9 872 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Bli av med vassa spikspetsar
Kan inflika en reflektion med samma tanke. Hur farao har jag fått så stressigt på mitt jobb utan att jag tycker att det blivit annorlunda???Jan-Å skrev:
Ps svaret fick jag när jag såg att det blivit stressigt från samma dag som jag reggade mig här
Stressigt och DYRT med alla verktyg som man känt sig tvungen att köpa! :Okinglolle skrev:Kan inflika en reflektion med samma tanke. Hur farao har jag fått så stressigt på mitt jobb utan att jag tycker att det blivit annorlunda???
Ps svaret fick jag när jag såg att det blivit stressigt från samma dag som jag reggade mig härMen men roligare arbetsdagar speciellt på ett byråkratiskt jobb......
Stopp och belägg! Hur skall den fästas? Ser en stor risk när pappnubben blev för lång. Asfaboarden är lömskt mjuk. Risk att det blir ett omvänt förhållande och nubben sticker upp genom papptaket!Cinolin skrev:
Faktiskt ett riktigt bra förslag.d^_^b
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
På bräd och vedförrådet jag o farsan byggt kapade jag spiken antingen med vinkelslip med metallkapskiva eller Dremel 300 med vinkeltillsats och kapskivor.
Nu är ju problemet redan löst kanske, men kan väl redogöra för hur jag angrepp problemt och hur det gick.
Jag tog hand om ett nästan identiskt problem igår, jag slängde dock på ett 60-papper på bandslipen och det fungerade utmärkt. Visst det försvann ett par korn på pappret men det är fortfarande helt och användbart faktiskt (läs, inte helt nedslitet). Dock var det väl lite klenare saker jag gav mig på, ca 100-150 st 25mm klammer skjutna genom 2xOSB, så dom stack väl ut en 2-3mm. Klenare än pappspiken, men betydligt fler piggar med två ben på varje klammer dessutom.
Bandslipen tog bra, tog inte många minuter och drog man den lite snabbt över hela ytan så syns ju inte ingreppet direkt heller
Hade man nu brytt sig om finishien hade man kanske dragit av ytan lite snabbt med ett finare papper också, men det spelade ingen större roll till det här projektet.
Hade jag tid (och fler klammer att ta bort) skulle jag prova med ett lite finare papper också tror jag. Inpillar mig från tidiagre metallslipning att det är lite mindre risk att spetsarna sliter loss kornen i pappret om man går ner lite i kornstorlek. Det är iaf erfarenheten jag fått förut när jag kört metall med bandslipen. Men den här gången orkade jag inte byta papper, dom låg ju flera meter bort.....
Jag tog hand om ett nästan identiskt problem igår, jag slängde dock på ett 60-papper på bandslipen och det fungerade utmärkt. Visst det försvann ett par korn på pappret men det är fortfarande helt och användbart faktiskt (läs, inte helt nedslitet). Dock var det väl lite klenare saker jag gav mig på, ca 100-150 st 25mm klammer skjutna genom 2xOSB, så dom stack väl ut en 2-3mm. Klenare än pappspiken, men betydligt fler piggar med två ben på varje klammer dessutom.
Bandslipen tog bra, tog inte många minuter och drog man den lite snabbt över hela ytan så syns ju inte ingreppet direkt heller
Hade jag tid (och fler klammer att ta bort) skulle jag prova med ett lite finare papper också tror jag. Inpillar mig från tidiagre metallslipning att det är lite mindre risk att spetsarna sliter loss kornen i pappret om man går ner lite i kornstorlek. Det är iaf erfarenheten jag fått förut när jag kört metall med bandslipen. Men den här gången orkade jag inte byta papper, dom låg ju flera meter bort.....
Har du provat med en pelarborrmaskin alt. arborr? 
Annars skulle jag föreslå en vinkelslip med kapskiva.
F ö så ger den här tråden mig starka déjà vu-vibbar...
Annars skulle jag föreslå en vinkelslip med kapskiva.
F ö så ger den här tråden mig starka déjà vu-vibbar...
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
Du kan fortfarande sticka dig på spiken, även om den är krökt.