5 013 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Blockljus i kaminen - en dålig idé
Då har man gjort bort sig riktigt ordentligt.
I samband med att vi tömde ett hus efter en släkting så fanns där en stor låda med blockljus. Jag tog hem den och har använt ett åt gången i kaminen när den är kall för att motverka kallras i densamma, vilket har fungerat bra.
Så nu på morgonen så hade jag en rejäl brasa i kaminen, stearinets/paraffinets flampunkt hade uppenbarligen överskridits och allt blev bara ett inferno av eld. Detta förutsåg jag inte och jag förstår nu verkligen varför man aldrig skall lämna ljus obevakade, inte ens i en stängd kamin...
En konsekvens av detta blev också att det rann ut stearin genom luckans spjäll och ut på golvet (metallbricka) framför kaminen.
Om man skall se till det positiva så blev det varmt i huset, men jag har en del sanering att göra av både kaminens front och golvet. Men dagens visdomsord blir att inte man inte ens i kaminen bör lämna ett blockljus obevakat!
Faktum är att en vän till mig fick ganska kraftiga brännskador i höstas när ett värmeljus flammade upp på samma sätt. Hans fru fick panik och försökte blåsa ut det och paraffinet skvätte över hans hand och arm.
I samband med att vi tömde ett hus efter en släkting så fanns där en stor låda med blockljus. Jag tog hem den och har använt ett åt gången i kaminen när den är kall för att motverka kallras i densamma, vilket har fungerat bra.
Så nu på morgonen så hade jag en rejäl brasa i kaminen, stearinets/paraffinets flampunkt hade uppenbarligen överskridits och allt blev bara ett inferno av eld. Detta förutsåg jag inte och jag förstår nu verkligen varför man aldrig skall lämna ljus obevakade, inte ens i en stängd kamin...
En konsekvens av detta blev också att det rann ut stearin genom luckans spjäll och ut på golvet (metallbricka) framför kaminen.
Om man skall se till det positiva så blev det varmt i huset, men jag har en del sanering att göra av både kaminens front och golvet. Men dagens visdomsord blir att inte man inte ens i kaminen bör lämna ett blockljus obevakat!
Faktum är att en vän till mig fick ganska kraftiga brännskador i höstas när ett värmeljus flammade upp på samma sätt. Hans fru fick panik och försökte blåsa ut det och paraffinet skvätte över hans hand och arm.
Nu när det svalnat av så bröt jag loss stearinet från plåten på golvet, lade in det i kaminen igen och lade ett par tändstickor på i kors så de fick syre, jag ville helt enkelt se hur lättantändligt det var. Det brann sjukt kraftigt redan efter tio sekunder. Denna stearinblandningen måste ha en extremt låg flampunkt. Vad är det i den? Bensin?
Det kommer aldrig att eldas några ljus i detta huset utan att de står i en brandsäker skål. Och definitivt inte i närheten av något annat.
Det kommer aldrig att eldas några ljus i detta huset utan att de står i en brandsäker skål. Och definitivt inte i närheten av något annat.
Var det ett ensamt blockljus i kaminen som resulterade i det där? Eller var det tillsammans med ved eller annat brännbart material?
Jag brukar ibland använda 1/5 - 1/10 del av ett värmeljus inlindat i bit hushållspapper (veke), för att tända kaminen snabbt utan späntved eller papper. Men det märks att det är mycket energi i det helt klart, inget man ska lägga in för mycket av.
Jag brukar ibland använda 1/5 - 1/10 del av ett värmeljus inlindat i bit hushållspapper (veke), för att tända kaminen snabbt utan späntved eller papper. Men det märks att det är mycket energi i det helt klart, inget man ska lägga in för mycket av.
Det var ett ensamt blockljus av modell större, ca 3dm högt var det när jag stoppade in det. Det hade dock brunnit i ett dygn så kanske att det var 1,5-2 dm kvar. Jag hade lite aska kvar i botten, men det stod stadigt mot golvet.B BSOD skrev:Var det ett ensamt blockljus i kaminen som resulterade i det där? Eller var det tillsammans med ved eller annat brännbart material?
Jag brukar ibland använda 1/5 - 1/10 del av ett värmeljus inlindat i bit hushållspapper (veke), för att tända kaminen snabbt utan späntved eller papper. Men det märks att det är mycket energi i det helt klart, inget man ska lägga in för mycket av.
Ja, verkligen. Jag tyckte bara att jag fick en ljus ide och jag hade ju ingen aning om vad det var för innehåll. Att hålla skorstenen igång minskar ju kallraset, ett smart sätt att använda lådan med ljus helt enkelt.T TheGame skrev:
Jag kommer nog att elda upp resten också, men då i mindre bitar och i ett metalltråg. Man lär så länge man lever. Jag är bara tacksam över att min fru inte eldade detta ljus i köket eller vardagsrummet.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Jodu, jag eldade lite ris och trä hemma med dåvarande sambo.
Det brann, och så brann det mer, och så brann det så innihellvete!
Efteråt fick jag veta att sambon slängt ett par kilo överblivna ljus på högen som inte jag visste om...
/W
Det brann, och så brann det mer, och så brann det så innihellvete!
Efteråt fick jag veta att sambon slängt ett par kilo överblivna ljus på högen som inte jag visste om...
/W
Stearin vs. parafin…
Jag rekommenderar alla att alltid köpa stearin, just på grund av situationen du nämner.
Om man nu köper parafinljus (förstår att det kan vara en kostnadsfråga), så ställ dem då aldrig nära varandra p.g.a brandrisken. Blir som ett moln av oförbränt kolväte och när det antänds så brinner det som fan.
Jag rekommenderar alla att alltid köpa stearin, just på grund av situationen du nämner.
Om man nu köper parafinljus (förstår att det kan vara en kostnadsfråga), så ställ dem då aldrig nära varandra p.g.a brandrisken. Blir som ett moln av oförbränt kolväte och när det antänds så brinner det som fan.
Om du ställer det i en Marshall, konservburk eller liknande så borde risken för övertändning minska enormt mycket.
Finns ingen möjlighet för det att rinna ut över ett stort område och därmed få en stor yta där bränslet kan exponeras mot luften.
Finns ingen möjlighet för det att rinna ut över ett stort område och därmed få en stor yta där bränslet kan exponeras mot luften.
Jäklar..
Menar du att det hade flammat upp även om det stod på t.ex vardagsrumsbordet? Eller bidrog placeringen i kaminen på något sätt?
Själv tror jag att det kan ha varit själva anledningen. Men kan såklart hända ändå om ljuset har fel blandning, brinner för varmt, för lång veke etc..
Skönt att ingen skadade sig!
Och måste förstås fråga om du har bilder på förödelsen?
Nyttiga säkerhetstips om ljus kan man hitta på:
https://www.hemshopen.se/info/stearinljus-sakerhetstips/
Menar du att det hade flammat upp även om det stod på t.ex vardagsrumsbordet? Eller bidrog placeringen i kaminen på något sätt?
Själv tror jag att det kan ha varit själva anledningen. Men kan såklart hända ändå om ljuset har fel blandning, brinner för varmt, för lång veke etc..
Skönt att ingen skadade sig!
Och måste förstås fråga om du har bilder på förödelsen?
Nyttiga säkerhetstips om ljus kan man hitta på:
https://www.hemshopen.se/info/stearinljus-sakerhetstips/
Det lär ju bli varmare inne i kaminen än vad man brukar ha inomhus. Är det sedan aska i botten på kaminen lär det kunna fungera som veke. Jag har märkt att värmeljus fungerar ganska dåligt i en bastu. Men att det övertänds har jag hittills sluppit.
Jag tror att gaserna koncentrerades då det stod i kaminen, dvs kaminen var orsaken i detta fallet.V Vardagsrum skrev:Jäklar..
Menar du att det hade flammat upp även om det stod på t.ex vardagsrumsbordet? Eller bidrog placeringen i kaminen på något sätt?
Själv tror jag att det kan ha varit själva anledningen. Men kan såklart hända ändå om ljuset har fel blandning, brinner för varmt, för lång veke etc..
Skönt att ingen skadade sig!
Och måste förstås fråga om du har bilder på förödelsen?
Nyttiga säkerhetstips om ljus kan man hitta på:
[länk]
Men nin bekanta som fick brännskador hade bara ett vanligt värmeljus i en hållare på vardagsrumsbordet. Utan att veta så misstänker jag att höga kanter på denna gav samma fenomen. De tunga gaserna måste ha någonstans att ta vägen så att de blandas ut.
Edit: blev inte så mycket till förödelse egentligen. Stearin på sprättplåten (rätt mycket iofs) var det enda kvarvarande beviset. Detta eldade jag ju upp i mitt experiment som jag skrev om tidigare i tråden. Tog inga foton. Det enda synbara beviset är stearin/paraffin som runnit i framkant på kaminen (några strängar).
Skönt att det inte blev värre än så.. Men bra att du startade tråden tycker jag, så kanske fler slipper uppleva samma sak.
När ”vanliga” värmeljus flammar upp, så beror det ofta på att man ställt flera stycken för nära varandra. Eller att allt paraffin blivit flytande och metallhållaren till veken flyttat sig för nära aluminiumkanten på ljuset.
De ”ska” inte flytta på sig egentligen, men om ljuset lutar så kan det hända. Eller om man tidigare släckt det genom att blåsa ut ljuset (ist. för att kväva det) eller stött till bordet.
Sen finns det säkert 100 anledningar till som gör att det kan skita sig.
Men tänk gärna på det gott folk, ställ INTE en massa värmeljus tätt bredvid varandra. Ja, det är jättefint och mysigt tycker vissa..
Men om ett flammar upp och drar iväg, så kan det bli seriereaktion och nästan rena explosionen när de andra också flammar upp.
När ”vanliga” värmeljus flammar upp, så beror det ofta på att man ställt flera stycken för nära varandra. Eller att allt paraffin blivit flytande och metallhållaren till veken flyttat sig för nära aluminiumkanten på ljuset.
De ”ska” inte flytta på sig egentligen, men om ljuset lutar så kan det hända. Eller om man tidigare släckt det genom att blåsa ut ljuset (ist. för att kväva det) eller stött till bordet.
Sen finns det säkert 100 anledningar till som gör att det kan skita sig.
Men tänk gärna på det gott folk, ställ INTE en massa värmeljus tätt bredvid varandra. Ja, det är jättefint och mysigt tycker vissa..
Men om ett flammar upp och drar iväg, så kan det bli seriereaktion och nästan rena explosionen när de andra också flammar upp.
Ångor och rök av upphettade fetter har betydligt lägre självantändningsflampunkt i luft än tex. propan och butan utblandad med luft - som tål riktigt ordentlig glödvarm hetta utan att självantända sig medans rykande matolja från en för het stekpanna kan självantända sig redan vid runt 250-300 grader C utan hjälp av någon tändande låga.
Ju längre kolkedjor, ju lättare knäcks kolvätekedjan av värme och vid knäckning så bildas det mer värme som kan få andra kolkedjor i närheten att knäckas och detta lätt får en kedjeverkan och förbränningsprocessen att eskalera och ju högre temperatur, ju kortare kolvätekedjor kan knäckas...
Det är lättare att få sk. underburn i hattbrännare med fotogen/diesel som bränsle med längre kolkedjor i en multbränslekök än med bensin med kortare kolkedjor och drivs dessa på campingasol-blandning (mycket korta kedjor med bara 3 och 4 kolatomer) så händer det i princip aldrig att man får underburn (dvs. när det brinner under i hatten i brännaren istället på dess utsida och kan väldigt snabbt förstöra brännaren)
kortare molekyler är mer stabil och tål mycket högre värme innan reaktion än långa kolvätemolekyler.
Ju längre kolkedjor, ju lättare knäcks kolvätekedjan av värme och vid knäckning så bildas det mer värme som kan få andra kolkedjor i närheten att knäckas och detta lätt får en kedjeverkan och förbränningsprocessen att eskalera och ju högre temperatur, ju kortare kolvätekedjor kan knäckas...
Det är lättare att få sk. underburn i hattbrännare med fotogen/diesel som bränsle med längre kolkedjor i en multbränslekök än med bensin med kortare kolkedjor och drivs dessa på campingasol-blandning (mycket korta kedjor med bara 3 och 4 kolatomer) så händer det i princip aldrig att man får underburn (dvs. när det brinner under i hatten i brännaren istället på dess utsida och kan väldigt snabbt förstöra brännaren)
kortare molekyler är mer stabil och tål mycket högre värme innan reaktion än långa kolvätemolekyler.
Klicka här för att svara
