1 166 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Bocka halogenfria rör
Någon som har några specialknep för att bocka halogenfria installationsrör?
De är ju, kanske som bekant, betydligt mer elastiska än vanliga PVC-rör och fjädrar tillbaka en hel del efter bockning.
Tvingar ni in dem med klamringen helt enkelt? Kanske skippar böjfjädern helt för mindre böjar? Värme? Använder färdiga böjar?
De är ju, kanske som bekant, betydligt mer elastiska än vanliga PVC-rör och fjädrar tillbaka en hel del efter bockning.
Tvingar ni in dem med klamringen helt enkelt? Kanske skippar böjfjädern helt för mindre böjar? Värme? Använder färdiga böjar?
Redigerat:
Är det elrör du menar. då bockar man dom med fjäder och lite över 90 grader, ( ca 100 grader ) och böjer tillbaka till 90. Vill dom gå tillbaka så på igen till 110 grader. Försök inte att bocka utan fjäder. Dömt att misslyckas, blir ett veck.
Jag har aldrig provat men värme kanske? Som i, värma när du har bockat med fjädern. I så fall måste man fixera röret på något sätt när man värmer.
Jag kör mest slang eller vanliga standard VP-rör och då färdiga böjar (eller bockfjäder i undantagsfall).
Jag kör mest slang eller vanliga standard VP-rör och då färdiga böjar (eller bockfjäder i undantagsfall).
Sent svar här ....
Men JA, de där rören är ju totalt omöjlig att bocka i snygga böjar som de gamla VP-rören gick (på det sätt som jonaserik beskrev).
Själv bockar jag alltså bara max, ja mer än 180°, och kanske försöker få till en bock till på typ nästan samma ställe, och till sist blir det ett ganska halvkasst resultat, men det får duga.
Annars så köper jag färdiga böjar, och bygger ihop.
Och jag gillar att bocka rör snyggt och använda när jag installerar fläktaggregat, för det blir många kablar och slangar till olika tryck, temp, flödesgivare och annat, så både kablar och luftslangar vill jag ska ligga välordnat, gärna i rör på många ställen.
Men JA, de där rören är ju totalt omöjlig att bocka i snygga böjar som de gamla VP-rören gick (på det sätt som jonaserik beskrev).
Själv bockar jag alltså bara max, ja mer än 180°, och kanske försöker få till en bock till på typ nästan samma ställe, och till sist blir det ett ganska halvkasst resultat, men det får duga.
Annars så köper jag färdiga böjar, och bygger ihop.
Och jag gillar att bocka rör snyggt och använda när jag installerar fläktaggregat, för det blir många kablar och slangar till olika tryck, temp, flödesgivare och annat, så både kablar och luftslangar vill jag ska ligga välordnat, gärna i rör på många ställen.
Skönt att höra att det inte bara är jag.Mikael_L skrev:
Ja precis, man får göra typ en grisknorr för att få till en färdig 90-gradersböj.
Har testat värme utan framgång - först händer ingenting, sen vips blir röret för mjukt.
Det jag kommit på som funkar någotsånär är att använda (böjfjäder och) bockapparat för kopparrör, det ger en något mer beständig deformation. Men rätt omständigt så klart.
Använder en hel del 10 mm-rör för larmkablar och till dessa verkar det av någon anledning inte finnas färdiga böjar och andra tillbehör utöver skarvhylsor.
Klicka här för att svara