Claes Sörmland
MrJay MrJay skrev:
Varför är det isf. förbjudet i övriga sverige? Man tänker sig att kommunerna måste ha undersökt och tagit ställning i frågan en gång i tiden vilket tyder att det kanske inte alls är så bra.
Det beror på vilket avloppssystem man har och vilken avloppsreningsteknik man väljer. Till detta kan komma i kalkylen att insamlat matavfall i fast form kan ha ett visst värde för rötningsprocesser som sjunker om avfallskvarnar används. Troligen spelar skalan på verksamheten en enorm roll för kalkylerna.

MrJay MrJay skrev:
Lika för alla, det finns anledning till att 90% av sverige har det förbjudet. Simple as that.
Linköping var bara ett exempel, de är dock bland toppkommuner med sitt miljöarbete och teknikutveckling.
Då hade jag rätt alltså, det var jante-tänk bakom din åsikt. Om du Stockholms kommun bedömer det som en bra lösning med kvarn så har de nog bättre underlag än du. Livet är inte rättvist, ju tidigare man inser det desto lättare blir livet. Ska det vara lika så bör Linköping ha trängselskatt också...

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
MrJay
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Då hade jag rätt alltså, det var jante-tänk bakom din åsikt. Om du Stockholms kommun bedömer det som en bra lösning med kvarn så har de nog bättre underlag än du. Livet är inte rättvist, ju tidigare man inser det desto lättare blir livet. Ska det vara lika så bör Linköping ha trängselskatt också...
Dock överväger de att förbjuda, så de måste ha anledning till det? ;)

• Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Nu står det ju så att kvarnen än så länge är att räkna som separat sortering av matavfall. Det KAN dock komma att ändras, inte ska ändras. Den dagen de gör den bedömningen så är det bara att foga sig, men tills dess finns ingen anledning till beslut om förbud. Allra minst av skäl såsom -Det är ju förbjudet i Linköping..

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Nu står det ju så att kvarnen än så länge är att räkna som separat sortering av matavfall. Det KAN dock komma att ändras, inte ska ändras. Den dagen de gör den bedömningen så är det bara att foga sig, men tills dess finns ingen anledning till beslut om förbud. Allra minst av skäl såsom -Det är ju förbjudet i Linköping..
Jag skrev överväger, förstår inte var språkförbistring ligger så man måste börja skriva versaler. Med tanke på din ton samt att du hänger upp dig på en kommun av ca. 280 där det är förbjudet låter det som ditt avfallskvarn är jätteviktigt i ditt liv, hoppas du får ha kvar den sen.

• Gilla
Carno
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Till detta kan komma i kalkylen att insamlat matavfall i fast form kan ha ett visst värde för rötningsprocesser som sjunker om avfallskvarnar används. Troligen spelar skalan på verksamheten en enorm roll för kalkylerna.
Stämmer bra, här i länet separeras matavfall för rötning och biogastillverkning, det är samma som uppe i Östergötland. Och i kombination med biogasproduktion från lantbruk.

MrJay MrJay skrev:
Ja, EU-lag. Ingen annan rationell anledning för Stockholm stad som jag förstår det.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det finns flera anledningar till att matkvarnar anslutna till avloppsnätet inte är önskvärt. Dels så ökar det belastningen (och därmed antalet stopp, fettklumpar osv) i avloppsnätet. Dessutom så ger rötningen av avloppsslammet betydligt lägre mängd biogas än om man samlar in matavfall som en egen, torr fraktion.

• Gilla
Carno och 1 till
  • Laddar…
C
M Maledictus skrev:
Det finns flera anledningar till att matkvarnar anslutna till avloppsnätet inte är önskvärt.
Så är det. Men det där forcerades igenom från politiskt håll i Stockholm en gång i tiden. Och då var det något som uppmuntrades. Nu snart förbjudet :lying:
Till saken hör också att Stockholms stad fortfarande inte fått till någon fullskalig tvingande insamling av matavfall. De är väl sist i Sverige vid det här laget(?)

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så är det. Men det där forcerades igenom från politiskt håll i Stockholm en gång i tiden. Och då var det något som uppmuntrades. Nu snart förbjudet :lying:
Till saken hör också att Stockholms stad fortfarande inte fått till någon fullskalig tvingande insamling av matavfall. De är väl sist i Sverige vid det här laget(?)
Det är väldigt få kommuner kvar utan matavfallsinsamling. Men det är ju lagkrav från 1 januari 2024 så nu har inte Stockholm (eller andra kommuner) något val.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M Maledictus skrev:
Det är väldigt få kommuner kvar utan matavfallsinsamling. Men det är ju lagkrav från 1 januari 2024 så nu har inte Stockholm (eller andra kommuner) något val.
Det lär tyvärr bli som med övrig källsortering i Stockholm. Man pekar på fastighetsägarna och säger att det här är ert ansvar att fixa. :mad:

Hämtningen ligger på kommunen. Men vem annat är fastighetsägaren skulle kunna ordna utrymme för behållare vid bostaden?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Nja. Det är redan infört obligatoriskt för restauranger och införs också för hushåll 1 jan.

Väldigt många har redan separat insamling av matavfallet, vi har det i BRFen i Stockholms innerstad sedan många år.

MrJay MrJay skrev:
Jag skrev överväger, förstår inte var språkförbistring ligger så man måste börja skriva versaler. Med tanke på din ton samt att du hänger upp dig på en kommun av ca. 280 där det är förbjudet låter det som ditt avfallskvarn är jätteviktigt i ditt liv, hoppas du får ha kvar den sen.
Det är inget övervägande från Sthlmskommun, dock kan de tvingas pga lagstiftning. Jag har ingen kvarn, aldrig haft. Anledningen till att jag gav mig in i diskussionen är att jag inte tål synsättet att "det ska förbjudas för jag får minsann inte"

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Anledningen till att jag gav mig in i diskussionen är att jag inte tål synsättet att "det ska förbjudas för jag får minsann inte"
Ah, dock är jag personligen inte intresserad av att skaffa ett avfallskvarn. :)
Tänker mer på att det borde finnas ett system och regelverk som gäller hela landet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.