Hej! Jag köpte ett köksbord på början av 2000 talet från en icke skandinavisk affär. Under bordet så finns det en "made in Malaysia" stämpel, alltså på det ofärgade träytan. Jag har aldrig DIY:at nåt här hemma men vill verkligen måla om bordet dock så har jag läst mycket om blyförgiftning och undrar hur sannolikt är det att bordet har färgats med blyfärg? Jag vet att det inte är vanligt med skandinaviska möbler men det förekommer i Malaysia:/ Jag är osäker på om det är trän som är från malaysia eller om hela bordet är gjort där.

/S

Johhhan
Jag skulle hantera det som att det fanns bly i den befintliga färgen. Såvida inget skett senaste året, saknar Malaysia tyvärr fortfarande reglering av blyhalter i den typen av målarfärg. I de små studier jag sett med stickprov har omkring hälften av de malaysiska målarfärgerna innehållit bly, varav enstaka mycket höga halter. Ett antal färgproducenter i Malaysia har dock frivilligt börjat gå över till blyfria alternativ de senaste åren, så det går kanske åt rätt håll i alla fall.

• Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
blypigmenter jag känner till och som kan användas i målarfärg är blyvitt och oragegult mönja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.