L Låset skrev:
Det förstår jag. Likväl så får du en köldbrygga som ökar värmeförlusterna från rummet.
Då kan man använda plaströr ist för galvat spiro i genomföringen och under vinterhalvåret sätta igen ventkanal med isolering. Har du någon bättre snorbillig lösning som uppnår samma resultat?

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Garningen Garningen skrev:
Då kan man använda plaströr ist för galvat spiro i genomföringen och under vinterhalvåret sätta igen ventkanal med isolering. Har du någon bättre snorbillig lösning som uppnår samma resultat?
Ja, man kan göra så gott det går för att hindra värmeförlusterna, absolut.
Någon snorbillig lösning som uppnår samma resultat har jag inte, och det är väl inte vad det handlar om. Jag ville bara förtydliga att det blir extra uppvärmningskostnad framöver.

Lägg en termometer under isoleringen på vinden så får du reda på hur stor skillnaden är.
Solinstrålningen värmer direkt i rummen så det är alltid nummer ett att begränsa. Sen tänk på att inte vädra när det är varmare ute än inne.

L Låset skrev:
Ja, man kan göra så gott det går för att hindra värmeförlusterna, absolut.
Någon snorbillig lösning som uppnår samma resultat har jag inte, och det är väl inte vad det handlar om. Jag ville bara förtydliga att det blir extra uppvärmningskostnad framöver.
A Adkit skrev:
Vad är det mest prisvärda sättet att fixa problemet utan att behöva köpa en luft/luftvärmepump och använda den som luftkonditionering?
Det handlade om att inte behöva köpa en luftvärmepump/AC och jag tolkar det då som att de är intresserad av ett billig och enkel lösning. Jag presenterade det. Tilläggsisolering av vind är inte en billig lösning, inte heller solfångare, solpaneler, ventilationssystem, markiser mm. Pessimism kan vara bra ibland, då överväldigande massoptimism kan få förödande konsekvenser. Men i detta fallet har du bara presenterat självklarheter.

Ang värmeförluster vintertid så anser jag att en förmodad timmerstomme eller spånisolerad yttervägg har sämre u-värde än en ventilationskanal isolerad med cellplast eller stenull. Så ingreppet kan ev tom bidra till en cirkulär yta av 125mm i diameter av ytterväggen där värmeförlusterna är lägre än övriga väggen.

D Daniel 109 skrev:
Markiser går att hitta för rimliga pengar. Persienner innanför fönstren hjälper inte alls. I fönstret hjälper något. Men att bygga en ram med nät för att stoppa katten är nog det billigaste ni kan göra. Helst då på två sidor om huset.
Persienner innanför fönster fungerar, men är självklart inte lika effektivt som markiser eller annat utanpåliggande solskydd. På vår glasveranda är det oerhörd stor skillnad om vi har dragit ned persiennerna eller inte.

harry73
Garningen Garningen skrev:
Ang värmeförluster vintertid så anser jag att en förmodad timmerstomme eller spånisolerad yttervägg har sämre u-värde än en ventilationskanal isolerad med cellplast eller stenull. Så ingreppet kan ev tom bidra till en cirkulär yta av 125mm i diameter av ytterväggen där värmeförlusterna är lägre än övriga väggen
Men hur billig en ventilationskanal än är, är det en onödig kostnad, eftersom TS redan har fönster som kan öppnas och därmed skapa drag igenom huset.
Vi har dessa på alla sovrum (det räcker att ha dom på ett fönster per rum)
https://www.hornbach.se/shop/WINDHA...g-130x160cm-vit/5651597/artikel-detaljer.html
Det finns också billigare alternativ men dessa passade vår budget och är användarvänliga

harry73 harry73 skrev:
Men hur billig en ventilationskanal än är, är det en onödig kostnad,
Jo men mitt alternativ var ju tillsammans med en kanalfläkt på stickpropp..

harry73
Vill man ha tilluft ordnar man tilluftsventiler (utan fläkt) och vill man ha frånluft sätter man frånluftsventiler (inkl fläkt) i kök, badrum och toa. Gör man något annat, då blir det galet.

Vill man få frisk luft på sommaren öppnar man några fönster och skapar man tvärdrag.

harry73 harry73 skrev:
Vill man få frisk luft på sommaren öppnar man några fönster och skapar man tvärdrag.
Detta fungerade inte för TS därav tråden. Enklast vore om du läste tråden. TS vill ha in sval luft och de hjälper inte med enbart korsdrag, därav förslag på extrem forcering la kanalfläkt på spirorör genom yttervägg. För att kunna forcera in den svala kvällsluften med ca 100l/s vid behov. "Hur man gör" är jag helt ointresserad av, gör man som man alltid gör så står utvecklingen still.

harry73
Nu läste jag tråden och tycker fortfarande att det är en dålig idé. Mycket bättre att försöka minska solinstrålning och se till att man kan öppna fönstren på mer än glänt. Sedan kan man använda köksfläkten men det väsnas mycket och ger ändå bara liten effekt, eller TS förslag med frånluftsfläkt i skorstenen förutsätt att det inte försämrar skorstenens övriga funktioner.

På riktigt varma dagar har vi täckt våra takfönster med gamla lakan. Inte särskild praktisk men hjälper enormt mycket.

Satsuki
TS kan inte skapa korsdrag eftersom katten smiter ut. Detta löses genom nät, vilket gör att fönster kan öppnas och katten stannar inne.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Exakt och därför föreslog jag dessa :)
harry73 harry73 skrev:
Vi har dessa på alla sovrum (det räcker att ha dom på ett fönster per rum)
[länk]
Det finns också billigare alternativ men dessa passade vår budget och är användarvänliga

A Adkit skrev:
En fläkt vid fönstret funkar inte. Det är som att huset är byggt för att ALDRIG släppa värmen, vilket är varför jag funderar på om värmen kommer från vinden under natten.
A Adkit skrev:
Jalusi och markis för alla fönster är tyvärr utanför våran budget just nu,
De ville ha ett billigt alternativ för att få in kall luft, som du ser så har de försökt med allt. detta innefattar mest troligt korsdrag med vidöppna fönster. Är väl oftast det man först testar. Detta kan de inte ha hela tiden för då sticker katten. De har även testat forcera in luft med en bordfläkt, utan önskat resultat. De är ingen dålig ide att stoppa en frånluftsfläkt i ventilationskanalen för skorstenen heller men då måste friskluftsventiler öppnas på flera ställen i huset detta kommer öka värmeförlusterna en hel del. Dock kommer inomhusklimatet bli bättre, med friskare luft.

Men.. En lösning med mekanisk frånluft i murstocken kostar runt 5000kr, och el ska dras till den, elektriker för det ytterligare minst 2000kr. Då är det enligt mig enklare att bara montera en kanalfläkt på ett spirorör genom ytterväggen som forcerar in den svala uteluften. Denna ska endast startas när det behövs genom att stoppa in stickproppen till den. Spiroröret kostar 100kr, kanalfläkten 650kr, ventil ute och inne 140kr. Ventilen inomhus är viktigast så inte katten kryper in. :sweat: Problemet är löst för under 1000kr. Denna lösning tar bara energi 30min varje kväll under de varma dagarna på sommaren. Den är effektivare än vädring med fönster.

Finns det en köksfläkt med utlopp till omvärlden kan den agera frånluftsfläkt. Öppna fönsterspringa efter förmåga i de rum ni vill svalka, jag tänker mig sovrum i första hand, och låt den gå hela natten.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.