Jag hörde idag att det finns "låneklubb". Ett nytt begrepp för mig, jag har googlat lite men hittar inget.
Min sambos kompis gick med i en sån, det var iof ganska många men de fick ner lånet till 2.45% nånting. Jag har inte all info men det är högst intressant att kunna gå ihop ett gäng för att sätta lite press på banken.
Någon som har erfarenhet av detta?

Mvh Tobbe

Jag har bara läst om det, men inte i praktiken sett någon agera så.

Jag är lite skeptisk till idéen eftersom det är en rad individuella bedömningar, t.ex topplån/bottenlån, belåningsgrad, inkomster, risk för arbetslöshet, försäkringsskydd, ålder, läge, bindningstider, pantbrev, utökning av lån vid renovering/tillbyggnad etc. Den som håller i trådarna för den där ränteklubben kommer förr eller senare att vilja ha betalt, och räkna med att bankerna kommer hålla emot så gott det går eftersom det är rätt så besvärligt att administrera lån som hela tiden byter bank om någon bjuder under. Det blir mycket administration för en tid som man vet är kort.

Jag har lite svårt att tro att man verkligen skulle få mycket bättre villkor för att man går ihop flera stycken.

Det är skillnad på när man beställer någon fysisk vara som kräver leverans och installation; då är det förstås så att kostnaderna blir lägre om tio personer på samma gata agerar tillsammans.

För en bank som gör ett avtal med en bolåneklubb så kommer fortfarande nästan samma arbete som vanligt att behöva göras med varje kund. Stordriftsfördelarna gäller bara sälj-jobbet, inklusive ränteförhandlingen.

Själv har jag en ränta på STIBOR 1M + 0,4% (ca 2,41% från månadsskiftet), och jag är skeptisk till att jag skulle få bättre i en klubb.

Jag tror att det var Comboloan som fixade någon form av gruppupphandling. Kolla där (comboloan.se).

ordain skrev:
Jag har lite svårt att tro att man verkligen skulle få mycket bättre villkor för att man går ihop flera stycken.

Det är skillnad på när man beställer någon fysisk vara som kräver leverans och installation; då är det förstås så att kostnaderna blir lägre om tio personer på samma gata agerar tillsammans.

För en bank som gör ett avtal med en bolåneklubb så kommer fortfarande nästan samma arbete som vanligt att behöva göras med varje kund. Stordriftsfördelarna gäller bara sälj-jobbet, inklusive ränteförhandlingen.

Själv har jag en ränta på STIBOR 1M + 0,4% (ca 2,41% från månadsskiftet), och jag är skeptisk till att jag skulle få bättre i en klubb.
Ordain, har du fortfarande Stibor 1M + 0,4% ?

Per Eskilsson skrev:
Hehe, mer än tre år gammal tråd!

Per, tiderna förändras, liksom räntorna ;)

P
KnockOnWood skrev:
Hehe, mer än tre år gammal tråd!

Per, tiderna förändras, liksom räntorna ;)
Det var kanske därför han frågade...

Jag var nyfiken på om ordain hade kvar upplägget Stibor 1M + 0,4%.

Per Eskilsson skrev:
Hejsan!

Nej, tyvärr inte. Nu har jag STIBOR 1M +0,9 (2,94% ifall ny ränteperiod skulle börja idag). Det är alltså en betydligt högre ränta än förr, men innebär i varje fall fortfarande att jag slipper fundera över när bankerna väljer att justera sina listräntor.

Banken vill ha bort mig från denna räntebindning och det går inte ta upp nya lån i denna produkt.

När vi ombildade min förra bostadsrätt gick alla köparna ihop och förhandlade fram en gemensam uppgörelse med en bank (Handelsbanken). Det blev riktigt bra, tvivlar på att jag skulle kunnat ordna något liknande själv, men framför allt så fick nog de som hade mindre lön/sparande/etc. än jag ett bättre erbjudande än de annars fått. Flera år efteråt, när jag diskuterade andra affärer och handläggaren tog fram mina papper så suckade han ett "är du en av *dom*", så det var nog väldigt förmånligt. Då var vi c:a 200 låntagare i Stockholms innerstad (inklusive föreningens egna lån), så det var stora pengar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.