41 079 läst ·
35 svar
41k läst
35 svar
Bli av med getingar SNABBT vid balkongbyge
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Ett naturligt skum som dödar drottningen och hela boet? He he, låter för bra för att vara sant!
Det måste jag kolla upp, kan vara bra att ha i beredskap fr framtiden, tack för tipset 
Gissar att getingar, precis som bin reagerar på koldioxiden i utandningsluften.
Såg en naturdokumentär för en massa år sedan om aggresiva vildbin söder om Medelhavet. Genom att andas via en flera meter lång slang kunde en person till och med sticka in handen i den svärmande klungan utan att det hände något nämnvärt. Sedan tog han bort handen ur svärmen, ställde sig helt stilla och och plockade bort slangen så att hans utandningsluft kom ut direkt från munnen.
Nu bröt rena helvetet ut. På nolltid blev han täckt av bina som han tidigare kunde peta på utan problem. Även om han hade heltäckande skyddskläder såg det hyfsat skrämmande ut.
Vad gäller bålgetingar så har jag aldrig behövt spruta mot dessa vänliga giganter. Fegare rackare får man leta efter, räcker att peta på dem så flyr de med en väldans fart. Bytte ytterpanel och isolering i en vägg med bålgetingbon utan problem. När en geting närmade sig var det bara att vifta lite med handen så tog de till flykten snabbare än kvickt.
Såg en naturdokumentär för en massa år sedan om aggresiva vildbin söder om Medelhavet. Genom att andas via en flera meter lång slang kunde en person till och med sticka in handen i den svärmande klungan utan att det hände något nämnvärt. Sedan tog han bort handen ur svärmen, ställde sig helt stilla och och plockade bort slangen så att hans utandningsluft kom ut direkt från munnen.
Nu bröt rena helvetet ut. På nolltid blev han täckt av bina som han tidigare kunde peta på utan problem. Även om han hade heltäckande skyddskläder såg det hyfsat skrämmande ut.
Vad gäller bålgetingar så har jag aldrig behövt spruta mot dessa vänliga giganter. Fegare rackare får man leta efter, räcker att peta på dem så flyr de med en väldans fart. Bytte ytterpanel och isolering i en vägg med bålgetingbon utan problem. När en geting närmade sig var det bara att vifta lite med handen så tog de till flykten snabbare än kvickt.
Vad händer med dom tusental getingar som inte råkar befinna sig i boet när öppningen täppts till?Noseone skrev:
Vi använde oss av denna lösning förra året. Ringde, och efter några dagar kom en kille med riktig utrustning och fixade 4 getingbon på 10 minuter. Sedan var det lugnt resten av sommaren.Göran.W skrev:
Om man betalar för en försäkring skall man ju se till att utnyttja den när det behövs!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Bålgetingar är både fredliga och har mindre gift än vanliga getingar.
http://www.hornissenschutz.de/swehornets.htm
Dock är dom läskigt stora.
http://www.hornissenschutz.de/swehornets.htm
Dock är dom läskigt stora.
Det gäller väl främst lite senare på året? Nu är det för det mesta bara enstaka getingar som håller på att bygga boet. Larverna är inte flygfärdiga än. Har åtminstone inte varit det i de bon som jag rivit ner i år. I början använde jag en bräda och sprang efteråt. Efterhand blir man kaxigare när man inser att getingarna inte är så smarta. Ett par stycken har jag bara greppat med handsken och slängt på marken och stampat på.Göran.W skrev:
Erik
Hade getingbo under tre takpannor precis vid takluckan, först sprejade jag gift funka till 20% sedan fogskum med ytterliggare 20% effekt sedan tog jag brandsläckare och tömde över hela boet och vipps var de borta.
Kör oxå med dammsugarmetoden!Magnus_Andersson skrev:Jag har provat dammsugarvarianten enligt ovan. Funkar skitbra, jag riggade munstycket och sedan petade jag lite på boet. Ilskna getingar kom ut och tjoff in i dammsugaren. Även återvändande getingar hamnar ofelbart i dammsugaren.
Man får vara lite kvick när man skall byta påse efteråt dock. Några lyckades smita innan jag fick stängt påsen och sedan hade jag 3-4 dammgråa getingar som cirklade runt den gamla boplatsen ett par dagar![]()
Ett tips kan dock vara att spruta lite Radar i dammsugarmunstycket med dammsugaren igång efter att man dammsugit upp getingarna. Täck sen för munstycket och vänta en stund... Inga getingar som överlever då!
Ja, för luft är lättantändligt?mulpac skrev:
http://www.bayergarden.se/sv/produkter/skadedjur/Radar_Dos_mot_krypande.html
"Sprayflaskan innehåller inga drivgaser utan drivs endast av lufttryck, bättre för miljön"
Tillägg;
Såg sen att det finns den andra sortens Radar oxå, mot allehanda flygfän och att den var brandfarlig. Brukar dock bara ha den icke brinnande modellen hemma, kanske mest på grund av att vi har lite myrinvasioner ibland!
Såg sen att det finns den andra sortens Radar oxå, mot allehanda flygfän och att den var brandfarlig. Brukar dock bara ha den icke brinnande modellen hemma, kanske mest på grund av att vi har lite myrinvasioner ibland!