Hej alla snälla,

Jag skall om ett par dagar till Swedbank och låna 250.000 till en ombyggnad av mitt torp. Idag har jag 570.000 i lån på det. Swedbank krävde en värdering av torpet.

Swedbanks egna mäklare värderade huset idag till 875.000, och förhandsvärderade huset efter ombyggnaden till 1.150.000:-

Min bankman sade därför "ja då får du bottenlåna 85% av nuvarande värdering (0.85*875=744.000:) och sålunda behöver du ha ytterligare 76.000 i topplån (570+250-744)".

Det innebär ju att förhandsvärderingen inte påverkar lånebilden? Borde jag inte få låna upp till 85% av förhandsvärderingen till bottenlån? Sålunda upp till 978.00, dvs 100% i bottenlån eftersom jag bara totalt vill låna 570+250=820.000?

Snabb respons uppskattas! På onsdag bär det av.

hälsar,
Jens
 
Snart har du ju byggt om och då är det ju bara att lägga om lånen?
 
Huset är inte värt 1150 000:- förrän du är klar med ombyggnaden. Banken kan ju inte vara säker på hur lång tid det tar, eller om det någonsin blir färdigt. Kolla att de inte protesterar när du påpekar att du vill lägga om allt till bottenlån när ombyggnaden är klar.

/Hasse
 
Tack båda,

Nyfniken: Jo det tänker jag, men jag antar att jag då behöver värdera om huset för 2000 spänn till.

b_hasse: Skall definitivt verifiera att det går att lägga om till bottenlån, tack - det var ju avsikten. Jag förstår att banken aldrig kan vet om ett ombygge blir klart, men grundfrågan består tycker jag - vad skall man i så fall med en förhandsvärdering till över huvud taget vid en ombyggnad?

hälsar,
Jens
 
Förhandsvärderingen kan var en grund för ett byggkreditiv. Om man drar paralleler med ett totalt nybygge: När du lånar till ett nybygge så finns det ju i praktiken ingen säkerhet överhuvudtaget innan huset har slutbesiktigats. Ändå får man låna till bygget.

Rent teoretiskt så kan ju pengarna spenderas på ett bygge som efter besiktningen visar sig vara så undermåligt att det måste rivas. Ev. byggfelsförsäkring kanske inte gäller i det läget, byggaren kan ha brutit mot villkor i försäkringen.

Detta är saker som banken inte kan veta under byggets gång.
 
Hota med att byta bank om de kräver värderingskostnad? Alla kostnader ska vara noll annars kan banken flyga och fara...
 
jensaug skrev:
Nyfniken: Jo det tänker jag, men jag antar att jag då behöver värdera om huset för 2000 spänn till.
Som Niteowl skriver, kräv att omvärderingen skall vara gratis.
 
Jepp. Instämmer helt. Byt bank om dom vill ha betalt.
 
Tack för tipsen! Bra ammunition inför mötet
 
Instämmer med föregående tre talare, funkade för mig, har själv Swedbank också. För egen del behövde jag inte hota med att byta bank (vilket jag förmodligen aldrig pallat verkställa..), men konstaterade helt ärligt och sanningsenligt att om jag någon gång skall sälja gick nu deras mäklare (som också värderade kåken) duktigt bort.
 
jensaug skrev:
Tack båda,

Nyfniken: Jo det tänker jag, men jag antar att jag då behöver värdera om huset för 2000 spänn till.

b_hasse: Skall definitivt verifiera att det går att lägga om till bottenlån, tack - det var ju avsikten. Jag förstår att banken aldrig kan vet om ett ombygge blir klart, men grundfrågan består tycker jag - vad skall man i så fall med en förhandsvärdering till över huvud taget vid en ombyggnad?

hälsar,
Jens
Vadå 2000kr? Är det ett måste?
Jag skickade mail till ca 4 mäklare och beskrev min lgh och frågade vad jag skulle få om jag sålde. Fick 4st svar och skrev ut de 2st som värderade högst. Visade detta för min bankkontakt och vips var min lgh uppvärderad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.