Blocket annons, snickerimaskiner slumpas.

569 läst  4 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Snickerimaskiner slumpas https://www.blocket.se/vi/85350393.htm

Ni som har lite koll, är det bra grejer, värt sitt pris?
    Eller ska man satsa på nyare grejer?

För lite bakgrundsinformation så håller jag på att bygga ett hobbysnickeri.

Vh
    Blorre

2. H
    Medlem · Nivå 17
    Fullgoda maskiner som efter en mindre renovering kan göra tjänst i 50-100 år till. Kanske mer.

-Planhyveln ser bra ut och skulle fungera väl i ett professionellt snickeri förutsatt att den har en ordentlig rundkutter. Om den har fyrkantkutter behöver kuttern bytas och det kostar en hel del.
    -Rikthyveln saknar en del skydd men om man skulle modernisera skydden så duger den troligen för yrkesbruk.
    -Långbandsputsen ser ut att ha gjutjärnsstomme vilket innebär att den med stor sannolikhet är bättre än alla långbandsputsar som tillverkas i dag.
    -Bandsågen borde få uppgraderade skydd och antagligen nya styrningar och sannolikt borde gummibeläggen på hjulen bytas och då kanske man blir tvungen att balansera hjulen. När det är gjort torde den vara jämngod med de allra bästa proffsbandsågarna som finns att köpa för pengar.
    -Bordscirkelsågen är gammalmodig och skulle knappast göra någon nytta i en professionell verkstad men om man uppgraderar skydden får man med stor sannolikhet en bra hobbysåg som duger i många årtionden framöver.

Sedan har vi ju allmänt slitage och spår av smärre haverier. Sådant som brukar finnas på maskiner i den här åldersklassen. Nästan allt man kan träffa på går att reparera på ett eller annat vis men det tar en del tid och kräver tid och tålamod och vilja att lära sig maskinteknik.

Separat rikt och planhyvel tar upp för mycket utrymme för de flesta hobbysnickare. Långbandsputs likaså. Bandsågen ser däremot köpvärd ut och det gör cirkeln också om du klarar dig med en enkel modell.

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 1
    Tack så mycket för ditt svar, väl skrivet.

Hur mycket utrymme kan behövas? Jag har ungefär 35 kvm till verkstaden.

4. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Jag skulle avråda. Är du persontypen "renovera gamla maskiner entusiast" snarare än "jag vill börja snickra" så kan det kanske va intressant, annars tror jag du kör huvudet i väggen med den starten.

Själv orkar jag ha max ett renoveringsprojekt igång, och ofta inte ens det. Tar väldigt mycket tid i anspråk och jag snickrar hellre.

Edit. Flera av maskinerna skulle jag dessutom prioritera bort på 35 kvadrat. Du behöver en annan bordsåg så den där kan du skippa. Långbandsputs hade jag inte heller köpt. Bandsågen klarar du dig på en mindre. Vertikalfräs vet jag inte heller om jag försökt klämma in, beror lite på vad du ska snickra, den är ingen nybörjarmaskin.

Redigerat
  5. D
    Medlem Nivå 11
    Jag tror inte cirkelsågens klinga kan vinklas. Personligen vore det en deal breaker för mig.

Jag har också runt 35 kvadrat men där tränger jag även in metall och annat så det börjar bli trångt. Bland annat min stora bandsåg har jag börjat undra om en mindre beggad Luna inte vore mer passande.

Men så jävla jobbigt att sälja och flytta också då man väl fått in den på plats :sweat: Ja och så är den händig att ha ibland just tack vare storleken och motorkraften.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: