5 331 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Blomberg tvättmaskin snurrar bara ett varv
Innan den åker på tippen får den en sista chans här på forat:S
Som rubriken säger, vår Blomberg 3321 började idag uppträda mysko. Allt startar normalt och när trumman skall rotera så snurrar den bara drygt ett varv och så kör maskinen vidare med uppvärmning, efter en stund snurrar den ett varv igen. Det verkar som timern går som den skall, då den tömmer vattnet och laddar nytt, kör sköljning och till sist centrifugering.
Har en fundering om det sitter någon sensor som skall bryta om det är för kraftig obalans? Tycker trumman gungar lite väl mycket, men stötdämparna ser ok ut.
Någon som har någon ide vad som kan orsaka detta.
Som rubriken säger, vår Blomberg 3321 började idag uppträda mysko. Allt startar normalt och när trumman skall rotera så snurrar den bara drygt ett varv och så kör maskinen vidare med uppvärmning, efter en stund snurrar den ett varv igen. Det verkar som timern går som den skall, då den tömmer vattnet och laddar nytt, kör sköljning och till sist centrifugering.
Har en fundering om det sitter någon sensor som skall bryta om det är för kraftig obalans? Tycker trumman gungar lite väl mycket, men stötdämparna ser ok ut.
Någon som har någon ide vad som kan orsaka detta.
det finns en tacometer den känner av hastigheten motorn snurrar med om den är paj så kan detta fenomen dyka upp, den sitter i centrum på baksidan av motorn, kan även vara att magneten har lossnat.
vet inte om alla tvättmaskiner har denna givare men en sak du kan kolla
kolla även motor kolen
vet inte om alla tvättmaskiner har denna givare men en sak du kan kolla
kolla även motor kolen
Ok, man får tacka för tips, skall kollas i morrn! Nu har jag i alla fall fixat igång en Iberna maskin som stod och skräpade i garaget så nu är familjefriden räddad.......men jag hoppas kunna rädda Blombergarn oxå.
Såg att Blombergarn var tillverkad 99 så den kanske har gjort sitt? Satt i kåken när vi köpte 2003 och med 3 ungar så går den rätt hårt.
Såg att Blombergarn var tillverkad 99 så den kanske har gjort sitt? Satt i kåken när vi köpte 2003 och med 3 ungar så går den rätt hårt.
Sådär, 3 år senare har den stått och skräpat i källaren innan jag tog mig en titt på den. Det var mycket riktigt en magnetgivare på motorns axel som spruckit så tachometern inte fick några pulser. Tack till "ingemar_o" för tipset!
Limmade ihop den med Plastic Padding Superstål epoxy och limmade sedan tillbaka den på motorns axel, så nu funkar maskinen igen
Iberna maskinen fick också problem så det blev en ny Samsung, Har nu fixat allt så nu har man plötsligt 3 fungerande maskiner:wow:
Limmade ihop den med Plastic Padding Superstål epoxy och limmade sedan tillbaka den på motorns axel, så nu funkar maskinen igen
Iberna maskinen fick också problem så det blev en ny Samsung, Har nu fixat allt så nu har man plötsligt 3 fungerande maskiner:wow:
Klicka här för att svara