Håller på att dra en ny Imkanal til köksfläkten och vad jag har läst så ska man använda blindnitar istället för skruvar för att skarva spirorör och böjar för att underlätta rensning av rören sedan. Köpte därför sådana här nitar som ska vara gjorda för ändamålet, https://www.soliduct.se/rostfri-blindnit-40-x-12/p-1365.htm
Men nu när jag nitat första skarven så tycker niten sticker ut väldigt mycket på insidan röret, ca 8mm. Ska det vara så? Trodde den skulle bli platt på insidan så inte rensverktygen skulle haka i när man ska göra rent. Niten är ju 12mm så jag antar att det skulle blivit bättre med en som var typ 6mm, men så korta finns ju inte på soliduct.se i alla fall. 20151025_133908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
jag har en känsla av av att rensverktygen klarar dom.
princip en rundborste med minst 50mm utstickande nylonborst från från centrum

Inget problem med detta även om kortare nitar hade varit lite bättre

Som sagts så ser den lite lång ut och 4x12 brukar vara avsedd för ca 6,5 - 8,5mm gods MEN jag tror inte du kommer få några problem för niten är ju ganska rund på insidan av röret.

Ok då funknar det i alla fall med dessa men samtidigt så har ju bara gjort en skarv så jag har ju fortfarande möjlighet att skaffa kortare. Om jag ska fixa kortare, hur korta bör de vara?
Konstigt att soliduct inte har nitar med rätt dimension då de är i ventilationsbranchen, det var ju därför jag handlade där och inte hos den lokala byggfiman:(

Lättare att sälja en för lång som går till det mesta skulle jag tro...
Det är ju inte rätt men så länge stålsprinten inte sticker ut ur niten på framsidan efter att den gått av är det ofta inga större problem.
En annan sak som kan vara avgörande för att dom valt dessa är att det ibland kan vara lite mellanrum mellan plåtarna och då fungerar inte en nit med perfekt längd för plåttjockleken...

Det var ju väldigt lyxigt med rostfri nit, tror inte jag sett någon plåtslagare använda rostfritt till spirorör.
6 mm kan vara i kortaste laget men 8 kan vara lagom, titta vilket greppområde niten har och du behöver runt 3 mm.

Protte

Är skillnaden mellan popnit och blindnit att blindniten är tät? Så i så fall gör jag rätt bara jag köper en blindnit?

Det är blindnit men pop är väl ett varumärke.
Det heter trycktät om den ska vara hel tät, då är niten som en hink.

Protte

olika namn på samma sak, för normal villaventilation så spelar det ingen roll. För imkanaler och speciellt vid annat än klass 3 blir det hela annat dock med speciella krav

Ok, så för imkanal behöver jag en trycktät nit, behöver den vara rostfri eller duger aluminium?
Hur är det med de jag har, kan ni se om den är trycktät? Ser i mina ögon ut som em standardnit och inte som en hatt:)
IMG_2424.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är inte trycktät, i min värld så räcker det med aluminiumnit.

Protte

Pratade med en lokal plåtfirma som håller på med ventilation och han sa att de kör med vanliga standard nitar, de blir tillräckligt täta för en Imkanal. Är det bara jag som krånglar till det hela alltså, är inte första gången i så fall...

För hemmabruk kommer ingen slå ner på detta. Kör på!

Drar du i dessa på kolgrillen eller på pizzahaket som har lyxat till det med vedugnsbak skulle det förmodligen bli bakslag både pga materialet och typen

myrstack skrev:
För hemmabruk kommer ingen slå ner på detta. Kör på!

Drar du i dessa på kolgrillen eller på pizzahaket som har lyxat till det med vedugnsbak skulle det förmodligen bli bakslag både pga materialet och typen
Japp, jag kör på med de nitar jag har. Fick försten detta svar från Soliduct där jag köpte nitarna.

"Dettta är standard och tätare samt bättre lösning än skruvar som hantverkare alltid använder. Nitarna är inte trycktäta och det finns ingen anledning till detta i en imkanal.."

Så som sagt, det är nog bara jag som krånglat till det hela, igen!!

Tack för alla svaren.:thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.