81 217 läst ·
543 svar
81k läst
543 svar
Bli med sambo.....
För min del hade det känts mest rätt att dela på:
Driftskostnader
Fasta utgifter så som försäkring dylikt
Räntan
De grejer hon betalar för skall hon också ha rätt att ha åsikter om.
Själv sambo, numera gift sedan 11 år, aldrig bråkat om pengar. Nu har vi likvärdig syn på ekonomi och likvärdig inkomst. Men även i tidigare relation har jag sett det som självklart att hushållets inkomster åker in i en pott, där tas x antal tusen till var och en, resten behåller hushållet för gemensamma utgifter. Inga ojämlika lägen och aldrig något tjafs. Bygger såklart på att båda accepterar att men använder de gemensamma pengarna i samförstånd...
Driftskostnader
Fasta utgifter så som försäkring dylikt
Räntan
De grejer hon betalar för skall hon också ha rätt att ha åsikter om.
Själv sambo, numera gift sedan 11 år, aldrig bråkat om pengar. Nu har vi likvärdig syn på ekonomi och likvärdig inkomst. Men även i tidigare relation har jag sett det som självklart att hushållets inkomster åker in i en pott, där tas x antal tusen till var och en, resten behåller hushållet för gemensamma utgifter. Inga ojämlika lägen och aldrig något tjafs. Bygger såklart på att båda accepterar att men använder de gemensamma pengarna i samförstånd...
Det är visst relevant att du som hyresgäst amorterar på någon annans lån istället för dina egna. Det var bl.a därför jag köpte bostad så snart det var möjligt.MathiasS skrev:
Det är självklart att man delar på driftskostnader mm, båda har ju glädje av att värmesystem, kyl/frys/tvätt mm fungerar, och båda använder det och sliter på det. Att sambon är med och betalar en del är en självklarhet. Jag skulle själv inte acceptera om min sambo vill att jag skulle leva snorbilligt i hennes hus. Jag hade velat bidra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Förstår jag dig rätt nu?S S009ov skrev:Som jag skrev tidigare så hade jag den lösningen med en kvinna. Hon betalade halva hyran från den lägenheten hon lämnade. Men att det blev mer än drift och räntor stack mycket i hennes ögon. Och allt löpande underhåll tyckte hon också var mitt problem.
Men jag var helt bekväm med den lösningen och om de extra pengarna gick till underhåll eller amorteringar, tja det är frågan för pengarna kom från min ekonomi
Säg att hon hade en hyra på 10000 kr/mån.
När hon flyttade in med dig fick hon betala 5000 kr/mån. Driftskostnader plus ränta låg på 3000 kr/månad och hon blev irriterad för att hon betalade mer än 3000 kr/mån?
Siffrorna såklart helt fiktiva.
Om jag har förstått fel så ber jag om ursäkt, annars förstår jag henne till 100%.
Som du själv säger så bör man såklart diskutera ekonomi, men ser man inte skillnad på en sambo och en hyresgäst så är det upplagt för problem.
Nej det förstår jag inte. Varför betalar hon ditt sparande om hon tjänar mycket mer än dig?S S009ov skrev:
Grunden är fortfarande att ni delar på faktiska kostnader, helst efter förmåga.
Har man stora löneskillnader är det ju i praktiken omöjligt med någon millimeter-rättvisa eftersom man då i vardagen inte kan leva samma liv sett till nudlar eller oxfile och annan konsumtion. Då får man ju antingen "försörja" den som har mindre pengar för att kunna bo tillsammans med en gemensam levnadsstandard eller så kan man antagligen inte bo tillsammans någon längre tid.
Du har köpt bostad för att amortera "till dig själv". Dvs, i praktiken, öka din ägandeandel och minska bankens ägandeandel. Vill du att någon annan ska köpa tillbaka delar som banken äger ska den personen förstås också få motsvarande ägarandel.Nissens skrev:
Det är visst relevant att du som hyresgäst amorterar på någon annans lån istället för dina egna. Det var bl.a därför jag köpte bostad så snart det var möjligt.
Det är självklart att man delar på driftskostnader mm, båda har ju glädje av att värmesystem, kyl/frys/tvätt mm fungerar, och båda använder det och sliter på det. Att sambon är med och betalar en del är en självklarhet. Jag skulle själv inte acceptera om min sambo vill att jag skulle leva snorbilligt i hennes hus. Jag hade velat bidra.
Ingen har väl motsatt sig att dela på driftkostnader? Amortering är inte en driftkostnad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Då är det kanske mer problem med kärleken än något annat.S S009ov skrev:
Själv har jag varit sambo i en relation där jag var student och hon jobbade, dvs jag bidrog inte med mycket och en relation där jag tjänade dubbla mot min sambo.
Båda relationerna dog, men ingen pga kronor och ören.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Du verkar lite snål. Är du säker på att du ska skaffa sambo?
”Risken” du tagit med bolånet tog du innan ni träffades. Antingen köper hon in sig och delar på allt eller så står du själv för din egen amortering. Precis som du gjort innan ni träffades.
”Risken” du tagit med bolånet tog du innan ni träffades. Antingen köper hon in sig och delar på allt eller så står du själv för din egen amortering. Precis som du gjort innan ni träffades.
Förstår liknelsen, men tror de flesta nuförtiden har råd med en "normal" levnadsstandard.MathiasS skrev:
Har man stora löneskillnader är det ju i praktiken omöjligt med någon millimeter-rättvisa eftersom man då i vardagen inte kan leva samma liv sett till nudlar eller oxfile och annan konsumtion. Då får man ju antingen "försörja" den som har mindre pengar för att kunna bo tillsammans med en gemensam levnadsstandard eller så kan man antagligen inte bo tillsammans någon längre tid.
Om man inte är arbetslös eller långtidssjukskriven förstås.
Har vänner som tjänar minst dubbelt mot vad jag gör och den största skillnaden
är att de sparar undan mer pengar än vad jag gör varje månad.
Jag och min sambo delar på driftkostnadera och även räntan på huslånet, och jag äger huset, sedan står ja för alla andra kostnader med renovering, skötsel osv. Har funkat bra hittils dessa 2 år vi bott tillsammans, hon flyttade från en dyr 2a och betalar endast en bråkdel till de hon betalade förut.
Ok, jag ser en annan verklighet när jag ser mig omkring.Peter2400 skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du läser ju ändå inte det jag skriverNissens skrev:
Om ni nu är ett genuint älskande par, så tror jag att din sambo gladeligen unnar dig det under en begränsad tidsperiod.
Hoppas bara inte din sambo blir arbetslös, för så kastar du väl ut henne på gatan eftersom hon inte längre kan göra rätt för sig?
Det är ju alltid svårt att flytta in i någons befintliga hem.
Kommer hon få samma tillgång till ytorna ,och hälften av bestämmanderätten i frågor som rör fastigheten? Hur kommer ni reglera ev investeringar hon gör?
I annat fall är hon inneboende eller på sin höjd din hyresgäst, och då är det snarare ett bruksvärde som sätter hyran.
Du har inte funderat på att hyra ut huset(din investering) och skaffa ett boende tillsammans?
Kommer hon få samma tillgång till ytorna ,och hälften av bestämmanderätten i frågor som rör fastigheten? Hur kommer ni reglera ev investeringar hon gör?
I annat fall är hon inneboende eller på sin höjd din hyresgäst, och då är det snarare ett bruksvärde som sätter hyran.
Du har inte funderat på att hyra ut huset(din investering) och skaffa ett boende tillsammans?
Hur räknar ni driftskostnaden egentligen? Det är väl en relevant fråga. Som inflyttad sambo vill man väl inte flytta in i 50års slitage. Tänk om taket behöver bytas. Då vill man ju inte behöva betala för mer än de månader man bott där max.
Nu har jag ”förmånen” att nyligen dels levt med upplägget att en ny flyttade in i min bostad till att vi nu äger ett gemensamt boende och därtill är våra löner kraftigt åtskilda till fördel för mig inkomstmässigt.
I mitt hus, som jag äger till 100%, betalade hon hälften av maten, hälften av el, vatten och avlopp samt en liten del av räntekostnaderna på huslånet. Absolut inget av amorteringen. Hennes del för räntan var baserat på skillnaderna i inkomst. Hon erbjöd sig också att stå för halva kostnaden för reparationer/underhåll för det som eventuellt uppkom efter hennes inflytt.
Vårt gemensamma boende då? Vi delar på kostnaden för lånen rakt av. Hon vägrar något annat. Jag betalar övriga kostnader som el, vatten, avfall och internet. Mat brukar jag betala det mesta då jag har större del i maten på grund av tre barn. Sen sparar vi pengar gemensamt där jag sparar något mer.
Bilar står vi för våra egna och skulle det krisa så är det självklart att vi hjälper varandra ekonomiskt.
Jag har kanske något högre rörelseutrymme ekonomiskt på sista raden fortfarande men det är inga hissnande skillnader.
För mig är det självklart att jag som har mer ekonomiska muskler också ska bidra mer.
I mitt hus, som jag äger till 100%, betalade hon hälften av maten, hälften av el, vatten och avlopp samt en liten del av räntekostnaderna på huslånet. Absolut inget av amorteringen. Hennes del för räntan var baserat på skillnaderna i inkomst. Hon erbjöd sig också att stå för halva kostnaden för reparationer/underhåll för det som eventuellt uppkom efter hennes inflytt.
Vårt gemensamma boende då? Vi delar på kostnaden för lånen rakt av. Hon vägrar något annat. Jag betalar övriga kostnader som el, vatten, avfall och internet. Mat brukar jag betala det mesta då jag har större del i maten på grund av tre barn. Sen sparar vi pengar gemensamt där jag sparar något mer.
Bilar står vi för våra egna och skulle det krisa så är det självklart att vi hjälper varandra ekonomiskt.
Jag har kanske något högre rörelseutrymme ekonomiskt på sista raden fortfarande men det är inga hissnande skillnader.
För mig är det självklart att jag som har mer ekonomiska muskler också ska bidra mer.
Har hyrt ut rum till student och det rummet kostade mer än halva husets kostnader inklusive amorteringar. Och hen hade självklart inte rätt till mer än rum och gemensamma utrymmen.Ben D skrev:
Det är ju alltid svårt att flytta in i någons befintliga hem.
Nej varför köpa nytt när jag har ett jättebra boende redan?
Dessutom lär jag aldrig få ett andra huslån bara för att jag vill hyra ut mitt nuvarande hus så inget realistiskt alternativ