Har köpt en garderob och skall montera dörren.
Tyvärr förstår jag inte hur dörren sätts fast.

Det enda som håller fast dörren är justerskruvarna och de vill man ju inte dra tajt.
Ska de sitta en skruv i mitten hålet ?

Närbild på en oupphängd garderobsdörr med justerskruvar och ett osäkrat mittskruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen skruv i mitten. Justerskruvarna drar du tight för hand, använd inte maskin då riskerar du att dra för hårt och förstöra det förborrade hålet, men först så drar du så pass att dörren sitter och du kan justera dörren i höjdled när du gör sista justeringen.

Behöver dörren plockas bort släpper du på den inre skruven och snäpper loss den från gångjärnet.
 
Men Problemet är att jag måste dra justerskruvarna så hårt så justeringen blir fel för att gångjärnen skall sitta fast.
 
Cheesen
T topmount skrev:
Men Problemet är att jag måste dra justerskruvarna så hårt så justeringen blir fel för att gångjärnen skall sitta fast.
T topmount skrev:
Men Problemet är att jag måste dra justerskruvarna så hårt så justeringen blir fel för att gångjärnen skall sitta fast.
Grön skruv fäster du dörren med. Röd skruv justerar du med.
Är det Ikea som använder dessa antika gångjärn? Har inte sett denna gamla typ på många år.
Gammal typ av skåpgångjärn på vit dörr med en infästningsskruv markerad i grönt och justeringsskruv i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej inte Ikea men basic garderob från Beijer (funka), inte det bästa valet kanske med facit i hand.
 
Cheesen
T topmount skrev:
Nej inte Ikea men basic garderob från Beijer (funka), inte det bästa valet kanske med facit i hand.
Mjae. Nya dämpade gångjärn kost ju bar en stor hundralapp. Jag hade nog funderat på att lägga på den slanten för att få bättre passning och bättre känsla i luckan .
 
Ja det får nog bli så!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.