Jag har haft problem med ett blomberg frysskåp. Det frostade igen. Nu är elektronik samt sensor bytt (det var visst ett känt fel) och den frostar inte igen längre. Dock testade jag infrysningsförmågan genom att stoppa in byttor med vatten på totalt 4 liter.

Mitt blombergskåp tog 6 timmar på sig att frysa allt vatten och återgå till de inställda -18 graderna, som varmast var den uppe på +3 grader innan den vände och blev kallare. Nu vet jag att man egentligen skall välja infrysning så den går ända ner till -28 innan man stoppar in så mycket varma varor men jag gjorde bara för att testa med ett annat skåp.

Electrolux frysen som jag jämförde med blev aldrig varmare än -10 och var tillbaka på -18 med allt vatten fryst efter bara 4 timmar.

Är det här en normal skillnad mellan de båda skåpen? Är blomberg såpass mycket sämre i infrysningskapacitet eller skall kag behöva vara rädd för att min frys fortfarande har problem?

P
Vad säger blomberg i bruksanvisningen jmf med e-lux?

Menar du att det skall gå att finna tider för hur lång tid det tar att frysa in X antal liter vatten, eller vad skall jag leta efter menar du?

P
Infrysnings kapaciteten brukar alltid anges, antal kilogram per dygn.

Det som electroluxaren skriver plus att infrysningskapaciteten bara gäller om man x antal timmar (normalt 12-24h) innan infrysningen börjar har försatt frysskåpet/frysboxen i infrysningsläge. Infrysningsläget ska även vara aktivt x antal timmar efter avslutad infrysning.

Allt detta står normalt i manualen till frysen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.