Jag ska med hjälp av varmluftspistol skrapa färg på 3 innedörrar från 20-talet. Hur mycket bör jag oroa mig för bly i färgen? Räcker det att ha ett öppet fönster eller måste man köpa en andningsmask? I så fall vilket filter ska användas?

Mig veterligen användes blyvitt främst som grundfärg utomhus just för att det motverkar påväxt av mögel o dylikt. Men att arbeta välventilerat är alltid att föredra även om färgen inte innehåller bly...andningsmask eller inte, det beror lite på hur rädd man är om hälsan och givetvis mängder, är det 100 dörrar är det ju betydligt värre.

Den vanligaste användningen av bly i färg är som rostskyddspigment. Då antingen som blymönja(rött pigment) eller som blykromat(gult pigment). Risken att råkar ut för bly i en färg som målats på trädörrar borde vara ganska liten.

Mig veterligen användes blyvitt främst som grundfärg utomhus just för att det motverkar påväxt av mögel o dylikt.
Det är zinkvitt som har dessa egenskaper och inte blyvitt.

Blyvitt användes visserligen fortfarande 1920, men inte inomhus (det var förbjudet och dessutom onödigt dyrt). Visst, det går ju inte att veta säkert att färgen är blyfri, men jag skulle inte oroa mig. God ventilation borde räcka.

Jag vet inte så mycket om detta men tror mig veta väl att man hade bly i båtfernissa in på 60 talet (minst).
Anledningen var att det smiter åt och sitter bättre på kanter och hörn.

Har också för mig att man har lite asbest i servalack för att få jämn yta.
Dock så oroar detta inte mig då jag inte slipar tonvis med dylik färg.
Lycka till

Mvh

peter

Utifall någon letar efter hemmatest för bly i färg. Letade efter test i Sverige och hittade inget. Alternativet var Amazon och det skulle ta ett par veckor med försändelse från Kina. Men jag hittade ett testkit från en firma i Lettland. Siten är dock på tyska.

https://www.wateriga.com/products/l...78535&pr_ref_pid=4560313385063&pr_seq=uniform

Testen är gjorda i USA. Kostade 300 spänn med frakt och fick leveransen på tre dagar. Helnöjd.

• Testkit för bly i färg med testremsor, instruktioner och förpackning som visar "SENSAFE LEAD PAINT TEST" och en pensel avbildad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.