Hej

Jag är ny på detta ämne men mångårig stammis på forumet, man lixom hoppar runt dit behoven är för tillfället :)

Jo, så här är det. Vi påbörjade en helrenovering av trädgården i somras. Ny altan, nya uppfarter, stenmurar, belysning mm. När vi ändå höll på och blåste allt så grävde vi runt huset, bytte därnering, fuktskyddade och tillägsisolerade källaren.

Nu är allt grovarbete klart och vi kommer till ämnets rubrik - gräsmattan. Frun propsar på att vi SKALL ha en grön gräsmatta till våren!!

Under dräneringsarbetet så la grävaren materialet (grus, sten och jord) i stora högar på vår befintliga gräsmatta. Tomten är inte så stor så detta täcker en stor del av mattan. När vi fyllde på efter ca en månads arbete med grunden så blev det massor över. Nu i helgen har jag flyttat och försökt skrapa bort alla massor och komma ner till den gamla gräsmattan - men blandat resultat. Så nu står jag med en plan yta som består av grusblandad jord där gräsmattan ibland finns under gruset och ibland blev bortskrapad av kompaktlastaren. Allt snyggt tillplattat av lastarens hjulmönster. Bonus är även en mängd (då menar jag många) stenar allt mellan1-10 cm stora som ligger i detta lager .

Så hur gör jag nu? Jag antar gräset säkert hittar upp på sina ställen, men jag vill inte chansa. Jag skulle kunna försöka skrapa lite till för att få fram mer av den gamla mattan, men jag tror det river mer eller trycker ner mer småsten. Om man anlägger en ny matta "on top" funkar det? Är denna mix av packad grus/jord ok att ha som botten om man lägger ny matjord och sedan sår igen?
Hur fasen får man bort all sten? Hur mycket matjord ska man lägga ut (cm)? Ska jag så i höst/vinter?

Ja många frågor om detta men ni förstår säkert mitt dilemma. Hur blir det grönt igen.

Hoppas få igång en diskussion och en väg framåt innan snön faller. Eller kanske man skall vänta till våren? Fast då har jag fler spännande projekt som väntar :)

/MVH
Niklas

Att stödså befintlig gräsmatta känns hopplöst. Risken är att jorden nu är så kompakt att det blir svårt att få nytt gräs att rota sig. Låter som att du bör lägga på ca 10 cm ny matjord (bör räcka med 10 cm eftersom du har befintlig matjord under) och sedan sår du på nytt. Jag skulle dock ha väntat till våren. Inget kommer att växa i år i alla fall och risken är att smältvattnet tar med sig gräsfröna till våren och då får du så på nytt.

Nä preccis, lägg ner, vänta tills i vår, o se där, nu kom snön oxå... Att så gräs nu är uteslutet, komer det väl upp ngt så fryser de bort i vinter men försvinner snön vid några plussgrader nästa vecka och det inte är någon tjäle att tala om så kommer det att levereras gräs på rulle ca två veckor till... i götaland och södra svealand...
Sen när du drar igång i vår, om du orkar så skala helst av den skadade grässvålen och luckra. Marken är ändå kompakterad och "förstörd"... Dessutom... gammalt gräs som ligger kvar under 5-10-15 cm jord kommer att irritera den nya gräsmattan ovanför oavsett om du sår eller rullar ut en ny. Detta pga kväveöverskottet som bildas när den stora mängd gräs som bryts ned i en relativ syrefattig miljö. Men ska det på 20 cm jord så kvittar det.

Hälsa frugan och lägg in en beställning hos Vedums Gräs till i vår. Bra leverantör på gräsrullar men ta inte de allra första. Vänta in i maj annars är de lite fula de fösrta rullarna som levereras.

Ok Tack

Vad kostar det att lägga gräs på rulle? Jag menar dels per kavadrat meter men även jämfört med att så själv?

/NiB

Gräsfrö ca 1:- / m2

Prisintervallen för gräsrullar varierar mellan gräsleverantörerna men i stort ser det ut så här. (Räkna inte med att få entreprenörsrabatt som privatperson, ca 15%)

0-75 m2..........42,20:-/m2
75-225............25:-
226-525..........17:-
526-1050........16,50
1051-1500......15,50
1501-1950......14,50
1951-2550......14,20

PLUS moms, 25%

Frakt varierar, räkna med någon 1000-lapp eller så beroende på hur långt de får köra. Ibland ingår frakten även på rätt långa anvstånd. Kostnad för palldelning (200:-) så köp hela pall. En pall har 75 rullar, 75 m2. Varje rulle håller måtten 0,4 x 2,5 = 1 m2. Dessutom kostar pallen 60:-, du får tillbaka 40:- om du returnerar den. Timpris på ca 650:-/h kan förekomma efter första kranlossningen.

Det blir så klart mycket dyrare än om man sår själv men så har man en färdig matta redo för lek på två-tre veckor.

Gödsla 5-6 ggr / år (enligt boken) men det är inte alltid man ser någon skillnad om man struntar i gödslingen... Vad som är viktigare är att gräsklippet måste tas bort de första gångerna. (övergödning och fläckar kan uppstå lätt om det blir liggande i klumpar)

Förarbetet är viktigast oavsett om du rullar eller sår. Bästa jord 5-10 cm, ingen sten, ogräs och skräp, kratta ut jorden jämnt, välta gärna MEN, låt jordfräsen stå! Den slår sönder agregaten (strukturen) i jorden. Lite lätt kan man köra om man nu måste...
Se även till att inga maskiner har kompakterat ytan.

Dessa är bra!
http://www.vedumsgras.com/

Lycka till!

Liten fortsättning på min tråd så här i tö-dagar.

Efter några månader ser man nu att mycket av grusen regnat ner och mer av gamla mattan syns. Trots detta vill jag nog göra nytt om någon månad än att chansa att det tar sig.

Jag funderar nu på om man kanske borde köra upp den gamla mattan eller låta den ligga kvar "under"? Skall man köra med vanlig jordfräs då eller hur gör man bäst (om man nu bör göra det)?

/N

Tja, har du tid och ork så skala av grässvålen för en säkrare etablering oavsett om du rullar ut ny matta eller sår nytt. Ja, jag antar att du inte har en riktig grässvålupptagningsmaskin så ta o riv upp den med en jordfräs. Men ta inte o kör fram o tillbaks i timmar. Med ett djup 5-10 cm så borde tillräckligt av gräsrötter stryka med. det ska ju bort. ligger för mycket organsiskt mtrl kvar blir kvävehalten för hög och äventyrar allt nytt.
Är du riktigt tokig så tar du en spade o skalar av kvadratdecimeter för tvadratdecimeter...!! :D
sen vet du nog vad som skall göras; på med bra jord o kratta, kratta, kratta och så lite kratta. inga oljämnheter o inget skräp (sten, pinnar o annat böös) Förarbetet är A och O.

kör hårt
/Johan

Kör du med jordfräsen kommer du att få en massa klumpar som gör det svårt att få den nya gräsmattan jämn. Antar att du inte tänker bygga på ytterligare 20-30 cm matjord på befintlig gräsmatta? I såna fall spelar klumparna ingen roll eftersom den nya matjorden täcker dessa. Bästa alternativet torde vara att hyvla av grässvålen med en traktorskopa. Därefter jordfräsen, lite ny matjord och nytt gräs.

Hejsan och tack för alla svar.

Nu har jag bestämt mig, det blir att skala av svålen och lägga på ny jord. Jag fick ett bra pris av en lokal grävare på grovjobbet. Sen blri det väl en hel del "manuellt" krattande och såande.

En sista sak/fråga nu innan de kommer (på fredag). Är det något annat man skall passa på och göra nu innan man lägger på jord igen. Jag skall nog lägga ett par markrör för framtida trädgårdsbelysning. Sen har jag kikat på bevattningsanläggning (sån där automatisk) men jag tror nog det bara är kul första året och för att imponera lite på någon granne. Det jag funderar på mest är om man skulle göra något "snyggt" nu när man ändå gräver i trädgården. Fast vad skulle det vara? Jag vill inte ha en fontän, inte massa buskar.... ärligt talat så vet jag inte, men jag är så orolig att jag skall komma på precis när gräset börjar gro igen att "F*n, det skulle man ju gjort".

Vet inte vad för svar jag förväntar mig men har ni några tankar så hör av er.

/MVH
Niklas

Ps. Förhoppningsvis så kommer jag ihåg att dokumentera detta och lägger upp lite bilder framåt sommaren när det tar sig. Just nu ser det mer än bedrövligt ut.

Lycka till!
Automatisk bevattning är nice, men var beredd på att det kan krångla.

Om du väljer trädgårdsbelysning med 12 Volt istället så är det ingen brådska. Nästan bättre att vänta o se hur det blir efteråt. Det är så enkelt med tex "In-Lite" att testa o dra runt sladdar o lampor i trädgården. Ingen elektriker behövs heller.

Annars finns det säkert en massa saker du kommer på när gräsmattan väl är sådd/utrullad. Om du kommer på att ett träd är kanske trevligt så är det ju bara att gräva en grop. Lite mer meck är det ju om du har asfalterat, men det her du ju inte...

Johan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.