H Hybro skrev:
Vet inte vilken spänning ledningen förbi min sommarstuga har.
Högre spänning är här bättre, ja såtillvida att ju högre spänning desto större effekt kan man föra över med lägre ström, och det är strömmen som avgör magnetfältet från en ledare. Inte spänningen.

Nu brukar ledningar med högre spänning också ha större effekt, så strömmen kan ändå vara större, men ändå bra att hålla isär.

Och fältet från en lång ledare avtar med avståndet till ledaren, inte kvadraten på avståndet. Men eftersom man har (typiskt) tre ledare med strömmar som delvis går i motfas, så blir det faktiska fältet mera komplicerat (om man hänger linorna i en triangel så blir fältet ännu mindre, men det är inte så vanligt i Sverige). Och notera att du rör dig bort från en ledare som hänger på stor höjd, så ditt avstånd till ledaren ökar inte linjärt med varje meter bort du går på marken.

I vilket fall så har senare studier visat att riskerna med magnetfält inte är stora; rakt inte så stora som man befarade på åttiotalet när resultaten från den preliminära undersökningen om barnleukemi i Hallonbergen kom. Om det finns en risk så är den vid över 0,4uT och den är inte stor.

Som andra påpekat så är fälten i hemmet ofta en större bov. Mät för allt i världen inte på den gamla klockradion du har på nattygsbordet för då måste du slänga ut den...

200 meter bort då kan man helt bortse från magnetfältet från ledningen.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Vill minnas att det hittades ett ökat antal av dna-skador och kromosomavvikelser men det var vid mycket höga nivåer knappast jämförbara med strålning från en kraftledning.
Ja, men det var på lokförare. Och de utsätts, eller iaf utsattes, jag vet inte om det gjorts nya mätningar, för, som du säger, betydligt högre nivåer. Tio till hundra (ja tom tusen) gånger högre nivåer.

Och ändå så är deras överrisk inte särskilt stor.

Elallergi handlade till stora delar om motstånd mot datoriseringen vilken gjorde många medelålders som inte kunde lära sig det nya arbetslösa.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men det var på lokförare. Och de utsätts, eller iaf utsattes, jag vet inte om det gjorts nya mätningar, för, som du säger, betydligt högre nivåer. Tio till hundra (ja tom tusen) gånger högre nivåer.

Loken är fortfarande i drift. Likaså motorvagnarna Rc och X10 - 14.
På Rc var det framförallt glättningsreaktorn som praktiskt nog monterats kloss an hyttväggen som angav den största strålningen.

A Anders_Nilsson skrev:
Elallergi handlade till stora delar om motstånd mot datoriseringen vilken gjorde många medelålders som inte kunde lära sig det nya arbetslösa.
Det har du ju faktiskt inte en djäkla aning om.

J
Intet Intet skrev:
Det har du ju faktiskt inte en djäkla aning om.
Njae, jag gjorde ett specialarbete om det där tidigt 90tal, och man kunde med ganska enkla metoder få bort symptomen hos de flesta med hjälp av faktorer som påverkade psykosomatiskt, tex att hjälpa folk som inte trivdes på jobbet, men även öka luftfuktigheten etc vilket hjälpte andra som påverkades av statisk elektricitet från tex gamla bildskärmar. Rädslan för elektricitet på kontoren var stor. Det kallades för noceboeffekt, alltså tvärtemot placebo. Fortfarande finns ingen som kan vetenskapligt bevisa att man känner av om en utrustning är påslagen elektriskt eller inte. Den som kunde detta hade lätt fått en miljon dollar i belöning hos James Randi, känd för att tex avslöjat Uri Geller som en fuskare.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Nu är det 20år sedan så minnet sviker och kommer inte ihåg mätvärden.
Men när jag pluggade på universitet så fick jag och ett par klasskompisar låna ett par mätare som mätte magnetfält och fick till uppgift att hitta platser som gick över ett visst gränsvärde.

Det jag kommer ihåg:
Högspänningskraftledningar gav endast utslag om man stod rakt under dom.
Lågspänning var intressantare. Skolans matande ledning kunde man lätt mät 5m får den.
Samma med lunchmatsalens mikrovågsugnar.
Värsta vi mätte var dock stationär dator utan jord...

Det var länge sedan jag läste om det - men bieffekter man inte talar om i den här typen av politiserade frågor är tex kemisk belastning, impregneringsmedel i transformatorns/drosselns lindningar etc. och det var väl inte helt fri från sådana saker i RC-loken med gamla hartser i isolering och annat både i dess kraftelektronik och i ytbeklädnad byggd i tidsandan som var när loken konstruerades och tillverkades.

Det andra är fladdrig ljus av 16-2/3 Hz som fins precis överallt i lok och belysning på en elspår när det var överlagrat med 33 1/3-Hz frekvens märkbart blinkande överallt - förmodligen många av "elallergikers symtom" egentligen en stress av mer eller mindre överlagrad 100 Hz ljusfladder av belysningen då det stressar perforera delarna av synfältet då dessa reagerar snabbare än den medvetna delen av synfältet då detta är till för att både skydda ögonen (blinkar i tid när något skräp är på väg mot ögonen) och upptäcka faror ur ögononvrån vilket går fortare än det medvetna delen hinner filtrera ut och klassificera och det kan bli konflikt mellan olika delar i hjärnan och det läcker vidare till vagusnerven och det blir olika symtom (liknande symtom som illamående och tom spy när man blir sjö/rörelssjuk som i grunden beror på en konflikt i hjärnan mellan olika sinnen och det inte stämmer längre med 'mallen', röd av att bli generad, blek av skräck etc. - allt via vagusnervens 80 tusen nervtrådar kopplat till närapå allt i kroppen)...

Påminner när det var liv om 'mobilstrålningen' och man mätte på råttors stressymtom när mobilerna var aktivt respektive inte aktivt och någon kom på att råttorna känsliga luktsinne kände av plasters dofter och redan vid någon grads skillnad så var det skillnad mot referensdelen och provdelen då när telefonen strömsattes, så blev den lite varmare och mer gaser utsöndrades ur plasten än det andra...

Det är oerhört svårt att dra säkra slutsatser av såväl djurförsök som människor i en arbetsmiljö hur det påverkar då uppvisade symtom kan beror på i princip allt annat än det som försöken är till att bevisa - som tex. djurskötare något mer rädslan att gå in i ett rum där man vet att det görs tester med 'mobilstrålning' än det andra rummen med 'dummisar' och det känner djuren direkt på sekunder och det smittar dem (sedan är hela upplägget helt felgjord att djurskötaren ens vet vilket rum som är aktiv och icke aktiv - sådan skall göra med dubbelblindtester, behöver jag säga att det var Sal**** med kompani under 80 - 90 och tom en bit in på 2000-talet som gjorde dessa tester med alla möjliga felkällor och dålig laborationspraktik i sina mätuppställningar för att försöka bevisa mobilstrålningens farlighet till varje pris och hugger på alla halmstrån som eventuellt bekräftar tesen )

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Bor sedan 20 år nära en 130kv ledning; finns precis vid tomtgräns och huset ligger på ca 30-40 meters avstånd från den lägst hängande kabeln - ingen i vår familj har haft eller upplevt några som helst problem av detta. Finns även en mycket lägre 30kv ledning på ca 25 meters avstånd.

Min närmaste granne är en numera pensionerad elkrafts ingenjör och han påpekade att eventuella magnetfält omöjligen kunde ha någon effekt på det avståndet.

Högre spänning är här bättre, ja såtillvida att ju högre spänning desto större effekt kan man föra över med lägre ström, och det är strömmen som avgör magnetfältet från en ledare. Inte spänningen.
Det beror på vad du menar med bättre. Högre spänning ger ett högre elektriskt fält.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.