A avh67f skrev:
Hej bo.
Var hittar du den regeln att biledare inte behöver anslutas? Jag har för mig det står något om att skärm på mantlade kablar ska anslutas till potentialutjämningsskena i alla fall. Nu kanske inte biledare räknas som skärm men tillverkarens instruktioner bör gälla står det ju i ett av de tidiga kapitlen i hb 444.

Har inte tillgång till standard och handböcker just nu men om du vet svaret på denna fråga skriv gärna tillbaka.

Edit: Kom på att denna fråga varit uppe i elinstallatören

Enligt Elsäkerhetsverket finns inget krav på kontinuitet, men rekommendationen är att ansluta en ände till skyddsjord – den matande änden. Det görs i syfte att undvika EMC-störningar. Behovet avgörs i varje enskilt fall. I sjukhus finns till exempel alltid behov av EMC-skydd.

På andra platser, där det inte behövs EMC-skydd, kan biledaren anslutas till skyddsledaren i kretsens båda ändar. El-vis-programmen ger detta råd.

[länk]
Om du ser närmare på bilden verkar det vara en äldre typ av EKRK kulo dvs då den som i ett mellanspel fått biledare efter att den introducerades utan. I det fallet behöver du inte bry dig om biledaren om man inte vill helt enligt alla "regler".

Finns otroligt många trådar här på temat biledare och bäst gör man i att själv helt fackmässigt avgöra hantering av den efter var/hur kabeln används och hur anslutningsmöjligheter ser ut osv. Att nervöst stirra sig blind på de nycker som dykt upp under decennier och på tant Agdas kurskafferep eller tillverkaranvisningar gör ingen gladare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det är möjligt att det är bra att ha lite spelrum men så långa som kablarna är i det här fallet tycker åtminstone jag ser onödigt ut. Fast det är givetvis inte sak eftersom uttaget inte är mitt.
Det är inte onödigt, det är nödvändigt av flera skäl.
- Det förenklar en tillförlitlig anslutning, att ledaren bottnar i klämman.
- Det motverkar att ledarna rycks loss om något rycker tag i kabeln.
- Det underlättar byte av uttag eller omkoppling där där längre ledare krävs.

A avh67f skrev:
Hej bo.
Var hittar du den regeln att biledare inte behöver anslutas? Jag har för mig det står något om att skärm på mantlade kablar ska anslutas till potentialutjämningsskena i alla fall. Nu kanske inte biledare räknas som skärm men tillverkarens instruktioner bör gälla står det ju i ett av de tidiga kapitlen i hb 444.

Har inte tillgång till standard och handböcker just nu men om du vet svaret på denna fråga skriv gärna tillbaka.

Edit: Kom på att denna fråga varit uppe i elinstallatören

Enligt Elsäkerhetsverket finns inget krav på kontinuitet, men rekommendationen är att ansluta en ände till skyddsjord – den matande änden. Det görs i syfte att undvika EMC-störningar. Behovet avgörs i varje enskilt fall. I sjukhus finns till exempel alltid behov av EMC-skydd.

På andra platser, där det inte behövs EMC-skydd, kan biledaren anslutas till skyddsledaren i kretsens båda ändar. El-vis-programmen ger detta råd.

[länk]
Det har aldrig vad jag vet funnits en installationsregel om att kablar i torra bostadsrum allmänt skulle ha en ledande mantel som skulle jordas eller skyddsjordad. Det fanns en tid inskrivet i tillverkningsnormen för EKRK men försvann 2013 om jag minns rätt, medan det finns kvar för EKLK. Skälet var/är att skyddsjorda manteln för att ge ett extra skydd mot yttre påverkan, dvs gnagare. Det är därför lantbruksreglerna föreskriver EKLK i stall etc. Det handlar alltså inte om EMC utan om fadäsen att införa kravet på skyddsjordning på 80-talet. Varken IN, elsäkerhetsverket eller tillverkare är tyvärr en pålitlig källa till fakta, och jag har själv fallit i deras fällor. Vi har ett par kilometer med sanslösa trådar i detta ämne, där bl.a färgen på biledaren diskuteras... Här är en ur högen: https://www.byggahus.se/forum/threads/klippt-biledare-pa-ekrk-hur-illa.186775/page-3#post-1453913
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte onödigt, det är nödvändigt av flera skäl.
- Det förenklar en tillförlitlig anslutning, att ledaren bottnar i klämman.
- Det motverkar att ledarna rycks loss om något rycker tag i kabeln.
- Det underlättar byte av uttag eller omkoppling där där längre ledare krävs.


Det har aldrig vad jag vet funnits en installationsregel om att kablar i torra bostadsrum allmänt skulle ha en ledande mantel som skulle jordas eller skyddsjordad. Det fanns en tid inskrivet i tillverkningsnormen för EKRK men försvann 2013 om jag minns rätt, medan det finns kvar för EKLK. Skälet var/är att skyddsjorda manteln för att ge ett extra skydd mot yttre påverkan, dvs gnagare. Det är därför lantbruksreglerna föreskriver EKLK i stall etc. Det handlar alltså inte om EMC utan om fadäsen att införa kravet på skyddsjordning på 80-talet. Varken IN, elsäkerhetsverket eller tillverkare är tyvärr en pålitlig källa till fakta, och jag har själv fallit i deras fällor. Vi har ett par kilometer med sanslösa trådar i detta ämne, där bl.a färgen på biledaren diskuteras... Här är en ur högen: [länk]
Nä det verkar verkligen vara spridda skurar gällande detta. Jag förstår hur ni resonerar dock.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Hur kopplar du den i båda ändar? Biledaren får inte kopplas mot jord någon annanstans än i centralen. Får du avbrott på jord kan du få felaktiga mätvärden.
Är ändamålet att det ska vara ett skydd mot "strålning/störningar" ska biledaren bara anslutas på en punkt ( i centralen) för att sedan kopplas vidare men bara till andra biledare. Är syftet att förstärka skyddsjorden (som var den ursprungliga anledningen) ska biledaren anslutas mot jord i alla kopplingspunkter där det finns jord.
Biledaren infördes för att lättare jorda den blymantel som fans i kablarna och i ett tidigt skede helt saknade anslutningsmöjlighet så man fick smetlöda på en anslutningstråd för att kunna jorda "apparater" då blymanteln var den enda jord som fans i kabeln.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
N
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte onödigt, det är nödvändigt av flera skäl.
- Det förenklar en tillförlitlig anslutning, att ledaren bottnar i klämman.
- Det motverkar att ledarna rycks loss om något rycker tag i kabeln.
- Det underlättar byte av uttag eller omkoppling där där längre ledare krävs.


Det har aldrig vad jag vet funnits en installationsregel om att kablar i torra bostadsrum allmänt skulle ha en ledande mantel som skulle jordas eller skyddsjordad. Det fanns en tid inskrivet i tillverkningsnormen för EKRK men försvann 2013 om jag minns rätt, medan det finns kvar för EKLK. Skälet var/är att skyddsjorda manteln för att ge ett extra skydd mot yttre påverkan, dvs gnagare. Det är därför lantbruksreglerna föreskriver EKLK i stall etc. Det handlar alltså inte om EMC utan om fadäsen att införa kravet på skyddsjordning på 80-talet. Varken IN, elsäkerhetsverket eller tillverkare är tyvärr en pålitlig källa till fakta, och jag har själv fallit i deras fällor. Vi har ett par kilometer med sanslösa trådar i detta ämne, där bl.a färgen på biledaren diskuteras... Här är en ur högen: [länk]
Inte sjutton behöver kablarna vara lika långa som de på bilden för att uppfylla det du skriver i ditt svar på mitt inlägg.
Det skall givetvis finnas marginal men de på bilden är ju så långa att de knappt får plats i uttaget.
 
Jag tycker inte att de är för långa, utan ganska lagom. Jag skulle inte sagt något ifall de var än längre. för korta!
 
Redigerat:
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är syftet att förstärka skyddsjorden (som var den ursprungliga anledningen) ska biledaren anslutas mot jord i alla kopplingspunkter där det finns jord.
Syftet har aldrig varit att förstärka skyddsledaren i kabeln. Det är både udda och i mitt tycke otillåtet, även om det i praktiken tillför lite. Normen (som kom på 90-talet, inte 80-talet som jahg skrev) säger ordagrant

Biledaren förhindrar en spänningssättning av aluminiummanteln i händelse av skada på ledarisoleringen.

En sak petimätrarna fastnade på var att biledaren i den tidens EKRK (och dagens EKLK) bara har arean 1 mm², och därmed ansågs det att den inte "får" användas som skyddsledare. Därför försökte de trolla lite och förklarade att man skulle jorda manteln av EMC-skäl istället, och detta av en myndighet...
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Syftet har aldrig varit att förstärka skyddsledaren i kabeln. Det är både udda och i mitt tycke otillåtet, även om det i praktiken tillför lite. Normen (som kom på 90-talet, inte 80-talet som jahg skrev) säger ordagrant

Biledaren förhindrar en spänningssättning av aluminiummanteln i händelse av skada på ledarisoleringen.

En sak petimätrarna fastnade på var att biledaren i den tidens EKRK (och dagens EKLK) bara har arean 1 mm², och därmed ansågs det att den inte "får" användas som skyddsledare. Därför försökte de trolla lite och förklarade att man skulle jorda manteln av EMC-skäl istället, och detta av en myndighet...
Biledaren som kom i blymantlade kablar var till för att ansluta jorden som på den tiden bara utgjordes av blymanteln. På den tiden användes det det bara 4 ledare plus mantel på en trefaskabel med nolla och var det en ren trefas var det tre trådar samt blymantel. Biledaren har en betydligt längre historia än sent 1900 tal.
Ps
Jag har inte påstått att biledaren skulle förstärka skyddsledaren, biledaren och manteln var skyddsledare.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
...och före blymantelkabeln hade vi EDIL, lantbruksledningen.
 
Fotografen Fotografen skrev:
...och före blymantelkabeln hade vi EDIL, lantbruksledningen.
Och på den fick man smetlöda anslutningstråden för skyddsledaren.
 
Av någon anledning har EKRK 2G1,5 fortfarande biledare. Jag tror det stod amokabel på förpackningen.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Av någon anledning har EKRK 2G1,5 fortfarande biledare. Jag tror det stod amokabel på förpackningen.
Det existerar ingen kabel som heter 2G1,5. Kanske den heter 2x1,5?
 
useless useless skrev:
Det existerar ingen kabel som heter 2G1,5. Kanske den heter 2x1,5?
Hm. Det heter 3G1,5, 4G1,5 och 5G1,5 så jag gissar att den tvåtrådiga heter så. Eller står G för jord möjligen men den har som sagt biledare. ;)
 
Står det G så har kabeln en gulgrön jord, står det X saknar kabeln skyddsledare men kan ha en biledare
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Står det G så har kabeln en gulgrön jord, står det X saknar kabeln skyddsledare men kan ha en biledare
Tänk egentligen att den där gamla standarden från 80 talet hänger med än. Egentligen borde man ha slutat med den för länge sen när nya cenelec kom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.