8 683 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Blött under toastolen.
På sista tiden så har det börjat komma vatten under toalettstolen. Det ser alltså ut som att det rinner fram mellan foten och golvet och jag begriper inte varifrån det kommer. Foten är tvådelad, d.v.s. avloppet går ner längre bak så det läcker inte där. Jag kan inte se att det skulle komma från t.ex. cisternen och rinna ner någonstans heller. Så vad 17 kan det vara...det finns väl inget under foten som kan läcka? Kan det vara själva porslinet som spruckit på något sätt?
Knacka lite i toastolen med en penna eller något. Du hör på klangen om den är trasig.
En rolig grej som jag sett när jag letat läckage i garaget för massor med år sedan, var att det gått läck på ett ställe som sprutade en fin lite stråle som bildade pöl på ett annat ställe. Det var inte helt lätt att lista ut.
I just det fallet hade det gått hål på trädgårdsslangen, och den sprutade upp i garagets innertak. Då undrar man var det är hål i taket, knappast att det är fel på trädgårdsslangen.
I ditt fall, skulle man kunna misstänka något med vatteninloppet, men det har du ju redan kollat.
En rolig grej som jag sett när jag letat läckage i garaget för massor med år sedan, var att det gått läck på ett ställe som sprutade en fin lite stråle som bildade pöl på ett annat ställe. Det var inte helt lätt att lista ut.
I just det fallet hade det gått hål på trädgårdsslangen, och den sprutade upp i garagets innertak. Då undrar man var det är hål i taket, knappast att det är fel på trädgårdsslangen.
I ditt fall, skulle man kunna misstänka något med vatteninloppet, men det har du ju redan kollat.
Vattnet som fylls på i toan när du spolar är kallt vllket kan medföra att det blir kondens på utsidan av toan under vattenlinjen i cisternen. Vattnet rinner sedan på utsidanav toan och ner på golvet runt foten på stolen. Kolla detta genom att spola några gånger på ca 15 minuter och känn därefter på utsidan om toan är blöt.
Jag har ett liknande problem med en toalettstol. I mitt fall är det ventilen inuti cisternen som ger ifrån sig en koncentrerad stråle när flottören håller på att stänga den. Den strålen är riktad så att lite vatten tar sig ut i springan mellan lock och cistern. Det är alltså ett kort läckage som inträffar någon minut efter varje spolning, precis när cisternen blir full. När man senare kommer till toaletten så ser man bara vatten på golvet, och inte var det kommit från.
/Hasse
/Hasse
Fyll cisternen med vanlig pigment och vänta till dagen efter. Är det färg på läckaget? Nästa dag spruta pigment direkt i stolen. Du kan även linda toa papper runt kopplingar. Den blötta ger problem. Hittar du inget, är det kondens.
Bra tips.
Kondens låter inte helt osannolikt (vår vattenledning ligger lite ytligt, så vattnet håller inte många grader så här strax efter vintern).
Nu har det inte blivit blött på några dagar, men jag får väl testa att spola lite extra.
Kondens låter inte helt osannolikt (vår vattenledning ligger lite ytligt, så vattnet håller inte många grader så här strax efter vintern).
Nu har det inte blivit blött på några dagar, men jag får väl testa att spola lite extra.
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden