4 823 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Bolån - är ränta 1.6% godtagbart och hur fungerar flytt av bolån?
Sida 1 av 2
Husägare
· Storfors
· 69 inlägg
Jag och min sambo har just skrivit ett kontrakt på vårat första hus! 
Då alla på forumet verkar älska bilder bifogar jag även en liten bild på huset jag lyckades hitta fast annonsen nu är borta. http://bilder.hemnet.se/images/itemgallery_cut/29/3e/293ed7dd2aacbf39ae3f54c8879fcacc.jpg
Jag har under dagen talat med SEB, Swedbank, ICAbanken och länsförsäkringar och villkoren ser snarlika ut den enda stora skillnaden är egentligen att swedbank har amorteringskrav ner till 50% belåning medans övriga verkar ha krav endast ner till 70%.
Nu har jag iofs tänkt att amortera konstant men alla banker utan swedbank erbjuder mig alltså möjligheten att sluta amortera vid 70% om vi av någon anledning skulle vilja. Alla banker verkar dock ha ett amorterings krav mellan 70-85%.
Priset blev till sist 2.250.000 och vi kommer lägga in 15% i handpenning. Därefter har vi ca 200.000 kronor kvar i sparande som vi självklart tänker flytta till samma bank vi beslutar oss att ta lånet hos. Försäkringar kommer också flyttas i samband med bankbyte. Vad som gör mig förbryllad är att alla verkar bli erbjudna så låga räntor till skillnad från oss om man kollar i trådar här på byggahus.se
SEB Erbjöd 1.6%
Länsförsäkringar 1:8%
Swedbank inväntar vi svar från men de räknade på 2% i ränta.
Icabanken ska även dom invänta under dagen och ville inte lämna ut någon ränta innan de hade kontrollerat och räknat.
Är det helt enkelt så att räntorna drastiskt stigit och att detta är vad jag kan förvänta mig för ränta?
Sen till min egentliga fråga som jag inte verkar kunna hitta ett bra svar på någonstans.
Hur funkar det att byta bank och flytta aktuella lån?
Säg att vi lånar pengar av en bank nu, tex SEB och de erbjuder oss en ränta på 1.6%. När kan jag i så fall flytta lånet om någon annan bank erbjuder mig bättre villkor? Och är finns det avgifter som ska betalas när lån flyttas från en bank till en annan?
Vad tycker ni på forumet är 1.6% en godtagbar ränta i dagsläget vid ett lån på 2.250.000?
Alla svar, tankar och ideer är välkomna då jag är väldigt mån om att fatta rätt beslut i mitt livs första och förhoppningsvis enda fastighets köp
Då alla på forumet verkar älska bilder bifogar jag även en liten bild på huset jag lyckades hitta fast annonsen nu är borta. http://bilder.hemnet.se/images/itemgallery_cut/29/3e/293ed7dd2aacbf39ae3f54c8879fcacc.jpg
Jag har under dagen talat med SEB, Swedbank, ICAbanken och länsförsäkringar och villkoren ser snarlika ut den enda stora skillnaden är egentligen att swedbank har amorteringskrav ner till 50% belåning medans övriga verkar ha krav endast ner till 70%.
Nu har jag iofs tänkt att amortera konstant men alla banker utan swedbank erbjuder mig alltså möjligheten att sluta amortera vid 70% om vi av någon anledning skulle vilja. Alla banker verkar dock ha ett amorterings krav mellan 70-85%.
Priset blev till sist 2.250.000 och vi kommer lägga in 15% i handpenning. Därefter har vi ca 200.000 kronor kvar i sparande som vi självklart tänker flytta till samma bank vi beslutar oss att ta lånet hos. Försäkringar kommer också flyttas i samband med bankbyte. Vad som gör mig förbryllad är att alla verkar bli erbjudna så låga räntor till skillnad från oss om man kollar i trådar här på byggahus.se
SEB Erbjöd 1.6%
Länsförsäkringar 1:8%
Swedbank inväntar vi svar från men de räknade på 2% i ränta.
Icabanken ska även dom invänta under dagen och ville inte lämna ut någon ränta innan de hade kontrollerat och räknat.
Är det helt enkelt så att räntorna drastiskt stigit och att detta är vad jag kan förvänta mig för ränta?
Sen till min egentliga fråga som jag inte verkar kunna hitta ett bra svar på någonstans.
Hur funkar det att byta bank och flytta aktuella lån?
Säg att vi lånar pengar av en bank nu, tex SEB och de erbjuder oss en ränta på 1.6%. När kan jag i så fall flytta lånet om någon annan bank erbjuder mig bättre villkor? Och är finns det avgifter som ska betalas när lån flyttas från en bank till en annan?
Vad tycker ni på forumet är 1.6% en godtagbar ränta i dagsläget vid ett lån på 2.250.000?
Alla svar, tankar och ideer är välkomna då jag är väldigt mån om att fatta rätt beslut i mitt livs första och förhoppningsvis enda fastighets köp
1,6% är väl inte oskäligt men jag tror ni kan få bättre. 
Ta ett varv till om tid och ork finnes, fråga om de gett er sitt bästa erbjudande och nämn att SEB erbjuder 1,6 osv...
Bankbyte administrerar den nya banken, har du lånet rörligt (3mån) kan du byta bank utan avgifter.
Lycka till och håll oss uppdaterade!
<edit>
Såg bilden på huset nu först, ser riktigt fint ut!
Ta ett varv till om tid och ork finnes, fråga om de gett er sitt bästa erbjudande och nämn att SEB erbjuder 1,6 osv...
Bankbyte administrerar den nya banken, har du lånet rörligt (3mån) kan du byta bank utan avgifter.
Lycka till och håll oss uppdaterade!
<edit>
Såg bilden på huset nu först, ser riktigt fint ut!
Redigerat:
Jag ser inte att du har angivit om lånet du ansökt om är bundet en viss tid eller rörligt. Det är helt avgörande för att man skall kunna säga hur det är med räntenivån och även för när du kan byta bank i framtiden.
När du tittar på de räntor du ser som andra har fått så måste du också förstå att omständigheterna skiljer sig från person till person. Inkomst, belåningsgrad och lånebelopp t.ex. är faktorer som avgör räntenivån.
När du tittar på de räntor du ser som andra har fått så måste du också förstå att omständigheterna skiljer sig från person till person. Inkomst, belåningsgrad och lånebelopp t.ex. är faktorer som avgör räntenivån.
Trevligt hus! Den bank du väljer kommer att ta kontakt med din gamla bank och se till att allt blir överflyttat. Välj 3-månaders rörligt så kan du var tredje månad byta till annan bank. Rörlig ränta är den ränta som över tid visat sig vara billigast. 1,6% är kanske lite högt men å andra sidan inte hissnande högt heller.
Husägare
· Storfors
· 69 inlägg
Tack för era svar!
Ber verkligen om ursäkt om mina frågor är dumma. Jag är bara mån om att det ska bli rätt och efter att vi skrev kontraktet igår känner jag mig nu både glad och stressad över att ta itu med lån och försäkrings djungeln.
ICA banken ringde just och erbjöd oss 1.59% i ränta. Amorterings krav ner till 75% på 30 år.
Alla räntor jag diskuterat är rörlig ränta, alltså 3månader. Innebär det rent krasst att jag skulle kunna ta lånet i min befintliga bank Swedbank och sedan flytta lånet redan om tre månader om jag skulle vilja? Och det kostar då inte skjortan i avgifter?
Vad roligt att du tycker huset ser roligt ut Hemmakatten
Ber verkligen om ursäkt om mina frågor är dumma. Jag är bara mån om att det ska bli rätt och efter att vi skrev kontraktet igår känner jag mig nu både glad och stressad över att ta itu med lån och försäkrings djungeln.
ICA banken ringde just och erbjöd oss 1.59% i ränta. Amorterings krav ner till 75% på 30 år.
Alla räntor jag diskuterat är rörlig ränta, alltså 3månader. Innebär det rent krasst att jag skulle kunna ta lånet i min befintliga bank Swedbank och sedan flytta lånet redan om tre månader om jag skulle vilja? Och det kostar då inte skjortan i avgifter?
Vad roligt att du tycker huset ser roligt ut Hemmakatten
Byta 3-månaderslån kan göras när som utan stora avgifter, kanske några hundringar om ni precis påbörjat en ny period. Kom ihåg att PRUTA på räntan, vi svenskar är ganska odugliga på detta, bankerna tjänar "lagom" ändå 
1,6 är inte en speciellt bra ränta utan den går säkert att pruta ner ytterligare. Jag köpte en gård i hälsingland i slutet av förra året. Genom min arbetsgivare fick vi ett erbjudande från SEB om ett bolån som var baserat på bankens "basränta" med ett visst påslag. I dagsläget betalar jag 1,1%
Vore jag du skulle jag dra det hela en vända till.......
SEB har väl försämrat TCO erbjudandet på sista tiden.Jerker Klang skrev:1,6 är inte en speciellt bra ränta utan den går säkert att pruta ner ytterligare. Jag köpte en gård i hälsingland i slutet av förra året. Genom min arbetsgivare fick vi ett erbjudande från SEB om ett bolån som var baserat på bankens "basränta" med ett visst påslag. I dagsläget betalar jag 1,1%
Var det arbetsgivaren eller facket som ordnade erbjudandet?
Husägare
· Storfors
· 69 inlägg
Hehe jo jag försöker mig ju på det här att pruta efter att ha läst om alla andras räntor. Det känns bara inte som att banken svarar så bra på mina försökJonatan79 skrev:
Verkar inte som att jag lyckas komma lägre än 1,59-1,60. Väntar fortfarande på ett svar från länsförsäkringar så vi får väl se vart det leder. Swedbank ska även ringa mig idag som är min befintliga bank och komma med ett förslag.
Swedbank har idag ett krav på:
15% kontakt insats
2% amortering per år ner till 70% belåning.
1% amortering från 70% till 50%.
Vi har skrivit tillträde redan den 1 oktober och det verkar som att andra banker än min egen har svårt att hinna med detta tills det datumet. Min tanke är då att eventuellt ta lånet hos Swedbank och sedan föra dialog med övriga banker för att sedan byta om 3 månader om Swedbank inte kan matcha räntan.
Tänker jag rätt eller låter jag helt galen? :S
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Vad du kommer ned i för ränta har ju att göra med din ekonmomiska situation,lånegrad osv också
Lånar du väldigt högt så kanske du inte kan förhandla ned baslånet så mkt heller - och iom att du skall amortera ned till 70% belåning låter det ju som om du kommer ligga högre än så till att börja med iaf ?
Jag har 1.55% på SEB (var iof ett tag sen jag kollade)
/K
Lånar du väldigt högt så kanske du inte kan förhandla ned baslånet så mkt heller - och iom att du skall amortera ned till 70% belåning låter det ju som om du kommer ligga högre än så till att börja med iaf ?
Jag har 1.55% på SEB (var iof ett tag sen jag kollade)
/K
Prova SBAB för bolånet iaf. De håller inte på med sånt här rabatt trams (som bara är till för att förvirra kunderna). Jag har 1.31% hos dom. Liknande storlek på lånet som du.
Som klaskarlsson säger så sätts räntan utifrån individuella bedömningar men som några påpekat och
även jag så kanske den är en eller två tiondelar högt.
Men en okej ränta som erbjudandet ligger idag.
Att ringa runt ett varv till och försöka få ner räntan kan ju vara "lätt" förtjänta pengar.
0,10 på 2 250 000 kr är 2 250 kr/år och några telefonsamtal tar inte lång tid = bra timpenning.
Sedan kan det ibland vara värt att betala lite extra om man har en bra kontakt hos banken som
sköter ens ärenden snabbt och smidigt. Svårt att veta det innan men ibland är det väldigt bra
att kunna ringa och i alla fall påbörja ett ärende, utan att först behöva avtala tid och komma in till banken.
Finns det någon "tjänst" ni kan flytta till banken i utbyte mot lägre ränta?
En bank vill ju gärna ha sk helhetskunder (för att tjäna mer pengar) men ofta behöver man ju ändå
tex någon form av försäkring. Kanske har banken något som passar lika bra som den befintliga?
Om du/ni har svårt att förhandla så finns det väl fackförbund, om man i med i något, som kan ha
erbjudanden som kanske är bättre än det man själv kan förhandla fram.
Finns även grupper där någon förhandlar åt hela gruppen, mot en avgift. Tex lanbyte.se
Finns flera sådana grupper, kommer inte på några fler nu bara.
Trevligt hus, ser jättefin ut.
även jag så kanske den är en eller två tiondelar högt.
Men en okej ränta som erbjudandet ligger idag.
Att ringa runt ett varv till och försöka få ner räntan kan ju vara "lätt" förtjänta pengar.
0,10 på 2 250 000 kr är 2 250 kr/år och några telefonsamtal tar inte lång tid = bra timpenning.
Sedan kan det ibland vara värt att betala lite extra om man har en bra kontakt hos banken som
sköter ens ärenden snabbt och smidigt. Svårt att veta det innan men ibland är det väldigt bra
att kunna ringa och i alla fall påbörja ett ärende, utan att först behöva avtala tid och komma in till banken.
Finns det någon "tjänst" ni kan flytta till banken i utbyte mot lägre ränta?
En bank vill ju gärna ha sk helhetskunder (för att tjäna mer pengar) men ofta behöver man ju ändå
tex någon form av försäkring. Kanske har banken något som passar lika bra som den befintliga?
Om du/ni har svårt att förhandla så finns det väl fackförbund, om man i med i något, som kan ha
erbjudanden som kanske är bättre än det man själv kan förhandla fram.
Finns även grupper där någon förhandlar åt hela gruppen, mot en avgift. Tex lanbyte.se
Finns flera sådana grupper, kommer inte på några fler nu bara.
Trevligt hus, ser jättefin ut.