Hej!
Har tänkt ge mig på en snabb uppfräshning av vårt halvkaklade badrum.
Åtminstone måla det vitt (i stället för den gulnade ton det har nu).
Den stora frågan är: Hur gör jag med vävtapeten... Jag vet att i vanliga rum kan man försöka riva ner, bredspackla eller sätta upp specialtapet över. Men här gissar jag att jag måste tänke lite extra mht att det är våtutrymme.
Tacksam för tips och idéer!
Har tänkt ge mig på en snabb uppfräshning av vårt halvkaklade badrum.
Åtminstone måla det vitt (i stället för den gulnade ton det har nu).
Den stora frågan är: Hur gör jag med vävtapeten... Jag vet att i vanliga rum kan man försöka riva ner, bredspackla eller sätta upp specialtapet över. Men här gissar jag att jag måste tänke lite extra mht att det är våtutrymme.
Tacksam för tips och idéer!
Hur halvkaklat är det? Är det kakel upp på halva väggen? Vad finns på golvet? Hur stort är badrummet och vad finns i det i form av inredning?
Små badrum med toalett och handfat behöver bara tätskikt på golv och en bit upp på väggen. Så om ni bara ska röra väggen över kaklet så tror jag inte ni behöver göra något mer.
Små badrum med toalett och handfat behöver bara tätskikt på golv och en bit upp på väggen. Så om ni bara ska röra väggen över kaklet så tror jag inte ni behöver göra något mer.
Det är badrum och det är inte i källaren.
Det är ett klassiskt hyreshusbadrum i en lägenhet, i ett betonghus från 60-talet (nu bostadsrätt sen en par år tillbaka).
Har varit snack om stambyte ett tag, kanske redan nästa år så jag vill inte lägga för mycket pengar på att fräscha upp samtidigt som det kanske tar 4-5 år innan av stambytet blir så en del tid och pengar är det ju ändå värt.
Så jo, det ska nog vara tätskikt hela vägen och då är ju frågan om man kan fortsätta utanpå vävtapeten eller om den måste bort. Antar att det är risk att man sabbar tätskiktet om man börjar dra bort och det låter väääldigt jobbigt för det verkar sitta som berget.
Nödlösningen är väl att bara måla om jag är rätt trött på dendär vävtapetsstrukturen så om det går att slippa ifrån så vore det ju trevligt.
Det är ett klassiskt hyreshusbadrum i en lägenhet, i ett betonghus från 60-talet (nu bostadsrätt sen en par år tillbaka).
Har varit snack om stambyte ett tag, kanske redan nästa år så jag vill inte lägga för mycket pengar på att fräscha upp samtidigt som det kanske tar 4-5 år innan av stambytet blir så en del tid och pengar är det ju ändå värt.
Så jo, det ska nog vara tätskikt hela vägen och då är ju frågan om man kan fortsätta utanpå vävtapeten eller om den måste bort. Antar att det är risk att man sabbar tätskiktet om man börjar dra bort och det låter väääldigt jobbigt för det verkar sitta som berget.
Nödlösningen är väl att bara måla om jag är rätt trött på dendär vävtapetsstrukturen så om det går att slippa ifrån så vore det ju trevligt.
Japp, jag menade golv med uppvik. Hittade inget bra ord för det.
Men du behöver som sagt tätskikt i hela badrummet om du ska göra om det. Att bara riva vävtapet och sätta tätskikt där låter inte som en bra idé.
Hade du tänk göra jobbet själv eller hyra in?
Men du behöver som sagt tätskikt i hela badrummet om du ska göra om det. Att bara riva vävtapet och sätta tätskikt där låter inte som en bra idé.
Hade du tänk göra jobbet själv eller hyra in?
Våtrumsspackel!
Låter ju som vad jag är ute efter. Måhända enkelt i teorin men slit i praktiken
Planen är att göra det själv, har fixat en del förut men inte i våtutrymmen så det verkade lite läskigt.
Men utrustad med mina nya ord våtrumsspackel och våtrumssystem ska jag bege mig till färghandeln och se vad det leder till.
Tack för alla tips!
Låter ju som vad jag är ute efter. Måhända enkelt i teorin men slit i praktiken
Planen är att göra det själv, har fixat en del förut men inte i våtutrymmen så det verkade lite läskigt.
Men utrustad med mina nya ord våtrumsspackel och våtrumssystem ska jag bege mig till färghandeln och se vad det leder till.
Tack för alla tips!
Jag höll på med detta för ett tag sedan och jag har för mig att man inte fick använda våtrumsspackel utanpå väven.jon_h skrev:
Jag ogillade strukturen på väven och ville då spackla den men det var inte godkänt.
Man skulle använda "skikten" i rätt ordning.
Jag använde Fluggers våtrumsfärgsystem, så mitt tips är att kolla med leverantören innan ni gör något.
Kolla inte bara med personalen i färgaffären, i mitt fall sa dom direkta felaktigheter.
Enligt flugger ( det system som jag har använt) "faller" godkännandet om man spacklar utan på det godkända systemet.Anders_S skrev:
Anledning till detta är att det inte har testats hos dom och då kan dom häller inte godkänna detta.
Det händer säkert inget i praktiken om man gör så, men det är inte godkännt.
Det största problemet är väl snarast om det gamla kaklet håller för daglig duschning. När jag bodde i 50-talslägenhet med halvkaklade väggar satte jag upp ett duschdraperi runt hela badkaret, dvs även mot väggen. Då kan man duscha hyfsat tryggt i väntan på stambyte och renovering.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
taklampa (led) i badrummet blinkar en gång ibland.
Belysning -
Renovera rum med bubblig gammal vävtapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Lukt i badrummet endast när det börjar bli kallare
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Problem med blinkande ledpanel i badrummet
El -
Färg på badrummet blir kletig..
Färg, Måla & Tapetsera