D09 skrev:
korrigerat momsrapporterna för dec och jan. får väl se om skatteverket hör av sig ; )

Man kanske får sig en gratis genomgång av bokföringen he he

Nu stämmer det iaf och man kan känna att man börjar närma sig att komma i fas.
om skatteverket frågar vad som är gjort så säg bara att det avser interimsposter i bokslutsarbetet... de brukar godta det eftersom de ofta inte är så duktiga på bokföring har ja märkt :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
thestrut skrev:
om skatteverket frågar vad som är gjort så säg bara att det avser interimsposter i bokslutsarbetet... de brukar godta det eftersom de ofta inte är så duktiga på bokföring har ja märkt :)
I förebyggande syfte

Vad är en interimpost?

Omfördelning/ nollning mellan konton?

interima poster är det som ligger i balansräkningen över bokslutsdatumet, man kan säga att det är periodiserade kostnader och intäkter.
tex företagsförsäkring som förskottsbetalas lägger man som en tillgång i balansräkningen till nästa år då den faktiskt förbrukas (den delen av försäkringen som hör till nästa år)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hej ni proffs

eftersom skattedeklarationen är tillgänglig så vore det skönt att bli av med den omgående ; )

Har en ruta kvar som jag inte riktigt förstår

I NE blanketten, ruta 45
"Allmänt avdrag. Vid konstnärlig eller nystartad näringsverksamhet utnyttjat underskott (till p. 14.1 på Inkomstdeklaration 1)."

Jag har ett underskott i verksamheten, är det där jag ska fylla i detta?

edit

2 frågor verkar det som ; )

"
[TABLE="class: tblbilaga tblhighlight, width: 1471"]
[TR]
[TD="class: tdlabel01"]Årets beräknade avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt[/TD]
[TD="class: tdlabel01"]R43[/TD]
[TD="class: tdnumber, align: right"] -[/TD]
[TD="class: tdnumber, align: right"]0[/TD]
[/TR]
[TR="class: highlight, bgcolor: #FFFFD0 !important"]
[TD="class: tdlabel02, colspan: 4"] Beräkna och utnyttja maximalt avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Vad är detta för rad man kan kryssa i? Farligt med rutor man kan bocka i, lite som en knapp " tryck ej "

Redigerat:
D09
Läser jag i skatteverkets "handbok" så är det underskottet man vill dra av mot andra inkomster och det vill jag.

Förmodar att det är ruta 42 ( över / underskott som ska föras över ) men fyller jag i underskottet från ruta42 till ruta 45 då blir slutsumman 0 dvs det belopp som förs över till inkomstdek 1 ruta 10.2

är jag fel ute?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.