Jag ska precis lägga ett nytt parkettgolv (klick) och upptäckte att ungefär hälfen av brädorna är böjda och går upp i mitten ca 15-18 mm (se bild).
Kan jag lägga golvet ändå eller bör jag returnera det?
De har legat i rummet de ska läggas i i en vecka.
Kan jag lägga golvet ändå eller bör jag returnera det?
De har legat i rummet de ska läggas i i en vecka.
Allvetare
· västkusten
· 126 inlägg
jag skulle inte våga lägga de böjda brädorna, utan reklamera dem. Känns som en stor risk att det blir "svikt" och störande ljud när det är klart. Och man måste reklamera innan man lägger dem så att du kan få nya paket.
Hur my let svikt pratar vi om? Räcker det att trycka ner med fingret, eller måste man ha mycket vikt för att pressa ner brädan?
Har nyligen lagt parkett i tre rum och en del brädor har varit böjda, men har inte varit något problem att lägga. Man lägger ju omlott och då hålls allt på plats. Hade en bräda som dock inte böjdes tillbaka lätt med handen. Jag kapade jag bort den böjda delen och ca 1/3 gick att använda.
Har nyligen lagt parkett i tre rum och en del brädor har varit böjda, men har inte varit något problem att lägga. Man lägger ju omlott och då hålls allt på plats. Hade en bräda som dock inte böjdes tillbaka lätt med handen. Jag kapade jag bort den böjda delen och ca 1/3 gick att använda.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Jag skulle inte heller våga lägga de där. Möjligen om det är en enstaka planka, den kommer att "rätas ut" av de andra. Men har du flera krokiga plankor bredvid varandra, så borde det totalt sett bli krokigt.
Men jag är amatör.
Men jag är amatör.
Många fabrikat kommer ju i en konvex form och ska mao se ur så där innan läggning. Kombinerat med att kortskarvar förskjuts mellan raderna så blir det inget problem. Om just ditt fabrikat levereras så bör så i instruktionerna
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Då lärde man sig något nytt. Men om alla är konvexa, då borde väl kombinationen med alla ihopsatta också bli konvex?
Klicka här för att svara

