9 651 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Blir liggande batterier gamla?
Sida 1 av 2
Är i USA på semesterresa och på Home Depot säljer de Makitas 18V LXT batterier för $99/st. Blir frestad av att köpa några extra för att ha liggande på hyllan i reserv. Blir dessa dåliga med tiden av att ligga i sin förpackning utan användning?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Finns någon på detta forum som har skrivit att han/hon/hen/det har köpt extrabatterier och förvarat dom i kylen, ev något mer hade gjorts för att dom skulle klara sig.
Ska se om jag hittar inlägget
Ska se om jag hittar inlägget
Jag har uppfattat det som att om man lägger batterier i kyla så laddar dom inte ur lika snabbt. Batteriet skall vara uppladdat innan och när det skall användas värmas upp till rumstemperatur innan.
Det som är viktigt är att man skyddar batteriet från kondens / fukt. Det går nog lika bra eller bättre att förvara det i frysen.
Torrt och kallt
Det som är viktigt är att man skyddar batteriet från kondens / fukt. Det går nog lika bra eller bättre att förvara det i frysen.
Torrt och kallt
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
OK, jag var inte helt ärlig i mitt förra inlägg. Orkade aldrig söka efter inlägget
Här är det
Alla (?) batterier har självurladdning, vissa typer mer och vissa mindre.
Li-ion batterier har ganska låg självurladdning, men får de ligga länge så är risken att de laddar ur sig så mycket att det inte går att ladda upp dem igen.
Självurladdningen går långsammare med lägre temperatur, så att lagra dem i kylen gör att de klarar sig längre, men det är nog inga fel att ta ur och ladda på dem någon/några gånger/år.
Obs att detta är en förenklad förklaring jag fått från bortglömt håll, så det kan innehålla faktafel.
Li-ion batterier har ganska låg självurladdning, men får de ligga länge så är risken att de laddar ur sig så mycket att det inte går att ladda upp dem igen.
Självurladdningen går långsammare med lägre temperatur, så att lagra dem i kylen gör att de klarar sig längre, men det är nog inga fel att ta ur och ladda på dem någon/några gånger/år.
Obs att detta är en förenklad förklaring jag fått från bortglömt håll, så det kan innehålla faktafel.
Men att ha batterierna under 0 grader (typ frysen) kan väl inte vara nyttigt? Laddningsavgången minskar i låga temperaturer så minskar den på samma sätt när du väl vill ha ut strömmen. Då orkar de knappt driva maskinen viket gör att batteriet får jobba som f-n och tar mycket stryk. Eller tänker jag fel?
Tricket är att låta batterierna uppnå rumstemperatur innan du använder dem, annars tänker du nog rätt.Rund_skruvad skrev:Men att ha batterierna under 0 grader (typ frysen) kan väl inte vara nyttigt? Laddningsavgången minskar i låga temperaturer så minskar den på samma sätt när du väl vill ha ut strömmen. Då orkar de knappt driva maskinen viket gör att batteriet får jobba som f-n och tar mycket stryk. Eller tänker jag fel?
Oj vad många som svarat! 
Tack så väldigt mycket alla! Tanken var väl den att när jag ändå är här och det är så pass billigt att handla på mig något eller ett par extra batterier att ha liggande i reserv. Men vad jag förstår på er så är det nog bättre att strunta i det. Jag håller mig nog istället till det antal jag tror jag behöver och kommer att använda.
Tack så väldigt mycket alla! Tanken var väl den att när jag ändå är här och det är så pass billigt att handla på mig något eller ett par extra batterier att ha liggande i reserv. Men vad jag förstår på er så är det nog bättre att strunta i det. Jag håller mig nog istället till det antal jag tror jag behöver och kommer att använda.
Samtidigt blir det ju inte många kronor du sparar jämfört med att köpa online. Kan ju vara värt någon hundring extra för att få ett fräscht batteri när du behöver det istället för att lagra hemma med tveksamt resultat.