Hade under i kvällen ett oroväckande problem. Först blinkade det i lamporna och några timmar senare samma igen och till och med så att TVn stängdes av och på igen. Mer än ett flimmer liksom, nån halvsekund - sekund sådär. Detta var i ett och samma rum som TVn både gångerna så kan inte säga om det var i hela huset. Men vad är era bästa tips? Undersöka centralen, kopplingsdosor mm? Blir lite nojig.
Tack!
 
Myrstacken
Har det varit oväder med åska i närheten?
 
Tror inte detta, nej.
 
hade typ samma, var en huvudsäkring som hade gått
 
Det låter som en kraftig och någorlunda långvarig (1 s) spänningsdipp. Om du fortfarande har problem så kan man mäta spänningen i alla faser för att ringa in problemet. Det kan vara glapp i just den gruppledningen, som då behöver åtgärdas, eller så kan det varit ett tillfälligt i nätet. För alla observationer som görs är det viktigt att ta reda på vilken grupp och vilken fas det uppträder på. Det ska framgå av gruppförteckningen.
 
A Ace112 skrev:
Hade under i kvällen ett oroväckande problem. Först blinkade det i lamporna och några timmar senare samma igen och till och med så att TVn stängdes av och på igen. Mer än ett flimmer liksom, nån halvsekund - sekund sådär. Detta var i ett och samma rum som TVn både gångerna så kan inte säga om det var i hela huset. Men vad är era bästa tips? Undersöka centralen, kopplingsdosor mm? Blir lite nojig.
Tack!
Intermittenta fel kan vara knepiga men då jag sett detta har det som regel varit en ”glappkontakt” ett dåligt draget skruvförband, dåligt dragen säkring. En gång kom jag hem till en kund där kopplingen mellan den inkommande kombinerade skydds- och nolledaren – till nollskenan var så glödande att det sprutade gnistor – 5 minuter senare hade vi haft en brand. Så huvudcentralen är nog en bra plats att börja på. Lycka till.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.