6 780 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Bokföring - Bokslut
om skatteverket frågar vad som är gjort så säg bara att det avser interimsposter i bokslutsarbetet... de brukar godta det eftersom de ofta inte är så duktiga på bokföring har ja märktD09 skrev:
interima poster är det som ligger i balansräkningen över bokslutsdatumet, man kan säga att det är periodiserade kostnader och intäkter.
tex företagsförsäkring som förskottsbetalas lägger man som en tillgång i balansräkningen till nästa år då den faktiskt förbrukas (den delen av försäkringen som hör till nästa år)
tex företagsförsäkring som förskottsbetalas lägger man som en tillgång i balansräkningen till nästa år då den faktiskt förbrukas (den delen av försäkringen som hör till nästa år)
Hej ni proffs
eftersom skattedeklarationen är tillgänglig så vore det skönt att bli av med den omgående ; )
Har en ruta kvar som jag inte riktigt förstår
I NE blanketten, ruta 45
"Allmänt avdrag. Vid konstnärlig eller nystartad näringsverksamhet utnyttjat underskott (till p. 14.1 på Inkomstdeklaration 1)."
Jag har ett underskott i verksamheten, är det där jag ska fylla i detta?
edit
2 frågor verkar det som ; )
" [TABLE="class: tblbilaga tblhighlight, width: 1471"]
[TR]
[TD="class: tdlabel01"]Årets beräknade avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt[/TD]
[TD="class: tdlabel01"]R43[/TD]
[TD="class: tdnumber, align: right"] -[/TD]
[TD="class: tdnumber, align: right"]0[/TD]
[/TR]
[TR="class: highlight, bgcolor: #FFFFD0 !important"]
[TD="class: tdlabel02, colspan: 4"] Beräkna och utnyttja maximalt avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Vad är detta för rad man kan kryssa i? Farligt med rutor man kan bocka i, lite som en knapp " tryck ej "
eftersom skattedeklarationen är tillgänglig så vore det skönt att bli av med den omgående ; )
Har en ruta kvar som jag inte riktigt förstår
I NE blanketten, ruta 45
"Allmänt avdrag. Vid konstnärlig eller nystartad näringsverksamhet utnyttjat underskott (till p. 14.1 på Inkomstdeklaration 1)."
Jag har ett underskott i verksamheten, är det där jag ska fylla i detta?
edit
2 frågor verkar det som ; )
" [TABLE="class: tblbilaga tblhighlight, width: 1471"]
[TR]
[TD="class: tdlabel01"]Årets beräknade avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt[/TD]
[TD="class: tdlabel01"]R43[/TD]
[TD="class: tdnumber, align: right"] -[/TD]
[TD="class: tdnumber, align: right"]0[/TD]
[/TR]
[TR="class: highlight, bgcolor: #FFFFD0 !important"]
[TD="class: tdlabel02, colspan: 4"] Beräkna och utnyttja maximalt avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Vad är detta för rad man kan kryssa i? Farligt med rutor man kan bocka i, lite som en knapp " tryck ej "
Redigerat:
Läser jag i skatteverkets "handbok" så är det underskottet man vill dra av mot andra inkomster och det vill jag.
Förmodar att det är ruta 42 ( över / underskott som ska föras över ) men fyller jag i underskottet från ruta42 till ruta 45 då blir slutsumman 0 dvs det belopp som förs över till inkomstdek 1 ruta 10.2
är jag fel ute?
Förmodar att det är ruta 42 ( över / underskott som ska föras över ) men fyller jag i underskottet från ruta42 till ruta 45 då blir slutsumman 0 dvs det belopp som förs över till inkomstdek 1 ruta 10.2
är jag fel ute?
Klicka här för att svara