De e himla coolt att ämnet "Bli av med vassa spikspetsar" kan generera en tråd med så många inlägg och diskussioner för/emot olika metoder. Hur fick jag tiden att gå innan jag började hänga här? :P:wow:
 
Jan-Å skrev:
De e himla coolt att ämnet "Bli av med vassa spikspetsar" kan generera en tråd med så många inlägg och diskussioner för/emot olika metoder. Hur fick jag tiden att gå innan jag började hänga här? :P:wow:
Tror det är flera som undrar det!;)
 
Jan-Å skrev:
De e himla coolt att ämnet "Bli av med vassa spikspetsar" kan generera en tråd med så många inlägg och diskussioner för/emot olika metoder. Hur fick jag tiden att gå innan jag började hänga här? :P:wow:
Kan inflika en reflektion med samma tanke. Hur farao har jag fått så stressigt på mitt jobb utan att jag tycker att det blivit annorlunda???

Ps svaret fick jag när jag såg att det blivit stressigt från samma dag som jag reggade mig här ;) Men men roligare arbetsdagar speciellt på ett byråkratiskt jobb......
 
kinglolle skrev:
Kan inflika en reflektion med samma tanke. Hur farao har jag fått så stressigt på mitt jobb utan att jag tycker att det blivit annorlunda???

Ps svaret fick jag när jag såg att det blivit stressigt från samma dag som jag reggade mig här ;) Men men roligare arbetsdagar speciellt på ett byråkratiskt jobb......
Stressigt och DYRT med alla verktyg som man känt sig tvungen att köpa! :O
 
Jamen, sätt upp en asfaboard. Tillräckligt mjuk för att inte få spikarna att krypa ut och tjock så den skyddar mot närkontakt med spikspetsarna, dessutom fukttålig och lite isolerande som bonus...
 
Cinolin skrev:
Jamen, sätt upp en asfaboard. Tillräckligt mjuk för att inte få spikarna att krypa ut och tjock så den skyddar mot närkontakt med spikspetsarna, dessutom fukttålig och lite isolerande som bonus...
Stopp och belägg! Hur skall den fästas? Ser en stor risk när pappnubben blev för lång. Asfaboarden är lömskt mjuk. Risk att det blir ett omvänt förhållande och nubben sticker upp genom papptaket!:(
Faktiskt ett riktigt bra förslag.d^_^b
 
Jag föreslår montageskruv med bred skruvskalle i anpassad längd så den inte går igenom på andra sidan.
 
Det vart vinkelslipen med en 6mm slipskiva på som jag slipade ner spetsarna med kanten på skivan....

Dumdristikt?? kanske men det fungerade utmärkt
 
På bräd och vedförrådet jag o farsan byggt kapade jag spiken antingen med vinkelslip med metallkapskiva eller Dremel 300 med vinkeltillsats och kapskivor.
 
Nu är ju problemet redan löst kanske, men kan väl redogöra för hur jag angrepp problemt och hur det gick.

Jag tog hand om ett nästan identiskt problem igår, jag slängde dock på ett 60-papper på bandslipen och det fungerade utmärkt. Visst det försvann ett par korn på pappret men det är fortfarande helt och användbart faktiskt (läs, inte helt nedslitet). Dock var det väl lite klenare saker jag gav mig på, ca 100-150 st 25mm klammer skjutna genom 2xOSB, så dom stack väl ut en 2-3mm. Klenare än pappspiken, men betydligt fler piggar med två ben på varje klammer dessutom.

Bandslipen tog bra, tog inte många minuter och drog man den lite snabbt över hela ytan så syns ju inte ingreppet direkt heller :) Hade man nu brytt sig om finishien hade man kanske dragit av ytan lite snabbt med ett finare papper också, men det spelade ingen större roll till det här projektet.

Hade jag tid (och fler klammer att ta bort) skulle jag prova med ett lite finare papper också tror jag. Inpillar mig från tidiagre metallslipning att det är lite mindre risk att spetsarna sliter loss kornen i pappret om man går ner lite i kornstorlek. Det är iaf erfarenheten jag fått förut när jag kört metall med bandslipen. Men den här gången orkade jag inte byta papper, dom låg ju flera meter bort..... :P
 
Har du provat med en pelarborrmaskin alt. arborr? :P

Annars skulle jag föreslå en vinkelslip med kapskiva.

F ö så ger den här tråden mig starka déjà vu-vibbar...
 
Du har ju redan löst problemet men i alla fall.
Hammare.
Inga problem att kröka en spik som sticker ut ett par mm.
Samtidigt blir spiken låst.
 
Du kan fortfarande sticka dig på spiken, även om den är krökt.
 
Nils Ragnarsson skrev:
Du kan fortfarande sticka dig på spiken, även om den är krökt.
Vanligtvis inte då man bankar in den i underlaget, i detta gall gissningsvis råspont.
 
janwide
Cykelhjälm! :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.