Hej!

Går i tankarna att byta tak, taket är 40 år och består av betongpannor, undertaket är oljad masonit!
Egentligen var jag först inne på att bara byta nocktätningen då vi har 5-6 fuktskador på masoniten synliga från vinden och samtliga är ca 10-15 cm ner från nocken!
Lyfte idag på några pannor då jag var på väg upp för att kontrollera nocktätningen och upptäcker då att läkten är blöt, det har regnat mycket de senaste veckorna men är den vanligt att läkten blir så här blöt (se bilder) och framför allt är det OK?
Bifogar även en bild från vinden på innertaket!
Vi fick tvättat och målat taket i somras om det har någon betydelse!
Tacksam för svar!
Genomgående arkitektoniska element, ljustegel, betong, synlig isolering, person i arbetskläder, sidlängdsutsikt, grumlig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av tegelsten och isoleringsmaterial synligt genom en spricka i en vägg.
Skapa konto
Äldre möbel med fläckar och mögelskador på klädsel, behov av renovering eller byte av tyg.
Skapa konto
Grov canvasduk med avteckning av kontinenten Sydamerika och en bit grovt trä.
Skapa konto
Brun yta med tre mörka fläckar varav två större och en liten.
Skapa konto

• Fuktskador på brunt tyg med distinkta mönster, synliga på insidan av en möbel eller konstruktion.
    Skapa konto
O Ola1977 skrev:
Hej!

Går i tankarna att byta tak, taket är 40 år och består av betongpannor, undertaket är oljad masonit!
Egentligen var jag först inne på att bara byta nocktätningen då vi har 5-6 fuktskador på masoniten synliga från vinden och samtliga är ca 10-15 cm ner från nocken!
Lyfte idag på några pannor då jag var på väg upp för att kontrollera nocktätningen och upptäcker då att läkten är blöt, det har regnat mycket de senaste veckorna men är den vanligt att läkten blir så här blöt (se bilder) och framför allt är det OK?
Bifogar även en bild från vinden på innertaket!
Vi fick tvättat och målat taket i somras om det har någon betydelse!
Tacksam för svar!
[bild] [bild][bild][bild] [bild]
Kan tvättningen ha gjort att vatten tryckts in under pannorna och påverkat så att masoniten tagit skada, så som bilderna visar? Fuktmät masoniten eller känn om den känns direkt fuktig på utmärkta ställena.

Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Kan tvättningen ha gjort att vatten tryckts in under pannorna och påverkat så att masoniten tagit skada, så som bilderna visar? Fuktmät masoniten eller känn om den känns direkt fuktig på utmärkta ställena.
Den är fuktig på de mörkare ställena, det kan man känna med handen och områdena har även blivit större sedan jag ritade markeringar för några dagar sedan!

• Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Hej!
Finns nog folk här som kan detta bättre men nog är läkten fellagd? Du ser ju inte ut att ha nån ströläkt för att få avstånd ner mot dina masonitskivor (vi har samma konstruktion på vårt tak fast med både bär och strö läkt).
Vidare är jag tämligen säker på att pannor inte tar 100% av vattnet, beroende på hur det blåser kan lite rinnan in och ska då åka på masoniten.
Har du då obefintlig springa mot läkten borde vatten kunna bli stående och få läkten blöt.
Jag tror inte nödvändigtvis pannorna är slut men att konstruktionen under behöver ses över.

• Gilla
Ola1977 och 1 till
  • Laddar…
O Ola1977 skrev:
Den är fuktig på de mörkare ställena, det kan man känna med handen och områdena har även blivit större sedan jag ritade markeringar för några dagar sedan!
Då verkar det vara läckage. Har det blåst kraftigt så att läckage uppstått av den anledningen? Har tvättningen orsakat att pannorna rört på sig eller att smuts pressats ned i skarven mellan pannorna så att det lättare sker läckage? Något verkar ha förändrats!?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.