55 992 läst ·
275 svar
56k läst
275 svar
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
Reste från Köpenhamn till Edinburgh med Ryanair den 18:e juli och planet blev ca 4,5 timmar försenat.
Dagen efter fyllde jag i EU261-formuläret på Ryanairs webbsida. Den 27:e juli satte de in 11504 kr (4*250€) på mitt konto.
Förvånansvärt smidigt. Trodde jag skulle behöva skrika mig hes för att få ersättningen men ibland blir man positivt överraskad.
Dagen efter fyllde jag i EU261-formuläret på Ryanairs webbsida. Den 27:e juli satte de in 11504 kr (4*250€) på mitt konto.
Förvånansvärt smidigt. Trodde jag skulle behöva skrika mig hes för att få ersättningen men ibland blir man positivt överraskad.
Som flera andra redan skrivit är det bara att söka.
Fick ca 15000:- när familjens flyg från Grekland var försenat 24h. De fixade lite mat och hotell.
Sökte pengar från sas, ica-banken och hemförsäkringen (LF). Inga problem någonstans förutom att hitta den där sidan på sas.
Fick ca 15000:- när familjens flyg från Grekland var försenat 24h. De fixade lite mat och hotell.
Sökte pengar från sas, ica-banken och hemförsäkringen (LF). Inga problem någonstans förutom att hitta den där sidan på sas.
Jag fastnade ett dygn i London pga snöväder (ca 3cm på marken, men kraftiga förseningar och man ville inte ha någon som helst trafik till Frankfurt där jag skulle mellanlanda). Lufthansa knorrade först och försökte skylla ifrån sig, men jag pekade bara på EU261 och fick rätt efter ett par samtal. Vi passade under det extra dygnet på att köpa lite märkeskläder (eftersom vi inte hade rena kläder kvar) som vi fick betalda av kreditkortsförsäkringen. Jag kollade upp deras villkor innan vi handlade.Z Zodde skrev:Jag har aldrig fått pga snö.
Inte ens när jag provat via bolag på nätet så säger
de att man inte har rätt till ersättning pga storm/snöoväder. Ingenstans jag sett står det att försening pga snöoväder kvalificerar till schablonersättning.(motbevisa gärna)
Att du lyckas å få ersättning där inte proffsen får det är däremot i linje med mycket annat tveksamt du skrivit i andra trådar.
Just Lufthansa har fått betala många gånger till mig då jag oftast flyger med dem (det är ont om bra anslutningar med andra bolag från Göteborg).
I juni blev jag 121 minuter sen med SJ, fick tillbaka halva biljettpriset efter anmälan via nätet.
Jag har även fastnat ett dygn i Chicago pga åska i Los Angeles (missade anslutningen i Chicago). Även då fick jag ersättning för kläder och EU261-pengar. Senast jag flög till Dallas så fastnade jag några timmar i Chicago pga tornado varningar i Dallas. Även då pengar. Gången innan då jag var i Dallas fastnade jag två dygn där pga snöstorm (även då några centimeter snö), även då ersättning utan något gnäll.
Det är dock svårt att bevisa utbetalningarna, det enda som händer är ju att man får utbetalda pengar på bankkontot som man anger. De erkänner aldrig något "fel" utan de säger oftast "vi betalar ut den här gången". Man måste bara stå på sig, flera gånger har de först nekat ersättning. Nu på slutet har de inte ens gnällt när jag krävt ersättning, jag misstänker att de har en flagga i databasen som visar att jag fått ersättning många gånger förr...
Edit: särskilt gången i London så försökte de med force majeure, men jag hävdade att man kan starta och landa i betydligt sämre väder i Sverige utan problem, det var då de gav med sig den gången. Att hantera dessa ärenden är väldigt dyrt för flygbolagen, de ger därför gärna med sig om man bara är tydlig. De erkänner dock som sagt aldrig sitt ansvar. Och försäkringarna är ännu lättare att få ersättning av. De kollar bara upp om du varit försenad och sedan betalar de ut om du har kvitton. Tänk på att just omkostnader kan du inte få betalt för två gånger, så välj rätt försäkring för dessa.
Jag rekommenderar alla att kolla försäkringsvillkoren på kreditkortet noga redan innan man beställer, de är olika bra på olika kort.
Redigerat:
Att få ersättning från olika parter är inget problem så länge det faktiskt är okej enligt parterna själva.T Thomas_Blekinge skrev:Jag gillar inte det sättet som en del här förespråkar att man ska berika sig så mycket som möjligt på ersättningar. Fär det första är det oetiska, möjligen även försäkringsbedrägeri (t ex om man begär ersättning från hemförsäkring och flygbolaget).
Det är OK att få ersättning för faktiska skäliga kostnader och lite för besväret. Men att skryta med hur mycket man lyckats klämma ut är bara så lågt.
Men jo, det finns en stor anledning att alltid begära ersättning, att det ska kosta att göra fel. Allt för ofta är det billigare att göra fel och det är en inställning som när den väl är i rullning skapar stora kundproblem.
Medlem
· Halland
· 4 514 inlägg
En kompis flög frekvent under pandemin. Det var tydligt att vissa bolag hade satt i system att sälja biljetter till flygningar som de visste inte skulle bli av och sedan försöka komma undan återbetalning eller erbjuda kuponger som gick ut efter ett halvår.mexitegel skrev:
Han kontaktade ibland sitt kreditkortsföretag med polisanmälan och gjorde reklamation och vid ett tillfälle betalade han 300 kr hos kronofogden för att ansöka om att flygbolaget skulle sättas i konkurs eftersom de inte klarade sina finansiella åtaganden. Givetvis hade han stenkoll på all dokumentation.
Man kan säga som så att han fick sina pengar snabbt.
Sensmoralen är att läsa på om regelverket och följa det till punkt och pricka samt att dokumentera allt.
Jag drabbades av inställda flyg från SAS när jag och sambon skulle åka hem igen efter en weekend, och fick själv betala nya flighter måndag morron för 9 tkr. Jag begärde ersättning från SAS via deras formulär, pratade med kundtjänst mm. "Vi har registrerat ditt ärende och återkommer." Efter 3 månader utan någon som helst återkoppling så fick jag ett annat tips. Lägg ett föreläggande hos Kronofogden, kostar 300kr. Inom en vecka hade jag fått pengarna, vartenda öre...
https://hallojvarlden.com/2020/10/1...n-sas-med-ranta-sa-anoker-du-hos-kronofogden/
Där finns en steg-för-steg-instruktion som jag följde, har också hört från fler som gjort på samma sätt då jag lade ett inlägg på FB efter att ha fått igenom min ersättning.
/Micke
https://hallojvarlden.com/2020/10/1...n-sas-med-ranta-sa-anoker-du-hos-kronofogden/
Där finns en steg-för-steg-instruktion som jag följde, har också hört från fler som gjort på samma sätt då jag lade ett inlägg på FB efter att ha fått igenom min ersättning.
/Micke
Ersättning för skäliga, nödvändiga merkostnader som tex mat är som regel mot kvitto.MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?
Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.
Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.
Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
SAS har alltid följt EU-regelverket för min del. Fått både hyrbil och boende betalat när jag missat anslutning eller behövt planera om resan pga strejk.M Mortsken skrev:Hoppas inte det är SAS du åkt med.
Då ska du inte räkna med många kronor i kompensation.
Efter försenade plan, inställda plan. Så fick vi först sova på flygplatsen, sen boka hotell, taxi mat etc.
Totalt kostade det 24 500 extra i rena utlägg.
Kompensationen som SAS ville betala ut var 250 Euro.
Sämsta jävla bolag och kundtjänst man kan tänka sig.
Tråden handlar om hur man får det man har rätt till. Flygbolagen prioriterar ekonomi före kundservice och ger dig ingenting om du inte begär det. Därför är det viktigt att förstå vad man kan begära innan man gör det. Det är vad tråden handlar om.T Thomas_Blekinge skrev:Jag gillar inte det sättet som en del här förespråkar att man ska berika sig så mycket som möjligt på ersättningar. Fär det första är det oetiska, möjligen även försäkringsbedrägeri (t ex om man begär ersättning från hemförsäkring och flygbolaget).
Det är OK att få ersättning för faktiska skäliga kostnader och lite för besväret. Men att skryta med hur mycket man lyckats klämma ut är bara så lågt.
Det moraliska eller omoraliska i att jag fick två extra dagar på beachen i Nice OCH, sannolikt, en liten hög med pengar är helt ointressant. Flygbolagen gör allt de kan för att undvika att betala vad LAGEN föreskriver och jag vill göra allt jag kan för att få allt betalt som lagen föreskriver och vad jag kan få från ev försäkringar. Jag har noll moraliska betänkligheter med det.
Dessutom är jag fortfarande sur över att man väljer att stranda 250personer 200mil hemifrån istället för att byta ett framhjul på flygplanet (vilket tar en halvtimme om man anstränger sig lite), så jag vill inte att de kommer undan lagkravet.
SAS har i alla fall en sida där man fyller i sina claims.MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?
Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.
Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.
Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Det var besvärligt som fan att hitta den där sidan vill jag minnas? Sen vill dom ha all möjlig och omöjlig info, så det tog en stund att fylla i dokumentet.
Men tar man det i lugn och ro, så brukar det vara värt besväret.
Lycka till.
Man får det man betalar för. Konsumenter har konsekvent drivit flygbolagen mot att prioritera låga biljettpriser istället för service och trygghet. Det är alldeles för billigt att flyga egentligen.MathiasS skrev:
Tråden handlar om hur man får det man har rätt till. Flygbolagen prioriterar ekonomi före kundservice och ger dig ingenting om du inte begär det. Därför är det viktigt att förstå vad man kan begära innan man gör det. Det är vad tråden handlar om.
Det moraliska eller omoraliska i att jag fick två extra dagar på beachen i Nice OCH, sannolikt, en liten hög med pengar är helt ointressant. Flygbolagen gör allt de kan för att undvika att betala vad LAGEN föreskriver och jag vill göra allt jag kan för att få allt betalt som lagen föreskriver och vad jag kan få från ev försäkringar. Jag har noll moraliska betänkligheter med det.
Dessutom är jag fortfarande sur över att man väljer att stranda 250personer 200mil hemifrån istället för att byta ett framhjul på flygplanet (vilket tar en halvtimme om man anstränger sig lite), så jag vill inte att de kommer undan lagkravet.
Ha det så kul på flygplatserna där ute
Det stämmer nog delvis, vi konsumenter föredrar ofta billigare alternativ. Men, den andra sidan av myntet är att många flygbolag sitter med ineffektiva organisationer och för stora kostymer i tider när flygskammen gör att vi börjat flyga mindre => även premiumbolagen är pressade att vända på varenda krona - de behöver bli bättre på att anpassa sig till marknaden.S Staffan-N skrev:
Nu när jag surfat runt en del på detta så verkar många bolag, även det jag flög med, ha tydliga länkar till sidorna där man gör sitt claim - men nivån på informationen om vad man kan kräva varierar stort.K Kent Henell skrev:
Det är inte helt enkelt alla gånger men jag har alltid lyckats få ut de pengar jag varit berättigad till. Sista gången var ganska lurigt då SAS hade ställt in ett flyg och påstår att dom i god tid skickat mail och SMS om denna förändring...vilket dom inte hade gjort. Det stod även att flighten fanns när jag kollade innan vi reste från BKK. Detta via Qatar som hade ansvaret för hela flygningen. Men när vi anlände till ARN fick vi se att den inte fanns och efter lite grottande fick jag reda på att vi var ombokade på ett tidigare flyg som vi inte hann med eller hade hunnit med även om vi vetat om det. Det skapade även problem med vårat bagage.
Var lite svårt att bevisa att man inte fått meddelande men som SAS påstår att deras system har markerat det som kommunicerat. Detta var dessutom en delsträcka på en helbiljett BKK-LLA. Men EU261 beskriver exakt hur man ska hantera detta och vem som har det formella ansvaret.
Formuläret på hemsidan man ska använda är lite yxigt och det var inte så lätt att använda men efter 3 inskick där jag ändrade vilken typ av problem vi hade fått ficka jag rätt och pengarna på mitt konto inom några dagar.
Glöm inte att kräva pengar från kortföretagen. I mitt fall är det Mastercard. Man kan få ersättning när man betalat resan med kortet eller det konto som kortet är kopplat till.
Har även lyckats gå 2000 kr plus en gång när vi blev 12 timmar försenade på Rhodos.
Var lite svårt att bevisa att man inte fått meddelande men som SAS påstår att deras system har markerat det som kommunicerat. Detta var dessutom en delsträcka på en helbiljett BKK-LLA. Men EU261 beskriver exakt hur man ska hantera detta och vem som har det formella ansvaret.
Formuläret på hemsidan man ska använda är lite yxigt och det var inte så lätt att använda men efter 3 inskick där jag ändrade vilken typ av problem vi hade fått ficka jag rätt och pengarna på mitt konto inom några dagar.
Glöm inte att kräva pengar från kortföretagen. I mitt fall är det Mastercard. Man kan få ersättning när man betalat resan med kortet eller det konto som kortet är kopplat till.
Har även lyckats gå 2000 kr plus en gång när vi blev 12 timmar försenade på Rhodos.