12 371 läst ·
45 svar
12k läst
45 svar
Bli av med pellets
Hur ser acces till pelletsförrådet ut? Vi eldar med bulkpellets och vi kan nog komma och hämta det, ett gäng IKEA blåa påsar och en skyffel så är det där kirrat på några timmar.
Viktigt att tänka på att pumpa in luft i förrådet så allt syre kan var förbrukat där om man ska kliva in och jobba.
Viktigt att tänka på att pumpa in luft i förrådet så allt syre kan var förbrukat där om man ska kliva in och jobba.
J Jaggatagga skrev:Två ton typ, så typ 3000 liter.
Om man tar en 10 litershink och fyller den med 7 liter måste man gå 430 rundor.
Om varje runda tar 5 minuter så tar det 36 timmar.
/QUOTE]
20/25 liters hink? En i varje hand?
Nu är jag inte pelletseldare men en pall med dryga 800kg med säckad pellets bär man väl ledigt in på ett par timmar.
Jag har aldrig burit 2ton pellets förut men jag tänker att man måste bära mycket lätt för att orka i längden. Blir ju en massa mek att fylla hinkarna också.F fribygg skrev:
Efter 20st 16kg säckar i mina trappor brukar jag bli grinig. Jag skulle nog behöva bära 800kg över tre dagar.
Såg en film där nån kopplat en lövblås in i några avloppsrör, via ett T-rör ramlade pellets ner från en pelletsskruv. Koppla en sån mot ett stort släp eller stor säck och låt den jobba. Eller ut på gräsmattan som gödning om man vill slippa ha folk i huset.
Vem tar EN 10 l hink och fyller den 3/4.J Jaggatagga skrev:
3 grabbar. 6 hinkar. Beroende på sträcka är det tömt på mindre än 2 timmar.J Jaggatagga skrev:
en fyller på, 2 bär.
TS är av med pelletsen innan annonsen hinner bli varm =)
Det måste till en skaplig kärra för att klara 2 ton pellets, om man bär själv ett par timmar 3 kvällar i rad hinner man köra hem och tömma kärran emellanåt.Rkarlsson skrev:
Upp till köparen ju =) Men ja om man ska ta allt behövs ett tungt släp med väggar och helst tipp.F fribygg skrev:
Annars ett par vändor med mindre släp.
Vart i Sthlm är det ? Jag och min man kan komma med Ikeakassar och ta så mycket som vi får med oss. Förstår att du kanske inte vill ha spring i källaren, men såg att det var en till som erbjöd samma lösning och då blir det ju en hel del som försvinner ☺️S schizimo skrev:Pellets har tyvärr bara varit en huvudvärk för oss och pannan har gått sönder konstant. Byter därför till LVVP, men har ca 2 ton pellets kvar i vårt förråd. Att ta hit en torrsug verkar ju tyvärr riktigt dyrt och leverantören åker inte till mitt område (södra sthlm) med bil som kan suga upp.
Någon som har en bra idé på hur jag blir av med det?
Bara lägg ut gratis och var tydlig med att den som hämtar får lösa allting själv på det sätt hen tycker är lämpligt.
Skänkte några jättebjörkar som arborist fällt och grovkapat. Det var extremt mycket ris som skulle kosta typ 15000kr att bli av med. På Facebook tog det kanske 1h innan någon nappat på gratis björkved om de även tog bort riset. Win-win, samma läge för dig.
Skänkte några jättebjörkar som arborist fällt och grovkapat. Det var extremt mycket ris som skulle kosta typ 15000kr att bli av med. På Facebook tog det kanske 1h innan någon nappat på gratis björkved om de även tog bort riset. Win-win, samma läge för dig.