Helt rätt!

Hemma igen med ett par batterier plus lite annat smått o gott!

Det har med att förvara batterier kallt. Jag tycker jag har läst i flera trådar om att man ska ta in sina batteriverktyg från ett kallförråd på vintern, för att betterierna inte mår bra av kylan. Är det helt fel eller?

Jag förvarar mina batterier i kylskåp. Det finns emellertid en massa olika batterityper som bygger på olika galvaniska element. Vissa batterier har en elektrolyt som inte tål frysgrader när batteriet är dåligt laddat. Bilbatterier exempelvis...

När det gäller vissa batterier sägs det att man kan "nollställa" minneseffekten genom att lägga dom i frysen en tid. Gjorde det med ett batteri till en bärbar dator. Käringen klagar fortfarande på att det ligger i frysen... ;)

Edit:
För att svara på grundfrågan. Ja, vissa batterier har en ansenlig självurladdning. Uppladdningsbara batterier har ofta en självurladdning som är begränsande för applikationen. I många fall använder man därför batterier som inte kan laddas upp i applikationer där man är beroende av flera års kapacitet (larmsensorer osv.) Kort sagt så beror det helt på vilken teknologi batteriet bygger på. Litiumjon har stor självurladdning jämfört med zinkmangandioxid (sk. alkaline) osv.

Redigerat:
Hur är det med 18V Li-ion batteri batterier, kan dom förvaras kallt?

Generellt sett är värme värre än kyla. Kemiska reaktioner (urladdning, åldring, nedbrytning, oxidation osv.) går fortare med ökad temperatur. Vid tillräckligt hög temperatur kan vissa batterier självantända och tom. explodera.

Här står emellertid en del om Li-Ion batterier och just kyla - denne skribent förordar 40 % urladdning och förvaring i kyla när man inte använder batteriet:
http://www.techrepublic.com/blog/five-apps/five-tips-for-extending-lithium-ion-battery-life/

Ju längre batterierna ligger, desto äldre blir dom ;)

• Gilla
Lutte och 1 till
  • Laddar…
Det sämsta man kan göra vid långtidslagring är att ha batteriet fulladdat, då blir det kass fort. T.ex så har moderna bärbara datorer en analys av hur du använder datorn. Märker den att man alltid har väggladdaren ansluten till datorn, så säger den: datorns batteri optimeras för nätdrift. Då kommer den att undvika att batteriet blir mer laddat än till ca 80% för att undvika för snabb åldrig och kapacitetsförlust av batteriet.

Detta gäller Lithiumbatterier. ej NIMH

Vet du möjligen varför det är på det viset?

Jag förvarar mina Makita 18v vid typ 12 grader (vintertid) och nästan alltid fulladdade - man vill ju ha grejorna laddade när man skall till och greja...

Anna1984 skrev:
Det har med att förvara batterier kallt. Jag tycker jag har läst i flera trådar om att man ska ta in sina batteriverktyg från ett kallförråd på vintern, för att betterierna inte mår bra av kylan. Är det helt fel eller?
Det är inte fel, men man får skilja på att förvara batterier kallt respektive fruset..
Jag har mina batterier i kylen som håller 4°, inga som helst problem om man låter dom nå rumstemperatur innan användning.
Ett kallförråd når ju minusgrader när det är som kallast, det är en helt annan sak, då är det stor risk att de går sönder.

Hade förövrigt en bil som har stått utanför mitt mekgarage sen september förra året, tog hem den till garaget i nya huset nu för ett par veckor sedan..
Batteriet var dåligt laddat när jag ställde bilen, djupurladdat när det stått hela vintern, sedan hela sommaren, , min CTEK-laddare trixade ett par dagar och nu är det som nytt, mätt det med multimeter och det har inte tagit någon skada alls. Så det kan gå bra.
En annan bil som också stått över vintern, typ november-mars i år, hade en cell frusit sönder på så det fick jag byta.

Nidhögg skrev:
Det är inte fel, men man får skilja på att förvara batterier kallt respektive fruset.. Jag har mina batterier i kylen som håller 4°, inga som helst problem om man låter dom nå rumstemperatur innan användning. Ett kallförråd når ju minusgrader när det är som kallast, det är en helt annan sak, då är det stor risk att de går sönder. Hade förövrigt en bil som har stått utanför mitt mekgarage sen september förra året, tog hem den till garaget i nya huset nu för ett par veckor sedan.. Batteriet var dåligt laddat när jag ställde bilen, djupurladdat när det stått hela vintern, sedan hela sommaren, , min CTEK-laddare trixade ett par dagar och nu är det som nytt, mätt det med multimeter och det har inte tagit någon skada alls. Så det kan gå bra. En annan bil som också stått över vintern, typ november-mars i år, hade en cell frusit sönder på så det fick jag byta.
Om det stått djupurladdat så har det sulfaterat, denna process går inte att undvika, och avsulfateringen som laddaren utför kan inte göra så batteriet nåt 100 % kapacitet. En multimeter visar alltid över 12 volt men när man belastar batteriet så sjunker det snabbt. Men chtech är suveräna laddare man kan lämna dem på 24/7/365

Du bör inte ladda dem (Li-jon) när det är "kallt", lite oklart hur kallt. Långtidsförvaring ; ca 70 % laddade verkar vara normen.

Snailman
på mina makita li-jon batterier så ska de inte laddas under plus tio grader, och det går inte heller då laddaren protesterar då...

kan gå att komma förbi om man kört med batterierna nyligen så de fortfarande är varma, innan de hunnit svalna till för låg temperatur

Att jämföra Bly-Syra batteri & Li-ion är som att jämföra äpple & bananer.

frav skrev:
Att jämföra Bly-Syra batteri & Li-ion är som att jämföra äpple & bananer.
Nja.. Bly-Syra batterier avsöndrar vätgas och Li- ion brännbara gaser medans äpplen och bananer etylengas.

• Gilla
FeFFeDoo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.