Har varit med om att " det killar lite i fingrarna om man håller i spisen och diskbänken samtidigt" och det med avslagen spis. Dock fanns någon form av elektronik aktiv bl.a. för att driva en display. Anledningen var avbrott av skyddsjord " tre dosor bort" !
Jag skulle helt klart gissa på vagabonderande strömmar, OM det är PEN-ledare (4ledar system) till lägenheten. Kapa rören och sätta pex och sedan skyddsjorda rören åt blandaren till en variant, eller enbart skyddsjorda inkommande rörledningar i köket så att de har samma potential som lgh'ns jord. Om du mäter spänningen mellan spis o diskbänk, kan vara bara någon volt om det är vagabonderande strömmar men handlar det om ~100vac är det mer troligt att skyddsjorden på spisen fallit bort.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Detta är vad vi har att gå på. Om vi ska tro på att det verkligen hoppar blixtar mellan spis och diskbänk utan att det blir märken så tror jag vi kan utesluta låga spänningar höga strömmar, dvs inga vagabonderande strömmar. Det låter i mina öron mer som hög spänning och låg ström. @HandySmurf, alla observation är av värde här. Först o främst lite mer om vad ibland betyder, vad svärmor gör i detta skede eller om det inträffar helt till synes utan anledning. Lite mätningar av spänning mellan diskbänk och spis, och dess kontinuitet mot skyddsjord vore också av värde.HandySmurf skrev:
Mät mellan spis och bänk , får du något då , koppla bort en säkring i taget vid mätningen så får du indikation på om det hos dig eller grannen . kan vara som sägs ett jordfel och det behöver inte vara hos dig , inget ovanligt med lite spänning mellan dusch och betonggolv vid jordfel , men det är i villor och mest fel i jordkablar
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Beroende på storleken på glipan som Bo skriver om så är det avgörande för vilken spänning det är.
Om det är en statisk urladdning eller om felet härör från anläggningen
(vilket jag själv var inne på först jag med).
Upp till 1000v så hoppar ljusbågen mindre än en millimeter
( Därav är riskområdet för spänningar i starkströmsanläggningar under 1000v = ingen kontakt)
Om det är en statisk urladdning eller om felet härör från anläggningen
(vilket jag själv var inne på först jag med).
Upp till 1000v så hoppar ljusbågen mindre än en millimeter
( Därav är riskområdet för spänningar i starkströmsanläggningar under 1000v = ingen kontakt)
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Runt 3000v per millimeter behöver man övervinna för en urladdning. https://hypertextbook.com/facts/2000/AliceHong.shtml
Nåväl, det beror ju på mycket i omständigheterna också. Tex fukt eller om något låg emot, tex kniv eller sked.
Just i kök är det ju dessutom rätt troligt att ma håller i både köksbänk och spis samtidigt, kanske tom med fuktiga händer. Kan snabbt bli farligt.
Nåväl, det beror ju på mycket i omständigheterna också. Tex fukt eller om något låg emot, tex kniv eller sked.
Just i kök är det ju dessutom rätt troligt att ma håller i både köksbänk och spis samtidigt, kanske tom med fuktiga händer. Kan snabbt bli farligt.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jo hur fuktig luften är har ju betydelse för hur långt ljusbågen kan hoppa.Erik_Hansson skrev:Runt 3000v per millimeter behöver man övervinna för en urladdning. [länk]
Man brukar räkna med 1000v per mm
Men nu drar det iväg lite från topicen
Bo, I inlägget framgår det ej att några blixtar eller ljusbågar orsakade av högspänning hoppar över någon glipa 
Jojo, Att det skulle vara någon volt mellan spis och vattenledning i en lgh med 4-ledar system ser jag inte som ett jordfel, det är normalt.
Jojo, Att det skulle vara någon volt mellan spis och vattenledning i en lgh med 4-ledar system ser jag inte som ett jordfel, det är normalt.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det står att det blixtrar och fräser...L Levin_m skrev:
Edit: tog bort en del av mitt inlägg som inte skulle varit med här...
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg