29 593 läst ·
219 svar
30k läst
219 svar
Blir matavfallskvarn förbjudet i Stockholm nästa år?
Helt rätt. Det förekommer inom jordbruket, men enligt min uppfattning i blygsam omfattning. Slammet skall bl.a. vara certifierat. Tror man i Stockholm fortfarande dumpar rötslammet från Henriksdal i någon gammal gruva(?)Claes Sörmland skrev:
Biogödseln blev oanvändbar i Kalmar på grund av de gröna påsarna, SVT rapporterade om det 11/11-2 , alltså ett felaktigt teknikval som förstör åkerjord.C cpalm skrev:
Kollade, nytt avtal i mars -22 och nu är det biogastillverkaren som också tar ansvar för förbehandling av påsar.F fribygg skrev:
Vet inte om och hur de löst problemen med separering av plast mera än att lantbrukare kan neka mottagning av biogödsel om det blir problem.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det måste vara ett ganska stort problem med att man slänger icke matavfall bland matavfall. Då kan en snabb icke genomtänkt tanke få det till att kvarn är bättre? med mindre blandband
Sprids biogödseln nu eller lagrar man fortfarande de oöppnade gröna påsarna med matavfall på marken?A AndersS skrev:
Problemet var att det följde med plastrester i gödseln ut på åkrarna. Och ett uppdelat ansvar där renhållningsbolaget slarvade med förbehandlingsprocessen.C cpalm skrev:
Och det blev en tvist, därav lagring tills nytt avtal fanns på plats.
Vet inte hur det är nu men för ett år sedan lagrades de oöppnade gröna fyllda påsarna på marken då bönderna vägrade sprida slam med plast i på sina åkrar.C cpalm skrev:
Jag tror iofs att biogasen är en parentes, i Linköping har man skaffat elbussar och på Gotland kan man inte följa regionens biogasstrategi.
Det är nog bättre att kompostera lokalt eller köra skiten i avloppet och använda gasen till fjärrvärme.
Jag har aldrig hört talas om att man gödslar med gammalt matavfall som ofta innehåller skräp som man inte vill ha på en åker.C cpalm skrev:
Det rötas väl till biogas precis som med rötslam? Torkas och sedan eldas det.
Matavfall är allt som blir över och inte kan sparas när du lagat eller ätit mat. Matavfall ska du sortera ut och lägga i godkända matavfallspåsar från NSR. Av matavfallet blir det biogas och biogödsel.Huddingebo skrev:
Varför inte även införa vikttaxa till sopor i HELA Sverige för att vi i våran kommun inklusive grannkommuner har sådant och vad vet även Stockholm harMrJay skrev:
En del handlar säkert om det förlorad inkomst när vissa mal ner i avlopp. Nästa blir väl att man förbjuder egen kompost. Det är ju så miljövänligt ha flera tunnor och blir ju mindre svinn när det plötsligt kostar slänga en viss mängd sopor.
I Linköping och Kalmar ska det spridas på åkermark, om det verkligen sker vet jag dock inte då verksamheten är rätt tveksam miljömässigt.Huddingebo skrev: