Finnair, försenat i mer än 24h men vi hade fått info i förväg om detta och stannade därför på hotellet. Ansökte själv via ECC (skickade alla dokument till handläggaren som var toppen) väl hemma och parallellt via Finnairs formulär på hemsidan. Finnair svarade efter 2 månader med att vi inte var berättigade ersättning. Via ECC gick det bättre. Fick pengar på kontot 8 månader efter förseningen, ca 12 000.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men du vet ju innan hur mycket ersättning du kan få. Ersättningen är inte kostnadstäckande utan schablon. 24500 kr utlägg låter som många dagar. Svårt att tro.
Tror du jag hittar på? :D

Flyg ut 19:e försenat så mycket att vi missade nästa plan i London.
Ingen information överhuvudtaget från SAS. Inga ombokningar kommunicerades eller något. Fick sova på flygplatsen. När det sen fortfarande inte kom någon information, och helt omöjligt att komma fram när man ringer till dom så fick jag boka flyg till nästa destination själv. Det var ingen semester, så inget som gick att bara flytta fram på obestämd tid.

På väg tillbaka är planet inställt, nytt plan dagen efter.
Kontaktar supporten och kollar vad som gäller. De bokar inget hotell eller något sådant till en, det får man göra själv. Sen skicka in vilka utlägg man haft. Ok, jag bokar hotell och taxi för att lösa detta.
Dagen efter flyger vi iväg enligt plan. Vid mellanlandning kommer nyheten att nästa plan är inställt, och de har bokat om oss FYRA dagar senare. Såklart helt orimligt, speciellt nu när man vet att de inte planerar att betala mat och hotell utan bara en schablonsumma på 250 Euro.
Speciellt när det fanns flyg att boka med KLM som gick samma dag. Som tur var bokade jag det. Hade blivit dyrare att stanna där på hotell i fyra extra dagar.
Vi var dessutom två personer.
Så 24 500 var vad det kostade.

• Haha
Mazdarune
  • Laddar…
Har precis fått ersättning av Lufthansa, 400 EUR per resenär och utläggen för övernattning och levnadsomkostnader.

inga problem egentligen mer ett telefonsamtal och några mail.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Jag har haft väldigt olika hantering av claims, ibland snabbt och ibland extremt mycket tjat.
Den roligaste måste ändå vara den hos Air Berlin som jag processade i nästan 1 år och fick pengar dagen innan deras konkurs.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
Inte dåligt att lyckas få ett flygbolag i konkurs 😂

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
För tre år sedan blev vi försenade hem från Grekland, och ersättningen från LF och flygbolaget blev högre än vad vi betalade för flyget samt täckte lite av hotellkostanden. Då använde vi oss dessutom av ett sådant bolag som tog 30% av ersättningen.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Tror du jag hittar på? :D

Flyg ut 19:e försenat så mycket att vi missade nästa plan i London.
Ingen information överhuvudtaget från SAS. Inga ombokningar kommunicerades eller något. Fick sova på flygplatsen. När det sen fortfarande inte kom någon information, och helt omöjligt att komma fram när man ringer till dom så fick jag boka flyg till nästa destination själv. Det var ingen semester, så inget som gick att bara flytta fram på obestämd tid.

På väg tillbaka är planet inställt, nytt plan dagen efter.
Kontaktar supporten och kollar vad som gäller. De bokar inget hotell eller något sådant till en, det får man göra själv. Sen skicka in vilka utlägg man haft. Ok, jag bokar hotell och taxi för att lösa detta.
Dagen efter flyger vi iväg enligt plan. Vid mellanlandning kommer nyheten att nästa plan är inställt, och de har bokat om oss FYRA dagar senare. Såklart helt orimligt, speciellt nu när man vet att de inte planerar att betala mat och hotell utan bara en schablonsumma på 250 Euro.
Speciellt när det fanns flyg att boka med KLM som gick samma dag. Som tur var bokade jag det. Hade blivit dyrare att stanna där på hotell i fyra extra dagar.
Vi var dessutom två personer.
Så 24 500 var vad det kostade.
Låter onekligen som att du hittar på eller att du har bokat helt tokiga anslutningar. SAS har väl inga vidare flighter från London så antar att det var med andra bolag?

Låter ju inte heller rimligt att SAS skulle boka om dig på en flight från London till sverige 4 dagar senare pga ett inställt flyg. Hade du bokat med SAS?

Men du får gärna skriva mer vilka flighter och bolag det handlade om...

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?

Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.

Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.

Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Har aldrig haft problem med ersättning från åtminstone SAS. Mindre lågprisbolag vete tusan hur de försöker smita undan men de som försöker hålla sig från svarta listor brukar det fungera med. Alltid ställt krav direkt till bolaget, utan problem.

Men man ska veta vad som gäller. De brukar, utan problem, ordna matkuponger, hotell vid behov osv. Det nödvändigaste alltså. De har all info på hemsidorna.

EU-ersättningen ordnar man i efterhand men det FINNS undantag såsom strejker, olyckor osv. Denna är dock ingen direkt kostnadsersättning utan mer att se som plåster på såren. Det är ju svårt att avgöra vad 5 timmar försening är värd, för Svensson på semester kanske ett par öl och en burgare, för Elon Musk kanske några miljoner... Enklare då med schablon :-)

KAN vara en idé att höra om resecheckar. Fick det på SAS en gång efter en 8h sen flight til USA, fick välja mellan 600€ var i kontanter eller 1200€ var i SAS resecheckar. Blev en gratis Thailandsresa i Plus för resecheckarna...

Man ska dock ha bokat hela resan i en bokning. Många skriker sig hesa när de bokat exempelvis en resa FRA-JFK med ett bolag och sen bokat ARN-FRA med ett annat. Sen blir de sena till FRA, får boka ny resa som blir skitdyr. Har man otur så köper de bara en enkelresa till JFK som är extra dyr, sen inser de i efterhand att eftersom de inte dök upp till utresan FRA-JFK så avbokas även hemresan och de får boka en ny där med!

Många fallgropar när man är ute och reser.

Hur som helst, ersättning för mat och hotell på plats bör man kontakta bolaget direkt och få hjälp. Det är svårt att i efterhand kräva ersättning för något de hade kunnat ordna åt er mycket billigare. (bokar de 200 hotellrum åt 400 passagerare så är det ju klart billigare per rum och i administrering än att hantera 400 claims på alltifrån scandic till Grand hotells svit i efterhand).

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Låter onekligen som att du hittar på eller att du har bokat helt tokiga anslutningar. SAS har väl inga vidare flighter från London så antar att det var med andra bolag?

Låter ju inte heller rimligt att SAS skulle boka om dig på en flight från London till sverige 4 dagar senare pga ett inställt flyg. Hade du bokat med SAS?

Men du får gärna skriva mer vilka flighter och bolag det handlade om...
Important information about your SAS booking

Dear Traveler,
Thank you for flying SAS.
Your flight SK1508 London (LHR) - Copenhagen (CPH) 24 Jun has been cancelled.
We apologize and we’re working to book you on another flight.
Read more about your rights here https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights/

Best regards,
SAS

---------------------------------

Dear Traveler,

Due to earlier flight disruptions, you have been rebooked. Your new itinerary is:
SK1517 19 Jun
CPH 16:40
LHR 17:40

EI0937 19 Jun
LHR 19:20
BHD 20:45

EI0931 20 Jun
LHR 11:05
BHD 12:30

EI3652 25 Jun
BHD 10:20
EDI 11:10

SK2514 25 Jun
EDI 14:10
CPH 16:50
We apologize for this change.

Best Regards,
SAS

Dear Traveler,
Your flight SK2514 Edinburgh (EDI) - Copenhagen (CPH) 25 Jun has been cancelled.
Read more about your rights here https://www.flysas.com/en/legal-info/eu-passenger-rights/

Best regards,
SAS

Dear Traveler,

Due to earlier flight disruptions, you have been rebooked. Your new itinerary is:
SK1517 19 Jun

EI0937 19 Jun

EI0931 20 Jun

EI3652 25 Jun

SK2514 29 Jun
EDI 10:15
CPH 12:55

Best Regards,
SAS

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
sysmali
M Mortsken skrev:

Dear Traveler,
Read more about your rights here [länk]

Best regards,
SAS

Dear Traveler,

SK1517 19 Jun

EI0937 19 Jun

EI0931 20 Jun

EI3652 25 Jun

SK2514 25 Jun

Best Regards,
SAS

Dear Traveler,
Your flight SK2514 Edinburgh (EDI) - Copenhagen (CPH) 25 Jun has been cancelled.

Best regards,
SAS

Dear Traveler,

SK1517 19 Jun

EI0937 19 Jun

EI0931 20 Jun

EI3652 25 Jun

SK2514 29 Jun

Best Regards,
SAS

Haha. Du ska ha cred att du vill bevisa dina flighter på ett anonymt forum😊

Det finns ju rätt många exempel på skribenter som hävdar på det ena och andra och när de blir ifrågasatta - så säger dom "det är bara att googla".

MathiasS MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?

Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.

Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.

Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Frågan är om det är värt arbetet?
Jag flög till tyskland för ett år sen och det strulade med ett flyg så jag fick ta tåget istället.
Blev kontaktad av något sånt bolag som hjälper en med att få tillbaka pengarna och nu efter nästan ett år så fick jag tillbaka 1200kr.
Tror de skickat 10 mail under denna tid och jag har skickat olika handlingar till dem och svarat på frågor.
Om de nu tog 30% av pengarna så tror jag ändå de inte gjorde någon stor vinst på detta även om de säkert drev samma fråga för flera samtidigt.

Du kommer få slåss mer än vad du får tillbaka men är du arbetslös och har jävligt tråkigt hemma så varför inte.

M Mortsken skrev:

Dear Traveler,

Best regards,
SAS

Dear Traveler,

SK1517 19 Jun

EI0937 19 Jun

EI0931 20 Jun

EI3652 25 Jun

SK2514 25 Jun

Best Regards,
SAS

Dear Traveler,

Best regards,
SAS

Dear Traveler,

SK1517 19 Jun

EI0937 19 Jun

EI0931 20 Jun

EI3652 25 Jun

SK2514 29 Jun

Best Regards,
SAS
Ok. Men du skrev att du fick boka om leg 2 på utresan själv men ser ju ut att du fått det ombokat till den 20e av SAS?

Sen hemresan ser ju knepig ut. Ringde du inte SAS då och frågade om de gjort något misstag som bokat dig till den 25e?

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter ju bra, vi flög med Luftwaffes lågprisbolag , de har säkert en mycket bättre process för detta……:)
Det beror nog mycket på vilket bolag du har att göra med. Reglerna är ju desamma men det kan vara olika lätt att få igenom sina krav. Likaså beroende på NÄR man gör det, hade man krav på bolag i början på covid så fick man vänta ett tag. De hade ju lite annat att syssla med där ett tag och sen säkerligen krav på att förhala alla utbetalningar in absurdum...

Men om du ska kunna få något vettigt svar på frågan måste du nog posta mer info. flightnummer, datum, orsak till förseningen/inställningen och möjligen mer info. Något som kan vara självklart ersättningsbart i ett fall kan vara solklart icke ersättningsbart i ett annat (om det råkar vara en strejk, väderrelaterat eller liknande inblandat).

Stefflo Stefflo skrev:
Frågan är om det är värt arbetet?
Jag flög till tyskland för ett år sen och det strulade med ett flyg så jag fick ta tåget istället.
Blev kontaktad av något sånt bolag som hjälper en med att få tillbaka pengarna och nu efter nästan ett år så fick jag tillbaka 1200kr.
Tror de skickat 10 mail under denna tid och jag har skickat olika handlingar till dem och svarat på frågor.
Om de nu tog 30% av pengarna så tror jag ändå de inte gjorde någon stor vinst på detta även om de säkert drev samma fråga för flera samtidigt.

Du kommer få slåss mer än vad du får tillbaka men är du arbetslös och har jävligt tråkigt hemma så varför inte.
Beror nog på vilka man har med att göra. Har gjort EU261 ett flertal gånger och har aldrig behövt skicka mer än 1 mail/formulär för att få igenom kravet. I vissa fall fått följa upp med val mellan pengar/resecheckar och lite kontonummer.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ok. Men du skrev att du fick boka om leg 2 på utresan själv men ser ju ut att du fått det ombokat till den 20e av SAS?

Sen hemresan ser ju knepig ut. Ringde du inte SAS då och frågade om de gjort något misstag som bokat dig till den 25e?
Skulle jag gissa, och gå runt till varje gate och fråga om vi var med på planen?
Jag fick ingen som helst information om detta från SAS. Att få kontakt med dom lyckades jag inte heller med.

2022-06-19 17:06
Dear Traveler,
Your flight SK1517 Copenhagen (CPH) - London (LHR) 19 June, with scheduled time of departure 16:40 is delayed to: 17:40, 19 June

Nästa information jag fick från SAS var:

2022-06-24 10:21
Dear Traveler,

"Ringde du inte SAS då och frågade om de gjort något misstag som bokat dig till den 25e?"
Det gjorde jag inte. När den informationen kom så bokade jag snabbast möjligt biljetter med KLM för att slippa riskera att de tog slut då det stod att det var bara någon enstaka plats kvar. Det var dessutom då när det skulle snart bryta ut strejk om jag minns rätt. Så ville inte direkt chansa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.