Jag installerar vattenburna element och drar 22 mm elförzinkade rör som stam från rum till rum. Borrar bara hål i väggen lagom långt ut för att kunna sätta fast rören med sådana där plaströrsklämmor avsedda för ändamålet.

Problem har uppstått då ett rums vägg slutar 25 mm längre in/ut vad man nu vill kalla det. Jag vill alltså svänga in mina 22 mm rör en bit närmare väggen.

Hade det funnit 15° presskopplingar hade jag använt två stycken med en liten stump rör emellan. Men vad jag vet finns det bara 45° och det blir för mycket i sidled.

En variant vore att använda en rörböjare, men det finns väl inte / funkar väl inte för så stora dimensioner?

Något tips?

Piluttadej, det finns visst rörböjare för 22mm :):cool:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-metallverktyg/rorbojare/rorbockare-439000/

Men att böja rör 25 mm i sidled innebär inte någon jättestor krök direkt. Jag tror att du helt enkelt kan böja till dem för hand över något lämpligt mothåll. OM rören vill vika sig (vilket jag inte tror på en så svag böjning) så fyll dem med packad sand först och täpp till i ändarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.