972 läst ·
3 svar
972 läst
3 svar
Bocka halogenfria rör
Någon som har några specialknep för att bocka halogenfria installationsrör?
De är ju, kanske som bekant, betydligt mer elastiska än vanliga PVC-rör och fjädrar tillbaka en hel del efter bockning.
Tvingar ni in dem med klamringen helt enkelt? Kanske skippar böjfjädern helt för mindre böjar? Värme? Använder färdiga böjar?
De är ju, kanske som bekant, betydligt mer elastiska än vanliga PVC-rör och fjädrar tillbaka en hel del efter bockning.
Tvingar ni in dem med klamringen helt enkelt? Kanske skippar böjfjädern helt för mindre böjar? Värme? Använder färdiga böjar?
Redigerat:
Är det elrör du menar. då bockar man dom med fjäder och lite över 90 grader, ( ca 100 grader ) och böjer tillbaka till 90. Vill dom gå tillbaka så på igen till 110 grader. Försök inte att bocka utan fjäder. Dömt att misslyckas, blir ett veck.
Jag har aldrig provat men värme kanske? Som i, värma när du har bockat med fjädern. I så fall måste man fixera röret på något sätt när man värmer.
Jag kör mest slang eller vanliga standard VP-rör och då färdiga böjar (eller bockfjäder i undantagsfall).
Jag kör mest slang eller vanliga standard VP-rör och då färdiga böjar (eller bockfjäder i undantagsfall).
Klicka här för att svara