36 600 läst ·
185 svar
37k läst
185 svar
Blocket bedragare?
Det är väl det som TS avser göra i samband med att köparen faktiskt kommer och slutför sin affär och hämtar båten. Inget tyder väl på att TS inte har för avsikt att skriva ut en kvittens på köpet?T TuVu skrev:
Om han inte fick tillbaka någon del av det han hade betalat hade han fått rätt om han drivit det långt nog, men med stor sannolikhet till högre kostnad än summan ni tvistade om.T TuVu skrev:
Notera vad som ska ske i samband med att köparen inte slutför sina åtaganden enligt köplagen som smidigt nog finns citerad några inlägg högre upp.
Min båt är t o m under 12m, den förra gränsen för registrering men den är registrerad. Det måste man göra om man skall segla lite längre än på de svenska kusterna.T TuVu skrev:Är det så i det här fallet?
Sant, men många gör det helt frivilligt för att åtnjuta fördelar som är förknippade med registreringen. Många anar ugglor i mossen och drar slutsatser om att det måste vara ett bedrägeri med utgångspunkt i 1) båten är inte hämtad och 2) betalningen kom från två olika swishnummer. Inget av det behöver vara egendomligt alls ... det kan finnas alternativa förklaringar.
Jag känner en kille som köpte en tvättmaskin men dröjde med att hämta den. Tre månader senare dök han upp men då var tvättmaskinen bortforslad. Han blev sur och tyckte att "så där kan man väl inte göra, tvättmaskinen är ju min!" ... men så kan det gå. Det var han som brast då han inte fullföljde sin del av köpet. Inga pengar fick han tillbaka heller fast han försökte rättsligt.
Det är dock en krånglig procedur och inget man gör på mindre båtar som skall hållas i Sverige.
Dowser4711 skrev:
Det är väl det som TS avser göra i samband med att köparen faktiskt kommer och slutför sin affär och hämtar båten. Inget tyder väl på att TS inte har för avsikt att skriva ut en kvittens på köpet?
Om han inte fick tillbaka någon del av det han hade betalat hade han fått rätt om han drivit det långt nog, men med stor sannolikhet till högre kostnad än summan ni tvistade om.
Notera vad som ska ske i samband med att köparen inte slutför sina åtaganden enligt köplagen som smidigt nog finns citerad några inlägg högre
Om båten har stått på TS tomt sedan i maj (6 månader!) så kan inte jag se att köparen fullgjort sin del av köpet och hämtat båten. Ge hen en tidsfrist på 2 veckor och sälj sedan båten. Om köparen sedan kommer och vill ha båten så kan ju hen försöka driva processen rättsligt om hen vill. TS förlorar på att sälja båten under lågsäsong vilket behöver kompenseras, och kan också ta betalt för uppställningen. Problemet är ju att båten står kvar på tomten.Dowser4711 skrev:
Det är väl det som TS avser göra i samband med att köparen faktiskt kommer och slutför sin affär och hämtar båten. Inget tyder väl på att TS inte har för avsikt att skriva ut en kvittens på köpet?
Om han inte fick tillbaka någon del av det han hade betalat hade han fått rätt om han drivit det långt nog, men med stor sannolikhet till högre kostnad än summan ni tvistade om.
Notera vad som ska ske i samband med att köparen inte slutför sina åtaganden enligt köplagen som smidigt nog finns citerad några inlägg högre upp.
Har känts rätt så onödigt kontakta polisen har bara tänkt det är väldigt udda händelse, vill inte göra jätte grej av det man vet inte vad det är för galning.Unikt namn skrev:
Har man inte en målvakt för att man själv har skuld hos fogden?
Hmm, även om det är en båt som man "tar ut" i slutänden i stället för pengar så låter ju upplägget tämligen likt konceptet där en bedragare swishar pengar till någon som sedan tar ut dem på en bankomat (eller sin plånbok)
Det räknas som pengatvätt och du som fått pengarna insatta via Swish riskerar att få dina bankkonton spärrade tills dess att bankens och polisens undersökning är klar.
Jag skulle helt klart se till att diskutera detta med polisen *innan* jag lämnar ifrån mig något och fullbordar min del i bedrägeriet.
https://polisen.se/utsatt-for-brott...sa-skyddar-du-dig-mot-att-bli-penningmalvakt/
Det räknas som pengatvätt och du som fått pengarna insatta via Swish riskerar att få dina bankkonton spärrade tills dess att bankens och polisens undersökning är klar.
Jag skulle helt klart se till att diskutera detta med polisen *innan* jag lämnar ifrån mig något och fullbordar min del i bedrägeriet.
https://polisen.se/utsatt-for-brott...sa-skyddar-du-dig-mot-att-bli-penningmalvakt/
Det är nog sant eftersom personen har enskild firmaDowser4711 skrev:
Hmm, även om det är en båt som man "tar ut" i slutänden i stället för pengar så låter ju upplägget tämligen likt konceptet där en bedragare swishar pengar till någon som sedan tar ut dem på en bankomat (eller sin plånbok)
Det räknas som pengatvätt och du som fått pengarna insatta via Swish riskerar att få dina bankkonton spärrade tills dess att bankens och polisens undersökning är klar.
Jag skulle helt klart se till att diskutera detta med polisen *innan* jag lämnar ifrån mig något och fullbordar min del i bedrägeriet.
[länk]
Målvakter används för många olika syften.J J-banan skrev:
Men primärt för att slippa att själv drabbas av juridiska konsekvenser när skiten träffar fläkten.
Sedan kan det variera om det är pengatvätt, konkurser i bolag, skulder på bilar och så vidare.
Dvs om person X har tillgång till bankkonton i den 70+ åriga damens namn och tvättar pengar via det kommer person X bara behöva en ny målvakt så snart polisen och banken fått träff på den första målvakten.
Däremot så kan ju banken spåra alla transaktioner som gjorts till / från målvaktens bankkonton och spärra de kontona och utreda vad som går att hänföra till brottslig verksamhet, vilket kan ställa till en hel del för alla som varit naiva och drabbats för att de trott att de gjort någon en oskyldig tjänst.
Person X går dock bara vidare med nästa grupp offer.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Antagligen används tantens namn av en närstående för att hålla det ekonomiska spåret en bit bort.J J-banan skrev:
Målvakter används för att både samla skulder som p-böter, men ochså för att dölja tillgångar när någon är under utmätning.
Du vill väl inte hamna i en situation där fogden tror att du frivilligt hjälper till att hålla dessa tillgångar gömda åt galningen?
