8 669 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Bolån och föräldraledighet
Hej,
Blev kontaktad av länsförsäkringar bank som ville ge mig ett erbjudande om att åter bli kund och flytta över våra bolån till en ränta på 1,19% och två räntefria månader. Det lät såklart intressant så jag svarade och gav dem lite mer info om vårt hus och våra inkomster. Bla nämnde jag att vi väntar ett barn till i dagarna och att en av oss kommer att vara föräldraledig ca 18 månader. Fick då veta att vi måste klara en viss minimiinkomst som (efter min beräkning) motsvarar 22% av lånet. (lånet får vara 4,5ggr inkomsten)
Det är en gräns som vi kan klara med 10% marginal vid fullt föräldrapenninguttag+föräldralön samt heltidsarbete. Däremot sparar vi hellre föräldrapenningen så i praktiken kommer vi ha lägre inkomst som motsvarar våra behov.
Detta resonemang accepterades inte och jag ombads ta upp kontakten om 18 månader.
Min frågor till er:
Är alla banker såhär tveksamma till småbarnsföräldrar som kunder eller är det bara LF?
Borde jag låtit bli att berätta om vår planerade föräldraledighet?
Blev kontaktad av länsförsäkringar bank som ville ge mig ett erbjudande om att åter bli kund och flytta över våra bolån till en ränta på 1,19% och två räntefria månader. Det lät såklart intressant så jag svarade och gav dem lite mer info om vårt hus och våra inkomster. Bla nämnde jag att vi väntar ett barn till i dagarna och att en av oss kommer att vara föräldraledig ca 18 månader. Fick då veta att vi måste klara en viss minimiinkomst som (efter min beräkning) motsvarar 22% av lånet. (lånet får vara 4,5ggr inkomsten)
Det är en gräns som vi kan klara med 10% marginal vid fullt föräldrapenninguttag+föräldralön samt heltidsarbete. Däremot sparar vi hellre föräldrapenningen så i praktiken kommer vi ha lägre inkomst som motsvarar våra behov.
Detta resonemang accepterades inte och jag ombads ta upp kontakten om 18 månader.
Min frågor till er:
Är alla banker såhär tveksamma till småbarnsföräldrar som kunder eller är det bara LF?
Borde jag låtit bli att berätta om vår planerade föräldraledighet?
Du behövde ju inte berättat att ni inte tänkte ta fullt. Det skulle ni ju kunna göra om ekonomin blir för ansträngd. Så det är ju den inkomsten ni har tillgänglig.
Ja det var kanske lite väl transparent. Men frågan är då om man kan få problem om man ertappas med att inte efterleva utfästelser? Har man väl fått lånet borde det väl räcka att sköta sina inbetalningar tänker jag.D Daniel 109 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Tror inte står något i själva avtalet om just det.. Så länge du betalar så är banken nöjd ..E erimos skrev:
Det kan ju ha varit er intention. Och om ni inser att ni måste ha den inkomsten kan man ju gå upp på full ersättning.
Jag har liknande erfarenheter, man ska inte ens nämna barn och föräldrapenning för banken. Vill minnas att t.ex. Swedbank krävde borgenär när vi skulle köpa bostadsrätt för 85.000 och väntade vårat första barn. Trots att vi hade 40.000 på sparkontot efter betald handpenning.
Detsamma gäller reducerad inkomst pga. studier, konsultanställning eller arbetslöshet.
Bankerna ser ut att värdera stabil inkomst över betalningsförmåga.
Detsamma gäller reducerad inkomst pga. studier, konsultanställning eller arbetslöshet.
Bankerna ser ut att värdera stabil inkomst över betalningsförmåga.
Hade ni varit storkund hos LF tidigare? Tänkte eftersom dom ringde upp och gav er ett sådant bra erbjudande!
Klicka här för att svara