P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Inte fan hade man ekonomi under 90-talet heller i högstadie/gymnasie. Åtminstone inte i vår stad och på naturvetarprogrammet. Man kanske ansåg att naturare kan räkna ut ränta i alla fall (vilket vi förstås kan) och att det var samhällare och annat löst folk som ansågs behöva det bättre. Men som mitt ovanstående inlägg antyder anser jag det vara slöseri.

Det man hellre skulle satsa på är matematik, så att en mycket större andel av befolkningen verkligen förstår vardagsmatematiken till fullo! De flesta behöver aldrig derivera något efter gymnasiet, men att beräkna och förstå procent, ränta (på ränta), enkla ekvationer (för att kunna räkna ut något okänt), en del trigonometri, geometri och liknande hade varit oerhört värdefullt och hade nog kunnat förebygga MYCKET problem i folks ekonomiska liv.
Det är jädrans roligt ändå. Jag fick IG i matte (läste upp den senare i livet) men eftersom man hade lite intresse för ekonomin så har man aldrig gjort något korkat i den delen.

Det enda i vardagslivet som räcker är +-x%/

Behöver man kunna mer så är det 3 knapptryck iväg.
Så varje 25e så är det + och - som gäller ;)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Är det ni som har alla Sveriges kontanter för närvarande :D? En motreaktion på tidigare staten då:cool:.

Ja masarna fifflar nog en del med byteshandel. Synd, pengar är ju världens bästa uppfinning,
Har alla i en gömd kista i källaren såklart. ;)
Masar har jag en uppfattning av att man byter väldigt mycket, och iallafall förr kändes det som att det mesta var svart långt i de djupa skogarna.

De allra flesta tycker att det är bra med marknadsekonomi. Men nu, när priserna går upp så skriker folk efter bl a maxpris på el. Vi närmar oss planekonomi. :crysmile:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Excel
Ja det blir svårare, men det är ju också syftet med åtstramningen. Inflation är ett sämre alternativ och drabbar de som har sämst ställt.

Excel
H Harald Blåtumme skrev:
Vad duktiga en del verkar vara på att klara sina utgifter. Kul om det finns några överförbara erfarenheter.
Har börjat använda frysboxen mer frekvent, inte bara till bär och glass och annat.

Nu fyller jag på med smör, bregott, ost, fisk, kött, bröd + annan mat som går att frysa. Det mesta går faktiskt att frysa. Köper större mängder när det är tillfälliga erbjudanden. Ca 60% av maten jag äter köps när det är billigare. Detta kan alla göra som har en frys hemma.

Så ett tips för alla: Rensa ur frysen och använd den bättre.

• Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
M
Beträffande mat. Hustrun brukar ondgöra sig varje vecka när hon storhandlat hur mycket dyrare det har blivit. Mina glutenfria flingor kostade 45kr för en förpackning på 375gr nu senast. Gick in på prisjakt och hittade för 35kr och gratis hemleverans. Beställde 20 paket.

Är det fler som upplever att t.ex. Ica inte sänker priserna när leverantörerna sänker? På nyheterna diskuterade man kaffepriserna som äntligen sjunkit, inte på våran Ica, där höjde man istället! Jag tror dem tjänar snuskiga pengar i dessa tider och bara hänvisar till inflationen. Det blir nog en o annan ny Ferrari sålda till Ica handlarna i år också.

• Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Excel
M Markarbetaren skrev:
Beträffande mat. Hustrun brukar ondgöra sig varje vecka när hon storhandlat hur mycket dyrare det har blivit. Mina glutenfria flingor kostade 45kr för en förpackning på 375gr nu senast. Gick in på prisjakt och hittade för 35kr och gratis hemleverans. Beställde 20 paket.

Är det fler som upplever att t.ex. Ica inte sänker priserna när leverantörerna sänker? På nyheterna diskuterade man kaffepriserna som äntligen sjunkit, inte på våran Ica, där höjde man istället! Jag tror dem tjänar snuskiga pengar i dessa tider och bara hänvisar till inflationen. Det blir nog en o annan ny Ferrari sålda till Ica handlarna i år också.
Har noterat samma sak, handlar inte på ICA längre. ICA gjorde en rekordvinst på 6 miljarder förra året.

Själv alternerar mellan andra butiker beroende på vilka erbjudanden som finns. Tvättmedel och dyligt köps på dollarstore.

Använder diskmedel i blomspruta istället för svindyra rengöringsmedel, funkar bra på glas också.

Tankar bilen vid halvtank om priset är lågt. Då är man inte tvingad att tanka vid en tillfällig topp.

• Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
M
Excel Excel skrev:
Har noterat samma sak, handlar inte på ICA längre. ICA gjorde en rekordvinst på 6 miljarder förra året.
Kollade upp ägaren för Ica där frugan brukar handla.
"För de två senaste åren 2020 ‐ 2021 har Xxxxxx Xxxxxx sammanlagda utdelning, enligt de senast gjorda boksluten, uppgått till mellan 112 083 280 kr och 146 003 220 kr."

Jag ska uppmuntra mina barn att bli Ica-handlare, defenetivt! :D

• Arg
Hullefar
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
"För de två senaste åren 2020 ‐ 2021 har Xxxxxx Xxxxxx sammanlagda utdelning, enligt de senast gjorda boksluten, uppgått till mellan 112 083 280 kr och 146 003 220 kr."

Ja marginalerna hos mataffärerna är sannerligen sjuka. Rätt absurt att Ica-handlaren säkert tjänar mer på 1 liter mjölk än vad bonden gör. Vår tids gulaschbaroner.

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:

Låter som en av de större ICA Maxi, de har sjukt hög omsättning och gör rätt bra vinst också.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:

Ica köper in billigare grönt men höjer priserna till slutkunden.
Maxi jag brukar handla på tar nu 100 kr kilot för paprika lösvikt.
En affär med mycket arabiskt mat och dylikt udda ca 500 meter ifrån tog bara 69 kr kilot. Och hade finare varor än maxi hade nu.

Kaffet hade inte sjunkit här heller.
Ica i vår by lär bara få människor utan bil som kunder om de inte sänker sin profit snart. De tog fanemaj 100 kr att köra ut en kasse ca 700 meter ifrån med :P

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
P
mnils skrev:
Låter som en av de större ICA Maxi, de har sjukt hög omsättning och gör rätt bra vinst också.
Det går inte jätteilla för de små heller. Vår lilla hade större vinst 2022 än 2021 osv. Inte som ett maxi, men riktigt bra ändå för en affär man nästan får gå i sidled för att komma fram =)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Ica köper in billigare grönt men höjer priserna till slutkunden.
Maxi jag brukar handla på tar nu 100 kr kilot för paprika lösvikt.
En affär med mycket arabiskt mat och dylikt udda ca 500 meter ifrån tog bara 69 kr kilot. Och hade finare varor än maxi hade nu.

Kaffet hade inte sjunkit här heller.
Ica i vår by lär bara få människor utan bil som kunder om de inte sänker sin profit snart. De tog fanemaj 100 kr att köra ut en kasse ca 700 meter ifrån med :p
:surprised: 100 resp 69 kr/kg var rejält dyrt.
Hittade själv grön paprika för 15 kr/kg denna vecka. Dock var den förstås inte den finaste, och man fick leta lite efter de minst rynkiga. Men med dagens priser är jag inte längre lika kinkig…
Har ingen bil men väl elcykel med stora cykelkorgar och stor ryggsäck. Blir en runda till de butiker i närområdet som råkar ha billigast priser. Då vi bor i storstan så jag har turen att kunna bolla mellan ca 10 matbutiker. Blir en rätt trevlig utflykt typ varannan vecka och ser det även lite som en sport :) Sedan blir det förstås lite smått emellan, när det är panik, till högre priser. Men totalt sett så är nog inte våra matpriser så mycket högre nu än tidigare. Dyrast var det i början av pandemin då det blev mycket onlineköp och jag prioriterade fysiska butiker med mycket plats och få människor i.

P
L Lilllen skrev:
:surprised: 100 resp 69 kr/kg var rejält dyrt.
Hittade själv grön paprika för 15 kr/kg denna vecka. Dock var den förstås inte den finaste, och man fick leta lite efter de minst rynkiga. Men med dagens priser är jag inte längre lika kinkig…
Har ingen bil men väl elcykel med stora cykelkorgar och stor ryggsäck. Blir en runda till de butiker i närområdet som råkar ha billigast priser. Då vi bor i storstan så jag har turen att kunna bolla mellan ca 10 matbutiker. Blir en rätt trevlig utflykt typ varannan vecka och ser det även lite som en sport :) Sedan blir det förstås lite smått emellan, när det är panik, till högre priser. Men totalt sett så är nog inte våra matpriser så mycket högre nu än tidigare. Dyrast var det i början av pandemin då det blev mycket onlineköp och jag prioriterade fysiska butiker med mycket plats och få människor i.
Då är ändå de för 69 kr bland de finaste =)
Jag kollar genom alla butikerna och skriver upp. Så nu har jag maxi, willys och den arabiska butiken inom samma område och bolla med. Kör elbil dessutom så det är ingen kostnad direkt att plocka rea varorna =)

Just nu är det dyraste hos oss. Ganska groteskt ändå.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
I går kostade röd paprika 92 kr på min närmaste Ica.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.