Byggahus.se
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Jag bytte tak 2022/12. Takyta ca 150m2. Komplett från betongtegel till tegelpanneplåt inkl komplett takavrinning och snörasskydd runt hela, och plåtad skorsten.. Ny takpapp. Mitt pris efter rot blev 175K. När grannarna skulle göra om sina tak 2022/02 skulle samma firma ha 325K för liknande hus och liknande åtgärd. Mitt hus är ett tegelhus från 1965 1plan med källare. Jag är glad att jag gjorde bytet i tid, speciellt som byggarna sa att alla priser skulle gå upp väldigt mycket efter nyår...vilket stämde. Arbetskostnaden gick upp 25k men materialet gick upp 270%.
 
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
En granne har börjat ta in offerter på byte av takpannor och den högsta ligger på 370.000. Där har företaget påpekat att de måste även byta undertak eftersom deras garanti inte gäller annars!
Vi bytte takpannor på vårt hus, samma typ av hus som grannens, för några år sen. Husen, 1,5 plans är byggda 1977. Undertaket är oljehärdade skivor med 2x6" som bärläkt. Undersökte skicket och fann undertaket dammigt men i helt ok skick för övrigt så jag beslöt att enbart byta pannor vilket jag gjorde själv.
Kostnaden för kalaset, nya betongpannor, nocktätning, slipning målning av all plåt, liten byggställning gick på lite drygt 20.000.
Man behöver en vinkelslip med diamantskiva för att kapa pannor och en pressenning att täcka pågående arbete på natten vilket fanns i huset sedan tidigare.
Jag plockade ner några i taget och la dit nya på samma plats och lämnade några rader tomma framför och använde bärläkten där som stege. Slipning och målning av plåt gjordes också när pannorna var bortplockade så jag kunde använda bärläkten som stege.
 
  • Gilla
leifherlin och 1 till
  • Laddar…
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Ett riktpris är mellan 1200-1700/kvm beroende på val av takbeläggning ränndalar takkupa osv. Det betyder att du borde få in offerter på 160”-230” innan rot. Kolla med dem mindre firmorna på bygden.
 
  • Gilla
Etrompa
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Alltså de behöver inte köpa en ställning för varje tak de ska renovera.
Nä, såklart. Men min poäng är att den kanske man inte tänker på i första hand. Och den tar några timmar att montera. Ca 100000 skulle en ordentlig och säker ställning kosta till vårt tak när vi behövde fixa till plåten efter att ha slängt ut takentreprenören (en lång historia….). Vi löste detta på annat sätt, då jobbet som skulle göras kostade mindre… Kan tilläggas att detta var ett seriöst företag och som var mån om sina anställda. Och troligen inte var så intresserade av jobbet ;).
 
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Jag skulle säga 200 papp. Men varför byta nör du inte har några problem?
Jag tvättafe rent mitt tak från 1971 och impregnerade med betonginpregneting själv. Finns firmor som gör sådant också och behandlar med olika slags beläggningar. Kostar en bråkdel av att byta hela taket. Är det inga problem, byt inte.
Säger en fd. Byggbesiktningsman
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
E El oso skrev:
Jag skulle säga 200 papp. Men varför byta nör du inte har några problem?
Jag tvättafe rent mitt tak från 1971 och impregnerade med betonginpregneting själv. Finns firmor som gör sådant också och behandlar med olika slags beläggningar. Kostar en bråkdel av att byta hela taket. Är det inga problem, byt inte.
Säger en fd. Byggbesiktningsman
Du som ”byggbesiktningsman” borde förstå bättre än att rekommender en sådan usel lösning som att tvätta och ”impregnera” pannor som är nästan 60 år gamla. takpappen är. sannolikt som dasspapper, läkten kan vara rutten på sina ställe , genomföringar är inte täta längre. Ska vi fortsätta? pannor från -60 talet har tappat sin beläggning för många år sedan och har troligtvis läkt in på sina ställen under åren.
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Flera reser frågan om varför byta tak om det inte finns problem i dagsläget. Har bara bott i huset sedan april 2022 och ska förhoppningsvis bo här länge.

Så takbyte nu är mer som en förebyggande åtgärd, eller en förhoppning om en försäkring mot framtida problem med ett betongpannetak från 1968.
 
  • Gilla
Kirev och 3 till
  • Laddar…
Om du släpper årtalet ditt tak är ifrån och istället fokuserar på skicket så kommer du förhoppningsvis till slutsatsen att dina pannor är hela och du har inga läckage dvs fuktrosor på vindens innertak. Mer behöver du inte veta.

Just att byta i förebyggande syfte är inte nödvändigt i detta fall. Vet av kollegor som haft hinkar på vinden för små dropp, ändå tog det år innan dom bytte.

Jag förmodar att din vilja att byta ligger i osäkerhet kring konstruktionen och det är fullt förståeligt. Men är det inte bättre att du ökar din kunskap kring ditt hus olika delar och blir bekväm med att besikta själv istället? Känn lugnet
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi bytte tak på vår 1.5 plans 70-talsvilla (172kvm) för snart 2 år sedan. Räkningen var på 214k så blir väl 300k minst innan rotavdrag. Då bytte de hängrännor också och jag passade på att utnyttja deras byggställning till att måla fasaden. Hade läckt igenom på ett ställe, annars var det inget fel på taket. Hade säkert hållit några årtionden till, men ska väl göras någon gång och alla grannarna hade ju nyligen bytt tak.
Jag hade inte klarat att byta tak själv, men målar fixar jag själv efter en offert på målning på 225k trots att det är ett mexitegelhus och lättmålad lasyr på de få ytor som har trä.
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
R
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Bytte ett liknande tak 2021. 70 år gammalt lertegel.
Ställning runt hela huset, på gavlarna i 4 plan. Rivning ner till papp, vindskivor, vattenavrinning.
Ny papp, inkl lagning av 2m² råspont, Vittinge lertegel, nya vindskivor utan skarv, hängrännor, stuprör. Bräderna, 7.20 långa, levererades i god tid så jag hann grunda och måla i lugn och ro.
Ny plåt runt skorsten, ny stos runt avluftningen. Bortforsling av allt skräp ner till tändstickas storlek.

4 man i två dagar, oräknat ställningen. Den restes och plockades ner av ett särskilt gäng. Taket gjordes av internationella takläggare, inte svenska allmänsnickare. Plåtjobben, skorsten och stos gjordes av svenska plåtslagare någon dag senare.
Killar som jobbar, inte röker, inte pratar i mobilen eller surfar. Håller sina raster, punkt! Inget "åka o hämta grejer", allt var med på bilarna.

Kostnad strax under 100 000 inkl rot. Detta var alltså 2021. Ett perfekt utfört arbete!
 
Redigerat:
S Svent skrev:
Flera reser frågan om varför byta tak om det inte finns problem i dagsläget. Har bara bott i huset sedan april 2022 och ska förhoppningsvis bo här länge.

Så takbyte nu är mer som en förebyggande åtgärd, eller en förhoppning om en försäkring mot framtida problem med ett betongpannetak från 1968.
Håller med dig!
Har själv vaknat till droppande från en takdosa mitt under en storm(orsaken var ifs en annan än dåligt tak). Det är inte kul att ge sig ut mitt i natten och täcka med presenning i full storm(för att inte säga livsfarligt)
Sen gäller inte hemförsäkringen om jag inte minns fel om det skulle regna in.

Om jag var TS skulle jag försöka slå två flugor med en smäll, varför inte installera solceller i samma veva som takbytet? Det finns några företag som säljer tak med integrerade solceller. De är lite dyrare än vanliga betongpannor, men då får du billig el på köpet.
 
Avråder från att göra jobbet själv om du inte verkligen vet vad du gör. Vi fick byta tak efter bara 18 år (tegelpannor, papp och läkt) för att förra ägaren var en hyfsat händig hempulare men som inte gjorde det hundra-hundra perfekt som proffs gör. Kan inte tänka mig att ett nytt tak lagt av riktiga takläggare bara skulle hålla i 18 år.
 
C citronskal skrev:
Kan inte tänka mig att ett nytt tak lagt av riktiga takläggare bara skulle hålla i 18 år.
Nej men det finns väääldigt många som kallar sig proffs och som gör avsevärt sämre än så.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
För de som inte fattar ironi så upplyser jag att det kan finnas spår av 100% i stora delar av inlägget.

För övrigt ska man aldrig låna upp på en fastighet, den ska betalas av. Renovering och tillbyggnad ska man ha buffert för utöver och TS offerter är helt hårresande och skall inte accepteras.

Föregående stycke saknar ironi till 100%.
”Spår av 100%” du ä ju rolig du😀
 
S Svent skrev:
Har ett ordinärt Eksjöhus med tegelfasad på 104 kvm + källare byggt 1968. Mycket vanlig typ av hus i Sverige från rekordåren gissar jag.Taket är från byggåret och har betongpannor. Inga problem med taket idag förutom att det börjar kännas dags för ett byte av åldersskäl.

Har börjat kolla runt och ta offerter på ett takbyte där allt ingår. Plocka ned de gamla pannorna, deponera dem, ställning, plåtarbete runt skorsten och avluftningar, ja rubbet. Även takavvattningen när man ändå är igång. Däremot inte att göra något åt råsponten. Garagetaket behöver inte göras.

Offerterna hittills börjar på 300.000 kr innan ROT-avdrag. Är det verkligheten idag? Förstår att priserna gått upp sedan exempelvis den här guiden skrevs 2021, men ändå...
[länk]

Byggahus.se-gudien indikerar runt 160.000 kr innan ROT på ett 130 kvm hus MED takkupa (som ja alltså inte har, och inget som sticker upp eller ut i övrigt heller) och INKLUSIVE att byta råspånten. Överreagerar jag när jag tycker offerterna jag fått är höga?
Jag betalade 45000kr efter rotavdrag för att få ny takpapp och nya hängrännor på mitt fritidshus på 70m2 förra sommaren. Inte riktigt jämförbart, men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.