4 507 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Bodelning som låst sig.
Det kan ju hända (uppenbarligen) att det är svårt att komma överens, men det var ju just detta som trådskaparen ville ha hjälp med - att hitta lösningen på situationen där en vill köpa och en inte vill.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad trist att bli så oense som syskon 
Möjligheten att sälja enligt samäganderättslagen finns ju när försöken att komma överens har nått vägs ände.
Möjligheten att sälja enligt samäganderättslagen finns ju när försöken att komma överens har nått vägs ände.
http://lawline.se/answers/15764
Varför inte ta reda på vad det kostar att åtgärda och så räknar man bort den kostnaden på värderingen, är huset värderat till 1miljon och åtgärden kostar 50 000kr så värderas huset till 950 000kr i arvet.
Det kan ju inte handla om några astronomiska summor för lite duk och avfuktare till grunden.
Det kan ju inte handla om några astronomiska summor för lite duk och avfuktare till grunden.
Lägg ut huset till försäljning. Då kan den som vill köpa loss huset lägga det högsta budet. Således säljs huset till marknadspris samtidigt som båda parter delar på mäklarkostnader, besiktningar, etc. Då får Part 1 huset och part 2 kan vara nöjd att inte de behöver bekosta de åtgärder som hittats vid en eventuell besiktning.
Moderator
· Stockholm
· 57 856 inlägg
Det var väl just detta de tvistar om.Pumba skrev:
Bråkar dom om detta så kommer dom snart hitta nya saker att bråka om.
Jag håller med pour, lägg ut huset på öppna marknaden, det är renast för båda parterna.
Dela på alla kostnader för försäljningen, och dela på intäkterna. Sen är det upp till part 1 att bjuda högst och åtgärda grunden.
Jag håller med pour, lägg ut huset på öppna marknaden, det är renast för båda parterna.
Dela på alla kostnader för försäljningen, och dela på intäkterna. Sen är det upp till part 1 att bjuda högst och åtgärda grunden.
Jag föreslår att ni startar om värderingsprocessen eftersom ni gjort saker i fel ordning. Ni borde första ha besiktigat huset och sedan ha gjort värderingen. Nu har ni istället gjort en värdering baserad på ofullständig information.
Jag vet att det här är exakt samma sak som MathiasS föreslår men det är ett annat sätt att uttrycka det på ifall det är svårt att nå fram till part 2, som ju är den som gått in i bodelningen med för höga förväntningar.
Jag vet att det här är exakt samma sak som MathiasS föreslår men det är ett annat sätt att uttrycka det på ifall det är svårt att nå fram till part 2, som ju är den som gått in i bodelningen med för höga förväntningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden