C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sprids avloppsslammet i jordbruket i dag? Jag trodde det var högst kontroversiellt och någon sorts vision om framtiden som har funnits länge men att man inte gör det p g a riskerna.
Helt rätt. Det förekommer inom jordbruket, men enligt min uppfattning i blygsam omfattning. Slammet skall bl.a. vara certifierat. Tror man i Stockholm fortfarande dumpar rötslammet från Henriksdal i någon gammal gruva(?)

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det handlar som sagt inte bara om "förrötningen", som för övrigt inte kan jämföras med kompostering, utan om att restprodukten blir i princip oanvändbar istället för att bli till näringsrikt gödsel. Biogas är bara ena halvan av vad du får ut ifrån matavfallet.
Biogödseln blev oanvändbar i Kalmar på grund av de gröna påsarna, SVT rapporterade om det 11/11-2 , alltså ett felaktigt teknikval som förstör åkerjord.

• Gilla
Självbyggarn och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Biogödseln blev oanvändbar i Kalmar på grund av de gröna påsarna, SVT rapporterade om det 11/11-2 , alltså ett felaktigt teknikval som förstör åkerjord.
Kollade, nytt avtal i mars -22 och nu är det biogastillverkaren som också tar ansvar för förbehandling av påsar.
Vet inte om och hur de löst problemen med separering av plast mera än att lantbrukare kan neka mottagning av biogödsel om det blir problem.

Det måste vara ett ganska stort problem med att man slänger icke matavfall bland matavfall. Då kan en snabb icke genomtänkt tanke få det till att kvarn är bättre? med mindre blandband

A AndersS skrev:
Kollade, nytt avtal i mars -22 och nu är det biogastillverkaren som också tar ansvar för förbehandling av påsar.
Vet inte om och hur de löst problemen med separering av plast mera än att lantbrukare kan neka mottagning av biogödsel om det blir problem.
Sprids biogödseln nu eller lagrar man fortfarande de oöppnade gröna påsarna med matavfall på marken?

F fribygg skrev:
Sprids biogödseln nu eller lagrar man fortfarande de oöppnade gröna påsarna med matavfall på marken?
Lagrat material skulle i mars börja upparbetas. Tolkade jag det riktigt så behövs allt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lagrat material skulle i mars börja upparbetas.
Jo men sker det eller lagras skiten fortfarande?

F fribygg skrev:
Jo men sker det eller lagras skiten fortfarande?
De har haft brist och inte kunnat köra för fullt i biogastillverkning och det är anläggningen där det lagrade låg som biogasföretaget tagit över så det ingår i det nya avtalet.

C
F fribygg skrev:
de oöppnade gröna påsarna
Man körs de inte åtminstone genom rötningen för att få ut biogas? Eller har man inte ens ordning på det steget? Kanske kontaminerar annat material man rötar i samma anläggning?

C cpalm skrev:
Man körs de inte åtminstone genom rötningen för att få ut biogas? Eller har man inte ens ordning på det steget? Kanske kontaminerar annat material man rötar i samma anläggning?
Problemet var att det följde med plastrester i gödseln ut på åkrarna. Och ett uppdelat ansvar där renhållningsbolaget slarvade med förbehandlingsprocessen.
Och det blev en tvist, därav lagring tills nytt avtal fanns på plats.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vet inte hur det är nu men för ett år sedan lagrades de oöppnade gröna fyllda påsarna på marken då bönderna vägrade sprida slam med plast i på sina åkrar.

Jag tror iofs att biogasen är en parentes, i Linköping har man skaffat elbussar och på Gotland kan man inte följa regionens biogasstrategi.
Det är nog bättre att kompostera lokalt eller köra skiten i avloppet och använda gasen till fjärrvärme.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Naturligtvis inte. Menar så klart att om man blandar matavfallet med förorenat avloppsvatten så har du "förstört" det. Det resulterande rötslammet är svårt att använda till något vettigt. Till skillnad mot om det hanteras separat.
Jag har aldrig hört talas om att man gödslar med gammalt matavfall som ofta innehåller skräp som man inte vill ha på en åker.
Det rötas väl till biogas precis som med rötslam? Torkas och sedan eldas det.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har aldrig hört talas om att man gödslar med gammalt matavfall som ofta innehåller skräp som man inte vill ha på en åker.
Matavfall är allt som blir över och inte kan sparas när du lagat eller ätit mat. Matavfall ska du sortera ut och lägga i godkända matavfallspåsar från NSR. Av matavfallet blir det biogas och biogödsel.

kisumisu
MrJay MrJay skrev:
Det är redan förbjudet i (nästan) hela sverige, inkl. min egen kommun. Varför ska Stockholmare kunna ha avfallskvarn (dyr eller ej) men inte övriga landet? Isf. är det naturligt att det även avskaffas i Sthlm anser jag personligen.
Varför inte även införa vikttaxa till sopor i HELA Sverige för att vi i våran kommun inklusive grannkommuner har sådant och vad vet även Stockholm har (y)

En del handlar säkert om det förlorad inkomst när vissa mal ner i avlopp. Nästa blir väl att man förbjuder egen kompost. Det är ju så miljövänligt ha flera tunnor och blir ju mindre svinn när det plötsligt kostar slänga en viss mängd sopor.

Huddingebo Huddingebo skrev:
I Linköping och Kalmar ska det spridas på åkermark, om det verkligen sker vet jag dock inte då verksamheten är rätt tveksam miljömässigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.