P
P Pin skrev:
I går kostade röd paprika 92 kr på min närmaste Ica.
Men det är billig kexchocklad i hela vår kommun. 3 för 25 kr.... :P

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Men det är billig kexchocklad i hela vår kommun. 3 för 25 kr.... :p
Ja vi blir mer och mer som tex Storbritannien eller USA. Godis och läsk billigt och frukt och grönt och riktig mat dyrt.

Fast chipsen är uppe över 30 kr på Ica…

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Förutom paprika var också purjolök uppe i media härom veckan som något som skenat i pris.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Förutom paprika var också purjolök uppe i media härom veckan som något som skenat i pris.
Vissa grönsaker låter jag bli att köpa med dessa priser om de inte absolut måste ingå i receptet.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Morötterna är billiga och vi är självförsörjande i Sverige (y)

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Ja vi blir mer och mer som tex Storbritannien eller USA. Godis och läsk billigt och frukt och grönt och riktig mat dyrt.

Jag har sagt det i många år. Allt som händer i USA kommer hända här också, fast vi ligger bara några år efter. Horribel utveckling men inget man kan göra åt. Mat, nyttig sådan, kommer att bli en klassfråga här också. Snart kommer vi väl också kunna köpa en hink med friterad kyckling för 10-20kr. Men vad ska folk göra när allting blir dyrare. Fetare och fetare blir vi också.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har sagt det i många år. Allt som händer i USA kommer hända här också, fast vi ligger bara några år efter. Horribel utveckling men inget man kan göra åt. Mat, nyttig sådan, kommer att bli en klassfråga här också. Snart kommer vi väl också kunna köpa en hink med friterad kyckling för 10-20kr. Men vad ska folk göra när allting blir dyrare. Fetare och fetare blir vi också.
M Markarbetaren skrev:
Och innan hela landet är förändrat brukar Malmö gå före. Oavsett det gäller motorvägar, bygga nytt, snabbmat, ohälsa, kriminalitet eller något annat. Så min spaning är att titta där för att se hur det blir i hela landet några år senare.

(Jag dissar inte Malmö, mycket har utvecklats till det bättre också sedan jag själv bodde där. närheten till utlandet och Socialdemokratisk osentimental inställning till det gamla har gjort att förändringarna går fortare där)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har kanske 5-10% mindre över varje månad när allt kopplat till boende är betalt idag mot för ett par år sedan.
Har man knappt råd med mat idag så undrar jag vad fasen man har hålt på med...
tagit massor med privatlån? Känner inte ens till någon i den sitsen men uppenbarligen finns det en del som bör skylla sig själva och som behöver lära sig en läxa.
Du har helt rätt!

Det är inte synd om någon i Sverige, i alla fall inte pga ekonomin.

Även om du kommit hit till Sverige som analfabet de senaste 3 åren har du inga som helst problem att ha mat på bordet.

Det måste vara en svensk ”åkomma” att tro att alla utom en själv har det så dåligt.

Det finns idag inga som helst belägg för att husägare den senaste tiden har haft svårt att betala räntor eller andra driftskostnader för huset.

Det är fullkomligt vansinne att betala av samtliga huslån om man inte har en tillräcklig buffert för sämre tider.

Javisst, maten har blivit mycket dyrare men vi är samtidigt mycket långt ifrån svält.

Möjligen får en del slarviga människor dra ner på cigg och alkohol och en del mer ordningsamma sparar ett par tusen mindre varje månad.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Och innan hela landet är förändrat brukar Malmö gå före. Oavsett det gäller motorvägar, bygga nytt, snabbmat, ohälsa, kriminalitet eller något annat. Så min spaning är att titta där för att se hur det blir i hela landet några år senare.

(Jag dissar inte Malmö, mycket har utvecklats till det bättre också sedan jag själv bodde där. närheten till utlandet och Socialdemokratisk osentimental inställning till det gamla har gjort att förändringarna går fortare där)
Malmö säger du, den tanken har inte slagit mig. Kan mycket väl stämma! Detta ska kikas på vid tillfälle.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
P Pin skrev:

Nästan allt onyttigt är orimligt billigt medans nyttigt är orimligt dyrt.

Ja nästan alla märken är över 30 spänn med. Blir ganska mycket mindre sånt med, samma fenomen där. Mindre i påsarna och högre pris.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Morötterna är billiga och vi är självförsörjande i Sverige (y)
Vi är egentligen det på sparris med. Men vi importerar mängder med det och det var ett litet knippe för 49,95 idag.
Det roliga är att jag aldrig sett varor från en som odlar det i kommunen i våra affärer.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Malmö säger du, den tanken har inte slagit mig. Kan mycket väl stämma! Detta ska kikas på vid tillfälle.
Det har stämt i flera decennier. Nu är inte alltid historia bästa sättet att utvisa framtiden, men jag ser inga tendenser att Malmö stagnerar. Det är kristallkulan.
/Nostradamus

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
B Boende45 skrev:
Du har helt rätt!

Det är inte synd om någon i Sverige, i alla fall inte pga ekonomin.

Även om du kommit hit till Sverige som analfabet de senaste 3 åren har du inga som helst problem att ha mat på bordet.

Det måste vara en svensk ”åkomma” att tro att alla utom en själv har det så dåligt.

Det finns idag inga som helst belägg för att husägare den senaste tiden har haft svårt att betala räntor eller andra driftskostnader för huset.

Det är fullkomligt vansinne att betala av samtliga huslån om man inte har en tillräcklig buffert för sämre tider.

Javisst, maten har blivit mycket dyrare men vi är samtidigt mycket långt ifrån svält.

Möjligen får en del slarviga människor dra ner på cigg och alkohol och en del mer ordningsamma sparar ett par tusen mindre varje månad.
Jag håller med dig helt! I detta landet lagom behöver man inte lyfta ett finger och ändå få mat i magen och tak över huvudet.

Men det kan ändå bli tufft för många som inte vill släppa taget om tillvaron och ge upp den svenska drömmen. Nu har vi hamnat i det läget att det börjat skvätta lite på fläkten. Maten, soppan, elen, räntan, mycket på en och samma gång. Visst fixar dom flesta detta med lite pusslande. Men kommer då samtidigt det bruna kuvertet, dvs. det kommer en hel hagelstorm av hundskit som träffar fläkten samtidigt, då blir det väldigt väldigt jobbigt! Jag har själv varit arbetslös/studerande, sammanboende i en tvåa i ett ruffligt område, det var precis att det gick runt. Med allt man samlat på sig genom åren som man inte kan omsätta i kapital på 3 dagar som ungar, katt, hustru osv. så finns det inte på kartan att jag hade löst detta med dagens matpriser osv. om chefen kommit med det bruna kuvertet. En verklighet som tyvärr kommer drabba rätt många.
(Nu var detta hypotetiskt då jag har sparat lite i ladan)

Visst kan man säga att du borde gjort ditten o datten men ibland så kommer det så mycket på en o samma gång att det skiter sig fullständigt. Jag vet många som hade en riktigt trevlig tillvaro i början på 90-talet. Inga utsvävningar öht, utan schysst ekonomi, jobb, sparande, förhållande osv., dvs. riktigt gött svenneliv mao. Sedan hände något som vi idag inte är i närheten av. På väldigt väldigt kort tid så ställdes mångas liv på ända. Arbetslösheten som man inte ens kunde föreställa sig under "det glada 80-talet" slog undan första benet. Sedan kom räntehöjningen, och den var ganska rejäl, 1992 låg den rörliga på 24%. Mååånga fick släppa sina köpta boenden och fick dras med skulder i många många år efteråt.

Och väldigt många av dessa var människor med stolthet som ville betala tillbaka varenda spänn, göra rätt för sig. Skuldsanering fanns inte på kartan, utan det var betala betala betala som gällde. Jag känner ett par som levde med detta i 25 år. Huset såldes på exekutiv auktion, skulder som inte täckte lånen på långa vägar, arbetslöshet med liten inkomst så skulderna växte då man inte hade råd att betala i samma takt. Skaffa borgenärer för att kunna hyra lägenhet, bil som fick skrivas på en annan familjemedlem. Ett litet helvete under lång tid mao.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vissa grönsaker låter jag bli att köpa med dessa priser om de inte absolut måste ingå i receptet.
Så gör vi med både frukt, grönt och protein. Brukar vara dessa som är dyrast och/eller kan fluktuera mest i pris. Är laxen dyr överallt denna vecka, så blir det något annat, om det inte ligger något i frysen.
Förutom dyrare grönsaker som nämnd sparris, så är det väl få grönsaker som är ett måste att de ingår i en rätt. Tomat och avokado är väl det som känns svårast att byta ut. Tomat köpte jag nog dyraste jag någonsin köpt förra storhandlingen för några veckor sedan. 35kr/kg. Dock var det förstås betydligt billigare än det varit på Ica. Denna vecka hittade jag inga ens för det priset, men tomat finns ju även konserverade och till matlagning funkar ofta även tomatpuré. Avokado har de senaste typ 2 åren varit billigare än på mycket länge, om man planerar inköpen lite. Med någon månads mellanrum brukar det dyka upp billigt. Denna vecka hittade jag 700g för 29kr. Inte det billigaste jag köpt, men för typ 10-20 år sedan så kostade vad jag minns de billigaste 5kr/st, vilket blir liknande kilopris. Men tror inte det var ofta man fick dem för det priset då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.