2 268 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Blinkande belysning vid motorstart
Har problem med att belysningen i huset blinkar till när värmepumpen startar eller när man drar igång dammsugaren. Det är vanliga standard LED-lampor, så visst, de är känsliga för spänningsdippar.
Blir dock lite fundersam över om dipparna är något normalt man får leva med, eller om de indikerar något problem? Jag upplever inte detta fenomen hos andra man är på besök hos.
Enligt nätägaren är Zk1 0,400 Ω och Ik3 1,074 kA i servisen, sen är det ytterligare några meter kabel som dock är väl tilltagen i dimension. Så det borde inte vara något problem tycker jag.
Blir dock lite fundersam över om dipparna är något normalt man får leva med, eller om de indikerar något problem? Jag upplever inte detta fenomen hos andra man är på besök hos.
Enligt nätägaren är Zk1 0,400 Ω och Ik3 1,074 kA i servisen, sen är det ytterligare några meter kabel som dock är väl tilltagen i dimension. Så det borde inte vara något problem tycker jag.
Exakt, med så bra förimpedans borde du inte märka att en dammsugare startas.C cpalm skrev:
Jag skulle kontrollera anläggningen lite. Jag har ju lite väl lätt då jag har en elkvalitetslogger, så det vore naturligt att koppla in den på några olika ställen för att leta var det ev problemet finns.
Saknar man en sådan blir det knivigare. Slå av huvudbrytaren vid mätaren och sen efterdra precis allt är en möjlig väg framåt.
edit:
Du bor inte i Uppsalatrakten tro ..?
12 mil från Uppsala tyvärr (i vissa delar av landet är det väl förvisso nästgårds).Mikael_L skrev:
Skall väl tillägga att jag låtit vår elektriker kolla lite på detta, så det är genomgånget visuellt och kontrolldraget på åtminstone utvalda ställen. Men några mer sofistikerade hjälpmedel har inte använts. Kanske ska fiska lite och se om han kan plocka med sig nåt från firman. Hans slutsats är att man får leva med det, men med gällande förutsättningar köper jag inte riktigt det.
Ett alternativ är att installera en mjukstart i BVP så slipper man åtminstone den källan. Men jag är lite tudelad där då det sägs att dessa har en tendens att gå sönder med plötsligt driftstopp som konsekvens.
Är det likadant i alla uttag/lampor? Jag tänkte så att det inte är en fas som är väldigt belastad? Eller är värmepumpen trefas så att det alltid märks?
Jag bodde i ett hus där det till och med knäppte i högtalarna så fort bergvärmepumpen drog igång...mycket störande.
Jag bodde i ett hus där det till och med knäppte i högtalarna så fort bergvärmepumpen drog igång...mycket störande.
Trefas BVP. Inga andra stora förbrukare finns. Men det är oklart om fenomenet uppstår på alla faser. Förmodligen inte, då jag inte upplever det i alla rum (men det kan ju bero på ljuskällorna också).lnilsson skrev:
Klicka här för att svara
