och du bad inte banken dra åt helvete redan då?
För att banken ska acceptera en värdering av mäklare så måste det vara en beställd värdering på plats, som du får betala för. Inte en digital från Booli.
Ta med den värderingen till banken så borde det inte vara ett problem, särskilt om du kan visa att blancolånen de facto ligger i huset

• Gilla
NOP och 2 till
  • Laddar…
Jag pratade med Nordea så sent som för ett par timmar sedan. Dem hade via deras värderingsverktyg ett uppskattat värde för bostaden och sa att om jag tog in en mäklare för värdering så kunde jag välja vilken av värderingarna som jag ville använda

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Flytta blancolånet till ett medlemslån med lägre ränta typ unionen. Amortera denna lån så mycket som du ha råd med. Efter några månader/år. Flyttar du över denna lån till huset. Förutsatt att du inte har nya blancolån/kreditkorts skulder. Bankerna ogillar låntagare med höga skulder utanför bolån..

• Ledsen
crilledist
  • Laddar…
N najks skrev:
Vad har du legat på ränta då? Vad är de för jävla bank som inte hjälper till vid renovering?

Swedbank är den största skitbank vi har i det här landet.

Handelsbanken är delad tvåa tillsammans med Nordea bland skitbankerna, Handelsbanken kan samtidigt vara den bästa banken om man har en bra relation med sin rådgivare.

Så shoppa runt.

• Gilla
  • Haha
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång

I dagsläget har jag bolån på 430k ca

Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)

Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån

Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån

Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4

Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr

Får ut ca 23-25k netto per månad

Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
SBAB

• Gilla
sk0nk och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:

Vad hade Swedbank som skäl att inte utöka bolånen för något som uppenbarligen höjer värdet på huset ?
Hade Swedbank mellan 1980 och 2016, dvs 36 år, när min fru föll bort hastigt och lustigt så gick det inte att förhandla räntan och mellan raderna antydde att jag inte hade råd, vilket var fullständigt uppåt väggarna, bytte till LF där jag kunde förhandla mig till en betydligt bättre ränta, de har hittills varit väldigt tillmötesgående och justa.
Tror de behandlar kunder som stannar länge som säkra kunder... så byt

• Älska
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Swedbank är den största skitbank vi har i det här landet.

Handelsbanken är delad tvåa tillsammans med Nordea bland skitbankerna, Handelsbanken kan samtidigt vara den bästa banken om man har en bra relation med sin rådgivare.

Så shoppa runt.
Otroligt vad pricksäkert, har själv gått från en fantastisk rådgivare på Handelsbanken till världens mest inkompetenta kontor där jag fått rent ut sagt felaktig information flera gånger, de kostade mig flera veckor vid omläggning lån vilket innebar räntehöjning och kostnad på flera tiotusentals (om inte flera hundratusentals, vågar inte räkna efter) kronor 😡 Tyvärr var det bråttom och lite speciella omständigheter så inte läge att byta bank just då. Men när bindningstiden på lånen går ut då blir det hejdå snabbt som tusan.

Har haft Skandiabanken nästan sedan de startade. Bara nöjd med den kontakten över alla år.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Bästa tipset om en bank är omöjlig är att ta och fråga på flera, men självklart lär man då vara beredd på att byta bank i sin helhet till den nya banken. annars är dom sällan jätte sugna..

Men bankerna har blivit riktigt skitnödiga i hur det funkar just nu och kan ibland neka på helknäppa grunder.. har vänner som blev nekade trots att dom sålde ett hus för 80 % av nästa hus värde och hade belåning under 70 % och sammanlagd årsinkomst nära husets pris.. helt obegripligt och ja det var swedbank som rökt på... inga betalningsanmärkningar och knappt några andra lån och en hel del tillgångar i avbetalda bilar , husvagnar , snöskotrar osv

men få en känd mäklare på orten som banken godkänner att skriva en värdering och ev kan man ju ta dit några olika mäklare och låtsas fundera på att sälja och få ett uppskattat värde idag på huset från flera källor. en missvisande värdering är ju dålig för alla parter

N najks skrev:
Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång

I dagsläget har jag bolån på 430k ca

Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)

Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån

Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån

Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4

Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr

Får ut ca 23-25k netto per månad

Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
SEB
Jag hade en situation för ett antal år sedan där jag hade Swedbank…dessa vägrade förhandla på ngt vis. Vi hade bolån på 1,6 mk… ett blancolån på ca 70 K där Swedbank inte gav sig. Vi kontaktade SEB Som genast la in blancolånet samt även ett billån som det var ca 35 k kvar på, samt räntelättnad på ca 0,7%…. Vi fick sänkta kostnader på ca 5 k/månad.

• Älska
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.