3 461 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Bli av med svalor från uthus
Har ett stort uthus på tomten ca 100m2 som används som förråd av massa saker.
Ett "problem" varje år är svalor som flyttar in och skiter lite här och där.
Om vi inte vill ha fågelskit på saker måste man flytta allt mot väggarna för mitten går takbjälkar dom sitter på.
Hur hindrar man svalorna att flytta in och ser till att nuvarande flyttar ut, dom kommer alltid tillbaka på kvällen.
Täppa igen alla öppningar kommer bli svårt pga storleken och allt är almänt glest byggt (från 50 talet) det är nån glugg högt uppe vid nock här och där eller nån annanstans dom hittar in.
Kan folieremsor hängande högt upp hindra?
Vill gärna inte börja skjuta prick med luftgevär.
Ett "problem" varje år är svalor som flyttar in och skiter lite här och där.
Om vi inte vill ha fågelskit på saker måste man flytta allt mot väggarna för mitten går takbjälkar dom sitter på.
Hur hindrar man svalorna att flytta in och ser till att nuvarande flyttar ut, dom kommer alltid tillbaka på kvällen.
Täppa igen alla öppningar kommer bli svårt pga storleken och allt är almänt glest byggt (från 50 talet) det är nån glugg högt uppe vid nock här och där eller nån annanstans dom hittar in.
Kan folieremsor hängande högt upp hindra?
Vill gärna inte börja skjuta prick med luftgevär.
Kanske bygga boplatser på utsidan?
https://www.natursidan.se/nyheter/allt-farre-hussvalor-du-kan-hjalpa-till/
https://www.natursidan.se/nyheter/allt-farre-hussvalor-du-kan-hjalpa-till/
Du vill nog helst ha dem kvar i omgivningen då de tar ofantliga mängder mygg, småflugor och andra insekter som annars blir ett större problem än fågelskiten.
Med det sagt så förstår jag problematiken då allt innanför deras bo-område blir fullskitet och allmänt otrevligt, samt även att skiten är aggressiv och frätande på många ytor.
Ordna andra möjligheter till boplatser åt dem till nästa år då de kommer tillbaka.
Jag har själv ladusvalor som förra året boade i carporten och bilarna var fullskitna varje morgon. I våras bestämde jag mig för att hindra deras bosättning och det som är väldigt effektivt är ett bärnät som jag fäst upp i överkant av carporten och som i nederkant tyngs ner av duktyngder.
Enkelt att vika undan för in- och utfart samt inte vindkänsligt alls då ett nät inte tar vind.
Supereffektivt då fåglarna verkar vara rädda för just nät.
De har naturligtvis hittat andra boplatser och jag gläder mig åt deras jaktflottiljer av 10-15 fåglar som med remarkabel skicklighet manövrerar runt träd, buskar, byggnader och mig själv med millimetrar tillgodo i sin jakt på insekter.
Utan dem, (och mina absoluta favoriter tornseglarna som boar runt om i takskäggen på huset) vore det ofantligt mycket mera småflugor som störande inslag.
Tornseglarna är ännu att snäpp skickligare än svalorna och flyger med vansinnig hastighet och jag fattar inte hur de kan undvika att krascha. Väldigt imponerande att se!
Rådet är alltså ett nät, samt att se till att ge dem möjlighet till andra boplatser då de är önskvärda och ett trevligt inslag, förutom fågelskiten då...
Med det sagt så förstår jag problematiken då allt innanför deras bo-område blir fullskitet och allmänt otrevligt, samt även att skiten är aggressiv och frätande på många ytor.
Ordna andra möjligheter till boplatser åt dem till nästa år då de kommer tillbaka.
Jag har själv ladusvalor som förra året boade i carporten och bilarna var fullskitna varje morgon. I våras bestämde jag mig för att hindra deras bosättning och det som är väldigt effektivt är ett bärnät som jag fäst upp i överkant av carporten och som i nederkant tyngs ner av duktyngder.
Enkelt att vika undan för in- och utfart samt inte vindkänsligt alls då ett nät inte tar vind.
Supereffektivt då fåglarna verkar vara rädda för just nät.
De har naturligtvis hittat andra boplatser och jag gläder mig åt deras jaktflottiljer av 10-15 fåglar som med remarkabel skicklighet manövrerar runt träd, buskar, byggnader och mig själv med millimetrar tillgodo i sin jakt på insekter.
Utan dem, (och mina absoluta favoriter tornseglarna som boar runt om i takskäggen på huset) vore det ofantligt mycket mera småflugor som störande inslag.
Tornseglarna är ännu att snäpp skickligare än svalorna och flyger med vansinnig hastighet och jag fattar inte hur de kan undvika att krascha. Väldigt imponerande att se!
Rådet är alltså ett nät, samt att se till att ge dem möjlighet till andra boplatser då de är önskvärda och ett trevligt inslag, förutom fågelskiten då...
Vad du än gör så gör det inte nu, de har ungar.
Absolut inte hindra dem att komma in till befintligt bo, när säsongen är över och de flyttat kan man börja fundera över alternativ till nästa år.A Abies koreana skrev:
De är programmerade att boa i samma område och kommer att hitta alternativ, och ett är ju att hjälpa dem till ställen som funkar både för dem och en själv
Exakt! Inget att göra nu. Vi har jätteproblem med dem. De har byggt i carporten upp bland takbjälkarna. De skitar ner allt! Bilarna står utanför. Inget att göra nu, men inför nästa år skall det vara totalstängt där. Jag sätter gärna upp boplatser utanför, om det behagar dem.A Abies koreana skrev:
FRÅGA: När flyttar de ut, så att jag kan rensa bort skiten och bygga igen det hela. Grannens katt höll dem borta förra året redan innan de började bygga. Men i år verkar missen ha hittat annat som är roligare. Han hoppade från min mans KIA e-niro, upp på balkarna och fick dem att hitta en bättre plats. NÄR kan jag med gott samvete börja rensa bort bajet och bygga om?
Korrekt, kikade in i grannens carport i gårkväll, och då var det ett svalpar som försökte locka ut sina 3 flygfärdiga ungar i kull nummer 2.BirgitS skrev:
En halvtimma senare hade en av dem vågat kasta sig ut i det okända och kvar satt de övriga två och tvekade.
Säkert ute nu och jagar insekter så att föräldrarna kan förbereda för kull nummer 3 som jag tror blir aktuellt när det som nu är fortsatt någorlunda varmt med mycket insekter.
Förstår TS som inte är så förtjust i dem då de är "bajsmaskiner" och inte så kul att ha i utrymmen där man inte vill ha drivor med fågelskit att ta bort varje morgon.
Sädesärlor är för övrigt också bajsmaskiner men inget problem i det hänseendet då de gödslar utomhus.
Rådet som jag skrivit tidigare är att när våren kommer nästa gång så hänger man upp bärnät med duktyngder i nederkant där man vill hindra bosättning.
Är väldigt effektivt och lätt att vika undan när det behövs.
Jag har märkt att dom 2 svalorna är uppe i ett gammalt bo som jag inte sett dom i tidigare men boet har varit där länge, kanske en kull som är på väg att kläckas?
vad jag också såg är att en svala kommer in med lera i näbben och verkar placera på ett nytt ställe, är det nyinflyttade eller planerar dom på att "bygga ut"
Jag ska bygga en sån där hylla på utsidan när allt är färdigt för iår. Det har det skitits som bara den där inne, mer än vanligt.
vad jag också såg är att en svala kommer in med lera i näbben och verkar placera på ett nytt ställe, är det nyinflyttade eller planerar dom på att "bygga ut"
Jag ska bygga en sån där hylla på utsidan när allt är färdigt för iår. Det har det skitits som bara den där inne, mer än vanligt.
Liknande trådar
-
Filter på frånluftsvärmepumpen blir sotig, varför?
Hemma hos -
Hur ska jag bli utköpt från ärvt hus?
Juridik -
Utebliven ersättning ifrån Elbolaget
Försäkringar -
ingen inspelningar från Arlo Essential Spotlight Camera under biblioteket
Villalarm & Hemautomation -
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
Övrigt Off Topic