120 880 läst ·
754 svar
121k läst
754 svar
Boängsåsen i Alsike
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
http://www.fardigbetong.se/ var de jag kollade upp pris på efter att kollegan uppåt gatan berättat att han beställt därifrån. De har station både i Uppsala och Märsta/u-lands-väsby eller något sådant.
Publicera gärna din marknadsundersökning här när du är färdig
Publicera gärna din marknadsundersökning här när du är färdig
Tack för tipset. Hade redan skickat en förfrågan till dom 
Det som hedrar denna firma extra är att de just nu bygger ett konferenscenter i Mörrum, min gamla hemort.
Har även skickat frågan till Swerock och skall ringa till Nettbetong i Märsta imorgon vilka jag har förstått skall ha billig betong (men kanske inte lika bra enligt "ryktet").
I'll be back
Det som hedrar denna firma extra är att de just nu bygger ett konferenscenter i Mörrum, min gamla hemort.
Har även skickat frågan till Swerock och skall ringa till Nettbetong i Märsta imorgon vilka jag har förstått skall ha billig betong (men kanske inte lika bra enligt "ryktet").
I'll be back
En fråga till er som redan byggt, jag måste få fram en KA för vårt bygge, är det någon som har ett förslag på en bra KA, samt gärna PM på KA man ska akta sig för. Är det något speciellt man bör tänka på i val av KA som ni ser det?
Ja, avtala om ett visst antal besök som skall ingå och när under bygget dessa skall utföras. KA'n kall också rapportera till dig inför besöket så att du har möjlighet att delta. Vi fick t.o.m in i avtalet att vi skulle få avdrag utifall inte besöken utfördes.ErnieMcCracken skrev:
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Glöm för guds skull inte det viktigaste: Se till att KA inte har någon koppling till Husfirman eller entreprenörerna.
Jag är evigt tacksam att jag inte gick på Husagentens föreslagna KA som "var van att jobba i entreprenörsteamet". KA ska vara din stöttepelare i bygget och hjälpa dig se till att det går rätt till.
Jag är evigt tacksam att jag inte gick på Husagentens föreslagna KA som "var van att jobba i entreprenörsteamet". KA ska vara din stöttepelare i bygget och hjälpa dig se till att det går rätt till.
Kan informera om att 2,5 kubik betong transporterat och lossat med ränna under ca 30 minuter kostar 6000 spänn till Alsike. Gjutningen ingår då inte i detta.
Då har ni en liten referenspunkt till framtida betongbyggen.
Då har ni en liten referenspunkt till framtida betongbyggen.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Det var i de svängarna jag hörde från färdigbetong också. 1950:-/m^3 inkl moms för frost/saltsäker betong med tillsatser för lättflyt (har inte hela beteckningen i huvudet) när det fick plats i en bil + 20kr/min för lossning med ränna, blev det sedan inte full bil så blev det tillägg för att bilen inte var full.
Jag har läst genom tråden och försökt hitta lite tips på mark-entreprenörer för platta och grovplanering av tomt, men hittar inga namn, har ni tips på bra entreprenörer? Hur gjorde ni med träden, fällde ni dem själva eller tog ni in hjälp?
Vi fixade det själva, men då hade svärfar all utrustning och kunskap som behövdes. Man skall nog inte ge sig på det själv om man inte har tagit ner några träd förut.ErnieMcCracken skrev:
Riset samlade vi ihop och eldade upp (ett tips - använd diesel och inte bensin
Hello...nu har vi röjt på vår tomt. Dock har vi ju en massa stubbar kvar samt små och stora stenar kvar på tomten. Vi bygger med LB-hus så de grovplanerar ca 3m runt om huset. Är det någon här som har koll på vad det kostar att få hela tomten grovplanerad när de ändå röjer dör plattan ska stå? Ska man låta LB-hus göra det eller kommer man billigare undan att anlita någon privat? Känner i så fall någon här till vem/var vi kan ringa för ett sådant jobb?
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Kolla med Håkan på Blomdinds schakt. Han brukar vara i trakterna emellanåt och verkar bra att ha att göra med och är riktigt flink med skopan:
http://gulasidorna.eniro.se/foretag/blomdins+schakt+ab/68187161_gs
Billigast brukar det ju bli om man tar någon som ändå är i området så man slipper bekosta runtskjuts av maskiner
http://gulasidorna.eniro.se/foretag/blomdins+schakt+ab/68187161_gs
Billigast brukar det ju bli om man tar någon som ändå är i området så man slipper bekosta runtskjuts av maskiner
Tack för tipset! Vi ska undersöka och jämföra lite vad som blir bäst.